וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לצוואה ומה מהם עדיף?

בשיתוף zap משפטי

6.6.2024 / 14:24

ייפוי כוח מתמשך וצוואה הם שני כלים משפטיים חשובים, כשהחוט המקשר ביניהם הוא זכות הבחירה. אז מדוע אסור לוותר על אף אחד מהם? עו"ד אבישג בן דוד-מור יוסף מסבירה

אדם צעיר מורה לזקנה לחתום על צוואה. ShutterStock
צוואה או ייפוי כוח מתמשך? לכל אחד מהם יש מטרה שונה ותפקיד ייחודי/ShutterStock

כל אחד מאיתנו רוצה לדעת שהוא יכול להיות רגוע לגבי העתיד הרחוק, גם אם יגיע למצב בו לא יוכל לקבל יותר החלטות בעצמו. אנחנו רוצים להבטיח שהעניינים שלנו יטופלו בצורה הטובה ביותר ושהרצונות שלנו יכובדו אם חלילה לא נהיה כשירים קוגניטיבית, ובעזרת ייפוי כוח מתמשך ניתן להבטיח זאת. כשמטרת האחרון היא לדאוג לנו בחיינו, ואילו תפקידה של הצוואה היא לדאוג שרצונותינו יכובדו לאחר מותנו.

לכל אחד מהם יש מטרה שונה ותפקיד ייחודי. כדי להבין טוב יותר את הדמיון וההבדלים בין ייפוי כוח מתמשך לבין צוואה ואת החשיבות של כל מסמך, דיברנו עם עו"ד אבישג בן דוד - מור יוסף, שהסבירה לנו מדוע כה חשוב לא לוותר על הכלים המשפטיים הללו.

"ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי רב עוצמה שנועד להבטיח שלכל אדם תהיה שליטה על גורלו, גם אם יגיע למצב שבו לא יוכל להמשיך לנהל את ענייניו בעצמו". מסבירה עו"ד בן דוד - מור יוסף. "מדובר במסמך שבו אדם, שאנחנו קוראים לו הממנה, ממנה אדם אחר, מיופה הכוח, לנהל את ענייניו האישיים, הרפואיים או הרכושיים, למקרה שאם חלילה בעתיד הוא יהפוך לחסר כשירות ולא יוכל לקבל החלטות בעצמו", היא אומרת. "המסמך מאפשר לממנה לתת למיופה הכוח הנחיות מפורטות לגבי האופן שבו הוא רוצה שינוהלו ענייניו במצב כזה".

ייפוי הכוח המתמשך מעניק למיופה הכוח סמכויות רחבות, בהתאם למה שנקבע על ידי הממנה במסמך או ליתר דיוק בהנחיות המקדימות בתוך ייפוי הכוח המתמשך. הסמכויות יכולות לכלול ניהול חשבונות בנק, רכוש ונכסים, קבלת החלטות רפואיות, החלטות אישיות לגבי אורח החיים ואיכותם ועוד. עם זאת, עו"ד בן דוד- מור יוסף מדגישה כי על אף הסמכויות הרחבות, ישנן גם מגבלות שנועדו להגן על האינטרסים של הממנה. למשל, מיופה הכוח לא יכול לקבל במקום הממנה החלטות בעניינים רכושיים מעל סכום של 100,000 ₪ ללא אישור בית משפט או למכור נכסיו ללא אישור בית משפט ועוד מגבלות נוספות הקבועות בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.

לעו"ד אבישג בן דוד-מור יוסף באתר זאפ משפטי

הכתבה באדיבות זאת משפטי

"מטרת ייפוי הכוח המתמשך היא בעצם לתת לכל אדם אפשרות לתכנן מראש מה יקרה אם יגיע למצב שבו לא יוכל לדאוג לענייניו בעצמו", מסבירה עו"ד בן דוד - מור יוסף. "זה מסמך חשוב במיוחד לאנשים שחוששים שבעתיד הם עלולים להגיע למצב כזה, כמו למשל עקב מחלה או תאונה, אבל הוא רלוונטי לכל אחד בכל גיל בגיר. המסמך מבטיח שלא יהיה צורך במינוי אפוטרופוס על ידי בית המשפט, מה שחוסך הרבה בעיות אפשריות בעתיד." למעשה מסמך של ייפוי כוח מתמשך הוא מעין פוליסת ביטוח למצב של אי כשירות.

היא מציינת כי אנשים רבים לא מודעים לאפשרות לערוך ייפוי כוח מתמשך, או שהם חוששים להתעסק בזה כי זה נושא "כבד" ולא נעים. "אני מבינה את החשש, אף אחד לא אוהב לחשוב על תרחישים עתידיים שליליים", היא אומרת, "אבל בסופו של דבר זו הדרך הטובה ביותר להגן על עצמנו ועל המשפחות שלנו. זה מסמך שנותן שקט נפשי ומונע בעיות וסכסוכים עתידיים".

לדבריה, על מנת לערוך ייפוי כוח מתמשך יש לעמוד בכמה תנאים - הממנה צריך להיות אדם בגיר כשיר וצלול שמסוגל להבין את משמעות המסמך ולקבל החלטות באופן עצמאי. אם קיים חשש לגבי כשירותו של הממנה לערוך את המסמך אזי יש צורך בחוות דעת רפואית שקובעת שהממנה כשיר לערוך את המסמך. המסמך עצמו נערך בפני עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת בתחום ע"י האפוטרופוס הכללי, והוא צריך להיחתם גם על ידי מיופה הכוח והעו"ד המוסמך. ניתן למנות כמה מיופי כוח ולקבוע הנחיות נפרדות לכל אחד. כל עוד הממנה בעל כשירות, הוא יכול לשנות או לבטל את ייפוי הכוח בכל עת.

"בגדול, ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך שאני ממליצה עליו בחום לכל אחד", אומרת עו"ד בן דוד - מור יוסף. " הוא נותן מענה משפטי מקיף להכנה לעתיד ולהגנה על האינטרסים של כל אדם בחייו ויחד עם צוואה ההגנה היא גם לאחר מותו".

"כמו כן, חשוב לציין כי ייפוי כוח מתמשך ניתן לערוך רק אצל עורך דין שעבר הסמכה מתאימה, וממש לא אצל כל עורך דין. מדובר בתהליך לא ארוך מדי , מספר פגישות עד לליבון רצונותיו של הממנה , בסופו תצאו עם מסמך שיאפשר לכם לשלוט על עתידכם".

מה החשיבות של צוואה?

"בשונה מייפוי כוח מתמשך שמטרתו להסדיר את ענייני האדם במהלך חייו, צוואה היא מסמך משפטי שקובע מה יעלה בגורל רכושו וענייניו לאחר מותו. "הצוואה היא הכלי המשפטי העיקרי לחלוקת עיזבון", מסבירה עו"ד בן דוד מור יוסף. "היא מאפשרת לכל אדם להשאיר אחריו הוראות ברורות לגבי אופן חלוקת נכסיו בין היורשים ולהימנע ממחלוקות עתידיות".

לדבריה, גם אם על פי חוק הירושה יש למנוח יורשים טבעיים כמו בן זוג או ילדים, עדיין יש חשיבות רבה לעריכת צוואה. "ראשית, הצוואה מאפשרת להתאים את החלוקה לרצונות הספציפיים של המנוח", היא אומרת. "שנית, היא יכולה למנוע סכסוכים עתידיים במשפחה.

"בצוואה, המצווה יכול להחליט במדויק איך לחלק את רכושו בין היורשים", היא אומרת. "אפשר לפרט חלוקה של נכסים ספציפיים, כמו דירה או חשבון בנק, ולקבוע תנאים לחלוקת הירושה. ניתן גם להשאיר הוראות מיוחדות כמו הקדשת כספים לתרומה.ורצוי גם לציין סעיף "סל" לנכסים עתידיים.

לדברי עו"ד בן דוד מור יוסף, צוואה יכולה להיערך בכל שלב בחיים, אך ככל שעורכים אותה מוקדם יותר, כך ההיערכות לעתיד טובה יותר. "המלצתי לכל אדם בוגר, ובפרט מי שיש לו משפחה או נכסים, היא לערוך צוואה בהקדם האפשרי", היא אומרת. "מובן שצוואה ניתנת לשינוי או עדכון בכל עת על פי הצורך והנסיבות. אבל עצם קיומה של צוואה מעודכנת חוסך דאגות ובעיות רבות בעתיד".

אל תוותרו לא על צוואה ולא על ייפוי כוח מתמשך.

"אני תמיד ממליצה ללקוחות שלי לערוך הן ייפוי כוח מתמשך והן צוואה", אומרת עו"ד בן דוד - מור יוסף. "שני המסמכים משלימים זה את זה ונותנים מעטפת הגנה משפטית רחבה. בעוד שהצוואה מתייחסת לחלוקת הרכוש אחרי המוות, ייפוי הכוח מגן על האינטרסים של האדם במהלך חייו, במצב שבו חלילה לא יוכל לדאוג להם בעצמו".

היא מדגישה כי בזכות ההתקדמות בתוחלת החיים, יותר ויותר אנשים מגיעים לגיל מבוגר ועלולים להיקלע למצב של ירידה קוגניטיבית או אובדן כשירות. לכן יש חשיבות גדולה מאי פעם להסדיר מראש את ייפוי הכוח המתמשך. "אני רואה לא מעט מקרים של אנשים שהגיעו למצב של חוסר כשירות בלי שערכו מראש ייפוי כוח מתמשך ", היא אומרת. "זה מייצר מצב מאוד מורכב למשפחה, שנאלצת לפנות לבית המשפט בבקשה למינוי אפוטרופוס. זה הליך ארוך ולעיתים גם יקר בפרט אם קמות התנגדויות מצד מי מבני המשפחה , שגוזל זמן ואנרגיה רביםוגם לא תמיד מביא לתוצאה הרצויה מבחינת מי שמבקשים למנות לו אפוטרופוס . לעומת זאת, מינוי מראש של מיופה כוח על ידי האדם עצמו מאפשר לו לבחור את האדם המתאים לדעתו, אשר עליו הוא סומך ולתת לו הנחיות מפורטות לגביו באשר לכלל ענייניובמקרה שלא יוכל לטפל בעצמו".

גם לצוואה יש חשיבות עצומה להכנה לעתיד, במיוחד אצל אנשים שיש להם משפחות או רכוש משמעותי. "בהיעדר צוואה עלולות להתעורר מחלוקות בין יורשים, בפרט כשמדובר במשפחות מורכבות עם נישואים שניים וילדים מכמה זיווגים או ידועים בציבור ", מסבירה עו"ד בן דוד מור יוסף. "צוואה יכולה למנוע סכסוכים משפחתיים מכוערים ולחסוך עוגמת נפש רבה. היא גם מבטיחה שהרכוש יחולק בדיוק על פי רצונו של המוריש".

לדבריה, יש יתרונות משמעותיים לעריכה מוקדמת של שני המסמכים האלה. ראשית, זה מבטיח שהאדם נמצא בשיא יכולותיו הקוגניטיביות ומסוגל לקבל החלטות בצורה מיטבית. שנית, ייפוי כוח מתמשך וצוואה שנערכו מראש ישדרו תקפות רבה יותר מבחינה משפטית, כי יהיה ברור שנערכו מתוך בחירה חופשית ללא השפעה או לחץ חיצוניים. שלישית, המסמכים יכולים למנוע בזבוז זמן וכסף רב על התדיינויות משפטיות עתידיות.

"זה נכון שלעיתים אנשים נרתעים מלחשוב על נושאים כבדים כמו אובדן כשירות או מוות", אומרת עו"ד בן דוד -מור יוסף. "אבל דווקא העיסוק בהם מראש והיערכות נכונה יכולים להקל משמעותית את ההתמודדות איתם בעתיד. אנחנו לא באמת יכולים לצפות מה יקרה, וחשוב להיות מוכנים לכל תרחיש. זה מה שייפוי כוח מתמשך וצוואה עושים - נותנים לנו שליטה מסוימת על העתיד גם במצבי קיצון".

בשורה התחתונה, ייפוי כוח מתמשך וצוואה הם שני מסמכים משפטיים חיוניים שמשלימים זה את זה בהיערכות לעתיד. ייפוי הכוח המתמשך מאפשר לנו למנות מראש מישהו שידאג לענייננו במקרה של אובדן כשירות, על פי ההנחיות שניתן לו. ואילו הצוואה קובעת איך יחולק רכושנו בין היורשים לאחר מותנו, ומונעת סכסוכים עתידיים. כפי שהדגישה עו"ד אבישג בן דוד מור יוסף, עריכה מוקדמת של שני המסמכים האלה באמצעות עו"ד בקיא ומוסמך היא ההחלטה האחראית והנבונה עבור כל אחד מאיתנו. היא מאפשרת לנו לקבל החלטות מתוך בחירה חופשית ולהבטיח שהעתיד שלנו ושל המשפחות שלנו יהיה מוסדר ומוגן ככל הניתן. זו בהחלט השקעה משתלמת שיכולה לחסוך דאגות ובעיות רבות ולתת לנו ולסביבתנו שקט נפשי לגבי העתיד.

עו"ד אבישג בן דוד-מור יוסף, הגדוד העברי 5, אשדוד. 052-6174315

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully