וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השכן שלא ישן: כיצד מתמודדים עם סכסוכי שכנים?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 14.7.2024 / 9:06

כשם שאנחנו לא בוחרים משפחה, במרבית המקרים אנחנו גם לא בוחרים את השכנים שלנו. עו"ד יפעת בוסטוס בן דוד מסבירה איך מתמודדים עם התנכלות והתעמרות מצד השכנים, ובכלל, מה הדרך הנכונה ליישב סכסוכי שכנים?

סכסוך שכנים. ShutterStock
כמו במשפחה, אנחנו לא בוחרים את השכנים שלנו/ShutterStock

תארו לכם שהשכן בדירה הצמודה מארגן מסיבות קריוקי בכל ערב, דמיינו לכם שהכלב של השכנים הופך את החצר שלכם לשירותים שלו וגרוע מזה, מי המקלחת של הדיירים מהקומה מעל זורמים עד אליכם. שכנות טובה היא דבר נפלא, ולא פעם שכנים הופכים לחלק בלתי נפרד מהמשפחה, מהקהילה שאנחנו מייצרים. אבל במקרים אחרים, השכנים הופכים לסיוט מתמשך - לגורם שפוגע באיכות החיים ואפילו מזיק לרכוש ולנכס. לדברי עו"ד יפעת בוסטוס בן דוד, קיימים בישראל כמה גופים, ובעיקר המפקח על המקרקעין והמפקח על הביטוח מטעם האוצר, שיוכלו לסייע למי שנגרם להם נזק בעקבות התנהלות השכנים.

כמו במשפחה, אנחנו לא בוחרים את השכנים שלנו, ולעתים עלולים להיווצר סכסוכים רבים, לעיתים קשים ומרים. סכסוכי שכנים מרים מגיעים לא פעם למדורים הפליליים של החדשות, לאחר שאחד תקף, איים או אפילו פגע באחר. אך גם אם המעשים לא מגיעים לכדי מעשה פלילי, הסבל שאותם סכסוכים מייצרים הוא בלתי נסבל ופוגע באיכות החיים של כולם. הסיבות לסכסוכי השכנים הן בלתי נגמרות, הלא החיים שלנו מתנהלים לזה לצד זה, כאשר מעשים רבים שלנו משפיעים על האחר.

לדברי עו"ד בן דוד בוסטוס, המייצגת במקרים רבים של סכסוכי שכנים, יש חשיבות לאופן שבו אנחנו מתנהלים אל מול השכן שעמו אנחנו מסוכסכים, יש דרך חוקית ונכונה לפעול ובמקרים הרלוונטיים לעמוד על זכויותינו ואף לקבל פיצוי, בהתאם. "אל תתנו לעוולות שמתבצעות נגדכם לעבור בלא כלום", היא מבהירה, "כי יש דרך לקבל פיצוי ויש פתרונות לכל דבר".

הסיבות לסכסוכי שכנים הן רבות ומגוונות. "לא פעם", אומרת עו"ד בן דוד בוסטוס , "הסכסוך מתחיל מעניין פעוט, וכמו כדור שלג הולך ומתעצם. סכסוך שהתחיל בגלל אשפה או לכלוך, יכול בהמשך גם לכלול ריב על פלישה לשטח ציבורי או פרטי של השכן. האפשרויות, כך נראה, הן בלתי מוגבלות בהקשר זה". ישנם מקרים של סכסוכים שמקורם ברעש", מסבירה עו"ד בוסטוס בן דוד, "כאשר אחד השכנים מרעיש, שומע מוסיקה בווליום גבוה, מארח מסיבות בשעות לא סבירות וכדומה. ישנם גם סכסוכים סביב ליקויי בנייה או חריגות בנייה, סכסוכים בגלל שכנים שמעשנים או סכסוכים על מקומות החנייה, סכסוכים בגלל הכלב או סביב התשלום לוועד הבית לביצוע עבודות מסוימות ברכוש המשותף וכדומה.

האם יצא לך לנהל תביעה בגין סכסוך שכנים בבית המשפט ולא בפני המפקח על המקרקעין?

עו"ד בן דוד בוסטוס : "כמובן, באחד המקרים בהם טיפלתי לאחרונה, הסכסוך נבע מכמה סיבות יחד, כאשר השכנים חסמו את אור השמש באמצעות פרגולה , שנבנתה ללא רישיון, גרמו לרעשים בלתי פוסקים והפכו את חייהם של מרשיי לגיהינום עלי אדמות"

"ואם לא די בכך", ממשיכה עו"ד בן דוד בוסטוס", אף התקינו מצלמות המכוונות לתוך השטח הפרטי של מרשיי , מה שגרם להם להרגיש "באח הגדול" בביתם, שאמור להיות להם למבצרם. מקרה זה דווקא נדון בבית משפט השלום, לו סמכות מקבילה לדון במספר מקרים בסכסוך שכנים , ולא בפני המפקח על המקרקעין".

"למעשה, חיים משותפים או חיים לצד שכנים, בפרט במציאות המתוחה שלנו כאן בישראל, מייצרים עימותים שללא ספק יכולנו להסתדר גם בלעדיהם".

אז מה ניתן לעשות?

עו"ד בן דוד בוסטוס: "לפני שפועלים בעניין אותו שכן שמזיק או מציק, צריך להבין שסכסוכי שכנים זה נושא מורכב ועדין. לכן יש חשיבות לאופן שבו ננהל את האירוע וצריך לעשות זאת בזהירות. לכן גם מומלץ לפנות לייעוץ משפטי בהקדם של עורך דין המתמחה בנושא של סכסוכי שכנים שידע לכוון ולהוביל לתוצאה הרצויה".

לדברי עו"ד בן דוד בוסטוס, בשל המורכבות של מגורים בבית משותף עוגנה בחקיקה מערכת של חוקים המסדירה את מערכת היחסים המשפטית בין השכנים. החוק שמסדיר את היחסים הוא חוק המקרקעין שכולל בתוכו את כלל הנושאים הרלוונטיים ליחסי השכנות, כמו ניהול הבית המשותף, זכויות הבנייה וגם יישוב סכסוכים בין בעלי הדירות.

"בהתאם לחקיקה הכלולה בחוק המקרקעין", מוסיפה עו"ד בן דוד בוסטוס, "הבירור של מחלוקות וסכסוכים בין שכנים נשמעת בפני המפקח על המקרקעין. בפני המפקח יישמעו תלונות ותביעות הקשורות לשימוש ברכוש המשותף, ליקויים שנגרמים לאחת הדירות בשל התנהלות השכן, התחשבות והנגשה בשכנים בעלי מוגבלות ובכלל כלל סכסוכי השכנים. למפקח על רישום המקרקעין יש את הסמכות להכריע בתביעות הנוגעות לסכסוכי שכנים".

מה קורה במידה והרכוש/הנכס שלי נפגע כתוצאה מהתנהלות השכן?

עו"ד בן דוד בוסטוס: "ראשית, חשוב מאוד לתעד וכמובן לפנות לקבלת ייעוץ. במידה ונגרם נזק לנכס, למשל כתוצאה מנזילת מים, יש להזמין איש מקצוע ולשמור על כל המסמכים. למפקח על המקרקעין סמכות לטפל בסכסוכי שכנים אך הוא אינו זה שידון בנזק. הוא אכן יכול לפסוק פיצוי בגין הסגת גבול בין השכנים או בשטח המשותף, אך סוגיות נזיקיות אינן נשמעות בפניו. כך, שניתן לפנות ליישב בפניו סכסוך, שיכול ויסתיים בצו מניעה, צו עיקול או צו עשה ואל תעשה, אך במידה ונגרם נזק, תוגש במקביל או לאחר מכן תביעה נזיקית לבית המשפט".

לדברי עו"ד בן דוד בוסטוס, גם דרך חברת הביטוח ניתן לקבל פיצוי על הנזק שנגרם, הן דרך הפוליסה של הנפגעים והן דרך הפוליסה של המעוול. "חברת הביטוח מחויבת לבדוק את הטענות, אך כמובן שלא תשמח לשלם את הפיצוי ותעשה כל שביכולתה כדי שלא תצטרך לעשות כן".

נשמע כמו מבוי סתום.

עו"ד בן דוד בוסטוס: "לא לחלוטין. במידה וחברת הביטוח דחתה את הטענות ואת התביעה לפיצוי, ויש מקום לסבור כי לא הייתה צריכה לעשות כן, וכי באמת הנזק שנגרם נוצר כתוצאה מהתנהלות השכנים, ניתן לפנות למפקח על הביטוח במשרד האוצר בתלונה על חברת הביטוח. לא הרבה מכירים את האפשרות הזו, אבל היא חשובה ופתוחה לכולם. התלונה מועברת לגוף המפוקח, כלומר על חברת הביטוח, ועליה להשיב לטענות בתוך 30 ימים. לאחר בדיקת הטענות והממצאים יש בסמכותו לבטל את החלטת חברת הביטוח".

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס - משרד עורכי דין בכתובת לוחמי הגטאות 38 בנהריה , קיימת אפשרות לשירות משפטי מרחוק באופן מקוון נייד : 055-9787961 משרד : 04-8483188 המשרד עוסק במגוון תחומים מהמשפט האזרחי :משפחה, ירושה וייפוי כוח מתמשך, חדלות פירעון, ביטוח לאומי, מקרקעין ונזיקין ובתחומי המשפט המסחרי והמכס בשיתוף עם עו"ד איתן דוידוב ועו"ד ונוטריון עומר ווגנר ואילן אהרוני.

מקרקעין ונזיקין ובתחומי המשפט המסחרי והמכס בשיתוף עם עו"ד איתן דוידוב ועו"ד ונוטריון עומר ווגנר ואילן אהרוני.

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס. נייד: 9787961-055 משרד: 04-8483188. לאתר

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • שכנים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully