וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיי הפכו לסיוט": זה מה שקורה למי שנופל קורבן לשוק האפור

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 12.5.2024 / 13:57

במרבית המקרים, מי שפונה לשוק האפור הוא מי שלא הייתה לו ברירה ושקוע בחובות עד הצוואר. עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס, מזהירה מפני תרגילי עוקץ וסיוט מתמשך: "אל תישארו שם לבד, פנו לייעוץ משפטי"

גבר בוכה בחושך. ShutterStock
מי שאין לו ברירה ושקוע בחובות, מבלי יכולת ליטול הלוואה מהבנק או מחברות האשראי, עלול למצוא עצמו פונה לגורמים מפוקפקים/ShutterStock

כולנו שמענו וראינו בתקשורת על הריבית הקצוצה, האלימות והאכזריות, שקיימת בשוק האפור. מי שעוסק בתחום ההלוואות וניכיון שיקים בשוק האפור, לרוב, נתקל או אף ביצע בעצמו עבירה או מספר עבירות פליליות כגון: סחיטה ואיומים, עבירות מס, הלבנת הון ועוד.

עדיין, מי שאין לו ברירה ושקוע בחובות, מבלי יכולת ליטול הלוואה מהבנק או מחברות האשראי, עלול למצוא עצמו פונה לגורמים מפוקפקים המציעים "הלוואות בתנאי החזר נוחים" כדי לנסות ולשרוד כלכלית. לא פעם, מדובר בסיוט מתמשך, בעוקץ של ממש, אשר עלול למוטט עוד יותר את החיים של בעל החוב. לדברי עו"ד בן דוד בוסטוס, המלווה מספר מקרים של בעלי חוב שפנו לשוק האפור בלית ברירה, יש דרך לצאת מהמצב העגום ולפתוח דף חדש. "אל תישארו לבד", היא מבהירה, "פנו לייעוץ משפטי ותנו לעורכי דין המתמחים בהוצאה לפועל ובחדלות פירעון לנווט עבורכם את הדרך ולהוציא אתכם מהבוץ לדרך חדשה.

בשלוש השנים האחרונות מלווה משרדה של עו"ד בן דוד בוסטוס את א', שמצא עצמו בהסתבכות, שהוא כלל לא דמיין, מול אנשי השוק האפור. לדבריה, "א' שקע בחובות בעקבות מספר עסקים חדשים שהקים סמוך לתחילת משבר הקורונה ונקלע לקושי בעקבות המשבר כאמור, מה שאילץ אותו ליטול הלוואות בבנקים ובחברות חוץ בנקאיות. למרבה הצער, אחת החברות אליה פנה דרך מודעה תמימה שרצה ברשתות החברתיות, הובילה אותו ישירות לשוק האפור. הדברים קרו כל כך מהר, וכשהבין כי נפל קרבן לעוקץ, היה כבר מאוחר. המלווים הצליחו למשוך מחשבונות הבנק שלו סכומי עתק ומאז "חייו הפכו לסיוט מתמשך".

"המשטרה מעורבת בסיפור", היא מוסיפה, "ואף קולגות מהתחום הפלילי עובדים איתי בשיתוף פעולה על מנת שנמצה את הדין עם הנוכלים".

מדובר במי שנטל הלוואה ולא הצליח להחזיר אותה בגלל הריביות הגבוהות?

עו"ד בן דוד בוסטוס: "עליית הריביות נלקחה בחשבון ואיננה הסיבה לאי יכולת הפירעון של א', אלא א', למעשה הפך קורבן לעוקץ מתוכנן היטב, תוך סחיטה באיומים, משיכת כספים רבים מחשבונותיו באמצעות שיקים שמסר לנוכלים לצורך החזרת ההלוואה. המלווים בשוק אפור, הציגו עצמם כנותני הלוואות חוקית לעסקים שנפגעו בקורונה ואף הפיצו פרסומות תמימות לכאורה, תוך הבטחות כי מדובר בעסק חוקי, וכפוף לכללי הרגולציה הבנקאית".

"לאחר שראו כי א' לחוץ כלכלית מיהרו והחתימו אותו על חוזה הלוואה לרכב וכן משכנו את ביתו לטובתם, הכל כדי שתהיה לנוכלים "בטוחה ראויה" להשבת הכספים שיתנו לו, מה שלא קרה בסופו של דבר. הנוכלים השאירו את האיש עם הלוואה לרכב בשווי 600,000 ₪, לקחו את הרכב וכן משכנו את ביתו לטובתם, תוך איומים כי אם יפנה למשטרה, הוא יהיה בעיה".

לדברי עו"ד בן דוד בוסטוס, א' לא קיבל מאומה ונכנס לסחרור כלכלי ומצא עצמו מול שוקת שבורה, עם תיקים בהוצאה לפועל ואיומים מהשוק האפור. כמי שעוסקת בתחום חדלות פירעון והוצאה לפועל, עו"ד בן דוד בוסטוס מסבירה כי יש מספר דרכים להסדיר את החובות גם ללא פשיטת רגל, למשל באמצעות הסדרי חוב פרטניים ו/או הסדר בבית המשפט או בהוצאה לפועל ללא הליך של חדלות פירעון כאשר הליך של חדלות פירעון הינו נשק יום הדין. "לקוחות שמגיעים אלי ומבקשים "הליך חדלות פירעון" גם כשגובה החוב שלהם נמוך מאד, אני מסבירה להם כי הליך זה טומן בחובו לא מעט אתגרים ואם ניתן לפתור את תסבוכת החובות באופן אחר, כדאי לקדם דווקא הסדרים פרטניים ולא לרוץ להליך חדלות פירעון " לדבריה, "א' נלחם ללא לאות", היא אומרת, "כדי להשיב את הכספים וכדי לבטל את המשכון על הרכב והבית שלו". "במקביל, עובדים על תביעה אזרחית לפיצויים בגין הנזקים שנגרמו לא' על מנת להשיב אותו למסלול .

בכזו קלות ניתן למשכן בית ורכב של אדם?

עו"ד בן דוד בוסטוס: "מדובר באנשים שעוטים על פניהם מסיכה של אנשים חביבים. הם התנהגו אליו כאילו היו החברים הכי טובים שלו והציעו לו סיוע כספי . זו צריכה להיות קריאת אזהרה לכולם, לשים לב ולהיות ערניים. הלא ברור שאותם אנשים לא פעלו מתוך דאגה אמיתית לא' או לרווחתו הכלכלית. בסופו של דבר הם ניסו להרוויח על הגב שלו ועל חשבונו. עוקץ של ממש. מי שלא הסתבך עם השוק האפור לא יבין זאת, זה מתחיל בהלוואה, וכאשר הלווה אינו מצליח לעמוד בהחזר, הוא נתקל בחוקים ובקודים חברתיים מסוג אחר, במסחטה כלכלית. סכום ההחזר צובר ריביות לא הגיונית, החוב גדל, וכך גם הלחץ והאיומים. אצלם כמעט כל האמצעים כשרים".

אז מה הפתרון עבור מי שהסתבך עם השוק האפור?

עו"ד בן דוד בוסטוס: "כמובן שההמלצה הראשונה היא לא להתפתות למלכודת הדבר ולא ליטול הלוואות בשוק האפור, לא משנה כמה זה נראה אטרקטיבי. זה מעגל שקשה לצאת ממנו, אם בכלל. ההמלצה שלי היא שאם לאדם יש חובות ואין לו יכולת לשלם או לקחת הלוואה מחברת אשראי או מבנק, שיפנה בהקדם לייעוץ משפטי שיסייע לו בהסדרת החובות. בנוסף, כדאי לבצע חקירה של ממש אודות האדם המציע את ההלוואה, לדרוש ממנו לחתום על הסכם מסודר להחזר על פי חוק, לברר היסטוריה משפטית של האדם וכדומה. במידה וכבר נטלתם הלוואה מהשוק האפור, אל תתמודדו עם זה לבד, תסיטו את האירוע לזירה המשפטית, שם דינמיקת הכוח נוטה להתאזן. הקפידו לתעד - להקליט שיחות ולשמור הודעות ומסרו אותם לעוה"ד. במידת הצורך, אל תהססו לפנות גם למשטרה".

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס - משרד עורכי דין בכתובת לוחמי הגטאות 38 בנהריה, קיימת אפשרות לשירות משפטי מרחוק באופן מקוון נייד: 055-9787961 משרד: 04-8483188

המשרד עוסק במגוון תחומים מהמשפט האזרחי :משפחה, ירושה וייפוי כוח מתמשך, חדלות פירעון, ביטוח לאומי, מקרקעין ונזיקין ובתחומי המשפט המסחרי והמכס בשיתוף עם עו"ד איתן דוידוב ועו"ד ונוטריון עומר ווגנר ואילן אהרוני.

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס. נייד: 055-9787961 משרד: 04-8483188. לאתר

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully