וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איימו שיפיצו סרטון עירום שלכם? זה מה שאתם צריכים לעשות

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 26.5.2024 / 15:57

"חוק הסרטונים" קובע שהפצת תמונות וסרטונים בעלי תוכן מיני וללא אישור המצולם הינה עבירה. אולם לדברי עו"ד לביא נעים, מומחה לנזיקין, מעבר להליך הפלילי, גם בדין האזרחי תוכלו לדרוש פיצוי

תמונת עירום בסמרטפון. ShutterStock
מדובר בתופעה אלימה כלפי הקורבנות שלא פעם נותרים אובדי עצות/ShutterStock

הפצת סרטונים ברשתות החברתיות, בטלפון וביישומונים השונים הפכה, לצערנו לרעה חולה ונפוצה למדי. אחת לכמה זמן אנו מתעוררים לכותרת מזעזעת על הפצת סרטונים בעלי תוכן מיני, בעיקר של נשים, ובניגוד לרצונן. ככל שמדובר באישיות מפורסמת יותר, אזי הכותרות גדולות יותר, אך כך או כך מדובר בתופעה אלימה כלפי הקורבנות שלא פעם נותרים אובדי עצות. לדברי עו"ד לביא נעים, מומחה לנזיקין, אף שהדרך נראית ללא מוצא, ניתן לפעול נגד המפיץ ואף לתבוע אותו על הנזקים שנגרמו לקורבן.

עו"ד נעים, ייצג במשך השנים בתיקים דומים במשרדו. רק לאחרונה, במסגרת פרשה שעוררה בעבר סערה גדולה וכעת הפכה חסויה, הצליח להוביל לקבלת פיצוי בהיקף משמעותי עבור הלקוחה שלו, מעל 300,000 ש"ח. גם במקרה זה מדובר בצעיר שהפיץ סרטונים בעלי תוכן מיני ללא אישור, בניגוד לדין. במקביל להליך הפלילי שהתנהל נגד הצעיר, הגיש עו"ד נעים תביעה אזרחית לקבלת פיצויים.

"הדבר המשותף לכל הלקוחות שלי שנפלו קורבן להפצת תכנים מיניים הוא חוסר האונים", הוא אומר. "הם מגיעים אלי מבוישים, נבוכים ולרוב אינם מודעים לאפשרויות העומדות בפניהם. אומנם נכון שבזכות הטכנולוגיה אנחנו מגיעים להישגים אדירים, אך במקרה של התופעה הזו, הרי שהיא מקשה עלינו להפסיק את הפגיעה. ההליכים הפליליים והאזרחיים מתנהלים נגד המפיץ, אך במקביל צריך להתמודד ולפעול גם לטובת הורדת הסרטונים מהרשת, וזה דבר קשה".

לפניה לעו"ד לביא נעים ב-ZAP משפטי

הכתבה באדיבות ZAP משפטי

המרחב האינטרנטי כפי שאנו מכירים אותו כיום, הוא פלטפורמה נוחה ונגישה להעברת מידע ולהפצתו. האופי השיתופי מוביל לכך שתוכן ומידע מופצים במהירות ובהיקפים גדולים.

בשנת 2014 נחקק חוק הסרטונים הקובע כי הפצת תוכן בעל אופי מיני הינו עבירה מסוג הטרדה מינית. העונש על מי שמפיץ סרטון או תמונה בעלי אופי מיני הוא עד 5 שנות מאסר. חשוב לדעת כי החוק מגדיר גם את מי שמשתף בסרטון או בתמונה כמי שביצע עבירה.

אז מה חשוב לעשות במידה וגיליתי שהפיצו עלי סרטון מיני ברשת או בוואטסאפ?

עו"ד לביא: "ראשית יש לתעד את הדברים ולפנות בהקדם למשטרה או למוקד 105 במקרה של קטינים. חייבים לערב את הרשויות שכן מדובר בעבירה פלילית. מיד לאחר מכן, למרות ועל אף הבושה שאולי הינכם חשים, פנו לעורך דין המתמחה בסוגיה הזו, לאו דווקא מההיבט הפלילי. עורך הדין ילווה אתכם בתהליך, ינחה אתכם כיצד לפעול ויסייע לכם בדרכים להסרת התכנים מהרשת".

אם מתנהל הליך פלילי מדוע יש צורך גם בתביעה אזרחית?

עו"ד לביא: "הליך פלילי הוא חשוב על מנת שמבצע העבירה יקבל את עונשו, מאסר בפועל, קנס וכדומה. זה נכון שבמסגרת ההליך הפלילי יכול בית המשפט לפסוק פיצוי לקורבן, אך לרוב מדובר בפיצוי סמלי ונמוך. במסגרת הליך אזרחי, ועל פי דיני הנזיקין, אנחנו תובעים על הנזק שנגרם לאדם. אין לזלזל, הפצת סרטונים כמוה כהטרדה מינית, כפגיעה מינית אלימה והיא מותירה משקעים, גם נפשיים. על כן כדאי ואף חשוב לפנות גם בהליך אזרחי על מנת לתבוע את הפיצוי המגיע לכם".

מהו סכום הפיצוי שניתן במקרים אלו?

עו"ד לביא: "זה כמובן משתנה בהתאם למקרה, בהתאם לראיות ובהתאם לנסיבות הספציפיות של התיק. אנחנו, עוה"ד המתמחים בתביעות מסוג אלה, עלינו להראות את הנזק שנגרם ולהוכיח שהוא נגרם כתוצאה מאותה פעילות פוגענית. אני יכול לומר שמדובר בסכומים שיכולים לסייע לנפגעים לשקם את חייהם ולנסות להמשיך הלאה בחייהם. במקביל הם דורשים ומשיגים צדק גם דרך הדין הפלילי וגם דרך הכיס של הנאשם או המורשע".

עו"ד לביא נעים, דם המכבים 36, מודיעין-מכבים-רעות. 0772314574

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • עירום
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully