וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה האופציה? על גירושין בענף ההייטק

מערכת זאפ משפטי, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 17.6.2024 / 9:05

זה לא פשוט לחלק את הבית, את חשבון הבנק והרכב בעת הפרידה, אבל כשמניות ואופציות נכנסות לתמונה - העניין מסתבך אף יותר. עו"ד רון מיור, מומחה בתחום הגירושין, על המשמעויות של גירושי הייטק

עו"ד רון מיור. יח"צ,
עו"ד רון מיור/יח"צ
עו"ד רון מיור. יח"צ,
עו"ד רון מיור/יח"צ

בשנת 2023 נרשמה ירידה קלילה באחוז המתגרשים בישראל (ירידה של בין 1-2%), אך הסטטיסטיקה היא עדיין עגומה ואחוז המתגרשים עומד על מעל 47% (לפי נתוני הלמ"ס). משמעות הדבר היא שכמעט כל זוג שני מתגרש. למען האמת, בכל פלח של האוכלוסייה גירושין זה דבר לא פשוט. זה לא פשוט לחלק את הרכוש המשותף: את הבית, חשבון הבנק והרכב (וזה עוד לפני שדיברנו על הסדרי הראייה עם הילדים). כאשר מכניסים למשוואה הזו גם מניות, אופציות וחברות הזנק, החלוקה הופכת למסובכת יותר. לדברי עו"ד רון מיור, מומחה לתחום הגירושין, כל הליך גירושין כדאי לתכנן, וכשמדובר בגירושין של אנשי הייטק, המצב המורכב פי כמה וכמה, ולכן יש לתכון משמעות גדולה אף יותר.

עו"ד מיור, המלווה את לקוחותיו בהליכי גירושין, ובהם גם אנשי הייטק, בכירים ובעלי שליטה בחברות, מבחין כי בגירושי הייטק ישנם מאפיינים שלא נמצא בגירושין מ"סוגים" אחרים, גם אם מדובר בגירושין בין אנשים אמידים או גירושיי בכירים (זה לא תמיד יהיה אותו הדבר).

לדברי עו"ד מיור, ליווי משפטי מתחילת הדרך הוא הכרח כאשר מדובר בגירושי הייטק, ואין הדבר משנה באיזה צד של המתרס. משכך, יש דברים שעל עורך הדין המייצג את איש ההייטק לקחת בחשבון בעת תכנון ההליך וישנן סוגיות שעל עורך הדין המייצג את בן או בת הזוג שעליו לוודא.

"עורך הדין של איש ההייטק המתגרש או של בן הזוג שאיש ההייטק מתגרש ממנו", כך הוא מסביר, "צריך להביא בחשבון את הידע, הטכנולוגיה והכישורים היזמיים שיש לאיש ההייטק עצמו - עוד בטרם בוחנים את הרכיבים המשפיעים הנוספים (והחשובים) שלהלן. יש לכל אלה ערך ושווי כלכלי".

מה נחשב כבעל ערך כלכלי?

עו"ד מיור: "מחד יש את הווה ומאידך יש את העתיד. בהווה, אם מדובר בשכיר בחברת הייטק, נבדוק מהו שכרו, וחשוב מכך - מהי שיטת חישוב שכרו של העובד. מעבר לכך, יש לבחון מהו הצפי שאותו איש הייטק יוכל להיות בעתיד יזם הייטק, סטארטאפיסט הייטק, או חלק מחברת הזנק הייטק. הסכמי ההעסקה של אנשי הייטק הם ארוכים ומפורטים. כדי להבין אותם באמת לעומק, לאתר את 'מנגנוני ההסתרה' שבו, יש צורך בבקיאות גדולה מצדו של עורך הדין. מצד שני, כמעט בכל חוזה העסקה של איש הייטק נמצא מענקים שמותנים באירוע מסוים, בזמן מסוים, או בהגעה ליעד מסוים. כך או כך או כך, מדובר בפרמטרים שיש לעובד ההייטק סוג של שליטה. למשל, אם הוא אמור לקבל מענק מסוים בהגעה ליעד שטרם הגיע אליו, הוא יכול לתזמן את מועד ההגעה ליעד הזה על-פי שיקולי תכנון הגירושין".

רון מיור עו"ד ומגשר, דיני משפחה וירושה באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

טלפון: 052-6556916

אז תכנון עיתוי הגירושין תלוי בחוזה העסקה?

עו"ד מיור: "לפעמים בהחלט כן, וגם ההיפך. מדובר בצדדים קשורים זה לזה. אם איש (או אשת) ההייטק קרובים להגיע לאותו יעד מסוים, יתכן וההמלצה כלפיו תהיה שיאיץ את הליך הגירושין או מצד שני לדחות עד כמה שניתן את מועד ההגעה ליעד המתגמל".

עו"ד מיור מתייחס עוד לאופציות, תמריץ ידוע בקרב ענף ההייטק. לדבריו, בכל הנוגע לתכנון הליך הגירושין, הדברים הללו נלקחים בחשבון, גם כמובן, בצד השני. המורכבות גדולה אף יותר כאשר המתגרש עובד בחברת הייטק בינלאומית, כאשר חלק מהתמריצים המובטחים לו ישולמו לו בחו"ל, הרחק מעיני בנק הזוג שיתקשה להתחקות אחר הכסף.

האם לגרוש או לגרושה מגיע חלק בסטארט-אפ שיצליח רק בעוד כמה שנים?

עו"ד מיור: "כמובן שלפוטנציאל ההשתכרות העתידי של העובד יש משמעות בהליך הגירושין. הצד השני לרוב יטען, פעמים רבות בצדק, שבעוד הוא השקיע בבית ובילדים, בן/בת הזוג פתחו את הקריירה והגדילו את פוטנציאל ההשתכרות. כשמדובר בגירושיי הייטק מקבלים הדברים משמעות גדולה פי כמה וכמה. בניגוד למקצועות ועיסוקים "בכירים" אחרים, האוצר האמיתי של איש ההייטק נמצא אצלו בראש. הרעיון המנצח שהולך להיות הסטארט-אפ של העשור - שהכל כבר למעשה מוכן להזניק אותו (תכניות עסקיות, מנהלי מוצר, מנהלי תכנה, משרדים מפוארים, משקיעים להוטים ועוד ועוד), איש חוץ ממנו (ומעורך הדין הנאמן והמיומן שלו) אינו יודע על כך. גם בן הזוג לא.. ואז, שעה שבן הזוג חוגג על איך הצליח 'להוציא ממנו' כל כך הרבה ומעבר לכל הציפיות, 'יום אחרי הגט' יצא הסטארט-אפ הנ"ל לדרך. במלא הקיטור, בפול סילון".

אז מה התפקיד של עורך דין בנושא זה?

עו"ד מיור: "עורך הדין המיומן שמנהל את קרב גירושיי ההייטק, אם הוא מייצג את איש ההייטק המתגרש, הוא בוודאי יידע לחתור ולהגיע להסכם גירושין שיגן על הלקוח שלו, איש ההייטק כאמור, מפני דרישות ותביעות עתידיות של בן הזוג שירגיש עתה ש'הצליחו לעבוד עליו'. מצד שני, אם אותו עורך-דין מיומן שמנהל את קרב גירושיי ההייטק אבל הפעם הוא מייצג את בן הזוג של איש ההייטק המתגרש ממנו, הוא בוודאי ידע לחתור ולהגיע להסכם גירושין שיגן על הלקוח שלו, בן הזוג של איש ההייטק כאמור, מפני "תרגיל" כזה (או אחר) כך שלא יימנע מהלקוח (בן הזוג של איש ההייטק) לדרוש את המגיע לו מאותו סטארט-אפ מצליח גם אם ימריא כאמור לאחר הגירושין".

אבל לא רק מניות ואופציות נכנסות לחישוב ולתכנון הגירושין, אלא גם "נכסי המוניטין" של איש ההייטק. "נכסי מוניטין", מבהיר עו"ד מיור, "הם רלוונטיים מאוד בכל נושא גירושיי ההייטק והדבר ברור, שכן המוניטין שלו הוא חלק בלתי נפרד מהקריירה ומההצלחה שלו. אל כל אלה נכנס תחום נוסף וחשוב - והוא תחום הנכסים הווירטואליים. חרף השם המפוצץ מדובר למעשה באותו הדבר; נכסים שאי אפשר לראות אותם בעין - אם מהסיבה שהם תלויים באירועים שטרם קרו ואם מהסיבה שיש כוונה להסתיר את קיומם. שוב, נכסים כאלה נמצא במשפחות של בכירים כמו גם אצל כאלה שאינם בכירים".

מה העצה שלך עבור מי שנשוי להייטקיסט ושוקל להתגרש או ההפך?

עו"ד מיור: "אם מדובר במי ששוקל גירושין, להמתין רגע לפני הצעד הדרמטי ולפנות לייעוץ משפטי אצל מי שבקיא בנושא הזה. אפשר לעבור את הליך הגירושין הזה גם בנועם וביעילות יחסית, אך התכנון המוקדם הוא קריטי. ידע הוא כוח, הקפידו שיהיה אצלכם".

מערכת זאפ משפטי, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully