וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על חופש הביטוי: מדוע תביעות לשון הרע מסכנות את הדמוקרטיה?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 17.7.2024 / 14:46

האם תביעות לשון הרע הפכו מכלי שנועד להגן על שמו הטוב של האדם לכלי השתקה כנגד ביקורת? עו"ד יפעת בוסטוס בן דוד, המייצגת בתביעות דיבה, על הדיון הרוחש בפסיקה ועל הדרכים להתמודד נגדן

יפעת בן דוד בוסטוס. יח"צ,
יפעת בן דוד בוסטוס/יח"צ

בשנים האחרונות, תביעות לשון הרע ודיבה הפכו לנושא שנוי במחלוקת בשיח הציבורי הישראלי. מה שהחל ככלי משפטי להגנה על שמו הטוב של אדם, מעורר כעת חששות כבדים לגבי השפעתו על חופש הביטוי. האם תביעות אלו הפכו לנשק בידי בעלי כוח להשתקת ביקורת לגיטימית?

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס, העוסקת בתחום לשון הרע, מתריעה מניסיונה בתביעות אלו מפני מגמה מדאיגה. "אנחנו רואים יותר ויותר מקרים שבהם תביעות לשון הרע משמשות ככלי להפחדה והשתקה," היא מסבירה בראיון מיוחד. "במקום להגן על כבודו של אדם, הן הופכות למכשיר בידי גורמים חזקים לדיכוי ביקורת ציבורית חשובה או כל ביקורת אחרת".

תופעה זו, המכונה בעגה המשפטית "תביעות השתקה" או SLAPP (Strategic Lawsuit Against Public Participation), מעוררת דאגה בקרב משפטנים ופעילי זכויות אדם. לדברי עו"ד בוסטוס בן דוד, ניתן לזהות תביעות כאלה במספר מאפיינים: "לרוב מדובר בתביעות בסכומי עתק, הרבה מעבר לכל נזק סביר. התובע הוא בדרך כלל גוף חזק מול נתבע חלש, והנושא נוגע לעניין ציבורי או לביקורת לגיטימית".

המטרה האמיתית של תביעות אלו, היא מסבירה, אינה בהכרח לזכות במשפט. "העצם האיום בתביעה או הגשתה מספיקים כדי להרתיע אנשים מלהתבטא. גם אם התביעה נדחית בסוף, הנזק כבר נעשה - אנשים חוששים להביע דעה".

ללא חקיקה מפורשת

העיסוק בתביעות השתקה בישראל שב ועולה כל הזמן, אך בה בעת, אין עדיין חקיקה המסדירה את התחום, אף שהצעות לכך כבר עלו לסדר היום. "מעבר לכך", מוסיפה עו"ד בן דוד בוסטוס, "גם הפסיקה בסוגיה רגישה זו אינה אחידה. בעוד ששופטים, בהם שופטי עליון, שהתבטאו במפורשת בפסקי דין שניתנו נגד התופעה, הרי שעד כה, גולגל תפוח האדמה הלוהט אל הרשות המחוקקת על מנת שתסדיר זאת, אך הדבר טרם נעשה".

באחד המקרים המוכרים של תביעת השתקה, תבעה חברת "בוגבו", חברה מוכרת לייבוא מוצרי תינוקות יוקרתיים, מנהלת קבוצת פייסבוק שמתחה ביקורת על מנשאים שמשווקת החברה. במקרה זה, בפסק דין שניתן בשנת 2018, נדחתה התביעה על הסף בהיותה תביעת השתקה. "במקרה זה",

מוסיפה עו"ד בן דוד בוסטוס, "פסק הדין אף שרטט את המאפיינים של תביעות השתקה, ובין השאר סכום תביעה מופרז, טענות סרק משפטיות ועובדתיות שנועדו להתיש את הנתבע ולא כדי לברר את המחלוקת וכן תביעה שהגשתה עלולה להרתיע את הציבור שלא להשתתף בדיונים ציבוריים. מעבר לכך, מאפיין עיקרי הוא פער כלכלי ניכר בין הצדדים".

במקרה נוסף, נתבע יוסי ניסן, בעבר ראש מועצת להבים ובמועד התביעה חבר מועצה, על ידי גילי ויואל עזריה, מנכ"לים משותפים ובעלי השליטה בקבוצת אורון השקעות בע"מ. בשנת 2017 הגישו השניים תביעת ענק נגד ניסן בגלל פוסט שפרסם בדף הפייסבוק הקהילתי של להבים בטענה כי פרסם לשון הרע. בפוסט שפרסם נטען כי השניים קיבלו להקים פרויקט בשטח המועצה בגלל קרבתם לראש המועצה דאז. גם תביעה זו נדחתה בביהמ"ש. "חשוב לזכור", כתב השופט עזריה אלקלעי בפסק הדין, "חופש הביטוי הוא מהחשובים שבזכויות האדם. הזכות להתבטא באופן חופשי ולהשתתף בשיח האזרחי היא מהתנאים לקיומה של חברה דמוקרטית. תביעת השתקה אינה מאיימת אך ורק על חופש הביטוי של הנתבע הספציפי, אלא היא עשויה לגרום לכך שמשתתפים רבים אחרים בשיח הציבורי 'יכנסו' בעל כורכם למעגל ההרתעה, וימנעו מלצאת נגד התובע. כלומר, ה'אפקט מצנן' שנוצר, יש בכוחו להשפיע על כל מי שעשוי לשקול בעתיד למתוח ביקורת על אותו התובע, ולא רק על הנתבע הבודד". על פסק דין זה הוגש ערעור לביהמ"ש העליון.

לדברי עו"ד בן דוד בוסטוס, דבריו של השופט אלקלעי מסכמים בדיוק את הבעייתיות של תופעה זו של תביעות השתקה. "מצד אחד", היא אומרת, "לכל אחד יש זכות להגן על שמו הטוב. מי שפורסמו נגדו דברי דיבה, מי שהוכפש שמו, ראוי לו שתהיה לו האפשרות להגן על עצמו מפני פרסומים אלו. יחד עם זאת, ברגע שהדבר הופך לכלי למתקפה, היוצרות מתהפכות. עלינו להגן על מי שמבקש לבטא עצמו כמדינה דמוקרטית המציבה את חופש הביטוי גבוה בסדר הערכים".

תביעת השתקה? כך תתמודדו

אז מה יכול לעשות אדם שמוצא את עצמו נתבע בתביעת לשון הרע? עו"ד בן דוד בוסטוס מציעה מספר עצות חיוניות:

"ראשית, אין צורך להיכנס לפאניקה", היא מדגישה. "רבות מהתביעות האלה מסתיימות ללא כלום או בפיצויים מינימליים. יחד עם זאת, חשוב לפנות מיד לייעוץ משפטי מקצועי. עורך דין מנוסה יכול לזהות אם חלות עליכם הגנות החוק, כמו 'אמת דיברתי' או הבעת דעה לגיטימית".

"שנית, רצוי לשמור על כל הראיות הרלוונטיות ולשקול הגשת בקשה לדחייה על הסף אם התביעה נראית חסרת בסיס. "במקרים קיצוניים, ניתן אפילו לשקול תביעה נגדית על שימוש לרעה בהליכי משפט וניסיון לעשיית עושר ללא משפט".

למרות המגמה המדאיגה, עו"ד בן דוד בוסטוס מזהה גם סימנים לשינוי חיובי. "בתי המשפט מודעים יותר ויותר לבעייתיות של תביעות השתקה. מדובר בתחום דינאמי שהולך ומתעצב לאורך השנים, אך אנחנו רואים עוד ועוד שופטים שמגנים על נתבעים במקרים כאלה ומדגישים את חשיבות חופש הביטוי".

לצד זאת, קוראת עו"ד בוסטוס בן דוד למחוקק לשקול חקיקה ייעודית נגד תביעות השתקה, בדומה למה שנעשה במדינות אחרות. "חקיקה היא חיונית כדי להבטיח שתביעות לשון הרע ישמשו למטרתן המקורית ולא ככלי לדיכוי ביקורת".

בעידן הרשתות החברתיות, שבו כל אדם יכול להפוך לעיתונאי אזרחי, הדיון בנושא זה הופך קריטי יותר מתמיד. האיזון העדין בין הגנה על שמו הטוב של אדם לבין שמירה על חופש הביטוי ימשיך להעסיק את החברה הישראלית בשנים הקרובות. בינתיים, המסר של עו"ד בן דוד בוסטוס ברור: "אל תיכנעו לאיומים. חופש הביטוי הוא זכות יסוד בדמוקרטיה, וחשוב להגן עליו בכל מחיר".

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס - משרד עורכי דין בכתובת לוחמי הגטאות 38 בנהריה. משרד העוסק במגוון תחומים מהמשפט האזרחי בהם תחום תביעות לשון הרע ועשיית עושר ללא משפט , עריכת חוזים אזרחיים ומסחריים , תביעות כספיות, נזיקיות ועוד.

קיימת אפשרות לשירות משפטי מרחוק באופן מקוון לרבות חתימה דיגיטלית על מסמכים ופגישות זום /וידאו. לפרטים נוספים התקשרו - נייד: 9787961 055 משרד: 04-8483188
לאתר המשרד
לדף הפייסבוק העסקי של המשרד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully