וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעויות הקריטיות שאסור לעשות בבחירת עורך דין פלילי

עו"ד תמיר אלטיט, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 12.8.2024 / 10:44

בחירת עורך דין פלילי היא אחת ההחלטות החשובות ביותר שאדם עשוי לקבל בחייו ויכולה להיות ההבדל בין זיכוי להרשעה ובין חירות למאסר. הנה הטעויות שמומלץ להימנע מהן

עו"ד תמיר אלטיט. עדן בוקובזה,
עו"ד תמיר אלטיט/עדן בוקובזה

בחירת עורך דין פלילי היא אחת ההחלטות החשובות ביותר שאדם עשוי לקבל בחייו. כאשר אדם ניצב בפני האשמות פליליות, הבחירה הנכונה של סנגור יכולה להיות ההבדל בין חירות לבין מאסר, בין זיכוי להרשעה. אך כיצד בוחרים את עורך הדין הנכון? האם כדאי להסתמך על המלצה של חבר? איזה משקל יש לניסיון ולידע של עורך הדין וכיצד קשורה לכל זה האינטואיציה?

עורך דין תמיר אלטיט, העוסק בדין הפלילי, אומר כי זו אחת השאלות שבהן הוא נתקל באופן תדיר, כיצד בוחרים סנגור פלילי. לדבריו, במקרים רבים מי שמחפש אחר סנגור פלילי הוא אדם נורמטיבי, כזה שלא הסתבך מעולם עם החוק. הוא אינו יודע כיצד עליו להתנהל בחקירה משטרתית, שלא לדבר על כך שאינו מודע לזכויות להן הוא זכאי במסגרת החוק. "אנשים נורמטיביים בדרך כלל לא מחזיקים 'פנקס של פליליסטים'," אומר אלטיט בחיוך. "לכן, כשאדם נזקק לעורך דין פלילי הוא לא יודע איפה בכלל למצוא אותו. מה עוד, שברגעים כאלו, של חקירה משטרתית, של מעצר או כל הליך פלילי, מי שנזקק לעורך דין גם נבוך מלבקש עזרה".

עורך דין אלטיט, מומחה למשפט פלילי, החל את דרכו דווקא בצד השני של המתרס, כקצין משטרה ותובע משטרתי בתביעות תל אביב. לאחר מכן שימש כפרקליט בכיר בפרקליטות המדינה במחוז תל אביב ולפני מספר שנים "חצה את הקווים" והפך לסנגור.

לדבריו, אחד היתרונות המשמעותיים ביותר שעורך דין פלילי יכול להציע ללקוחותיו הוא היכרות מעמיקה עם המערכת. "מי שגדל במערכת אכיפת החוק, מכיר את הצד השני של המתרס באופן שאין שני לו".

"עורך דין שצמח בתוך המערכת", הוא מוסיף, "יודע לא רק את הכללים והנהלים הפנימיים, אלא גם את הדינמיקות הפנימיות, את דרכי החשיבה של מקבלי ההחלטות ואת נקודות התורפה של המערכת. למעשה, מדובר ביתרון עצום כשמדובר בהגנה על לקוח. מי שגדל במערכת, הוא גם בסופו של דבר זה שיודע כיצד לנצח אותה. זה לא רק עניין של ידע טכני, אלא של הבנה עמוקה של המנטליות, של דרכי הפעולה ושל נקודות החולשה של התביעה".

לאתר של עו"ד תמיר אלטיט

ליצירת קשר עם עו"ד תמיר אלטיט באתר zap mishpati

הטעויות הנפוצות בבחירת עורך דין

אחת הטעויות הנפוצות בבחירת עורך דין פלילי היא בחירה לפי מחיר בלבד. "הזול עולה ביוקר", מדגיש עורך דין אלטיט, "כשאדם יוצא למלחמה על שמו הטוב, על כבודו, על חירותו, על הזכות להיות אדם חופשי במלוא מובן המילה - אז צריך לקחת זאת ברצינות רבה. זאת מלחמה על החיים וכדי לנצח אותה צריך להפוך כל אבן ולשבור כל חומה עד מציאת הפתרון שיוביל לתוצאה הטובה ביותר. כדי לעשות זאת נדרשים משאבים רבים, ירידה לפרטים, העמקה ואיכות ייצוג בלתי מתפשרת ואת כל אלו, אין לצפות לקבל בזול, אך מה זה כסף כשכל אלו על הכף?".

טעות נוספת היא בחירה לא שקולה על פי המלצה לא מבוססת. "המלצה", אומר עורך דין אלטיט, "היא אולי נקודת פתיחה טובה אבל היא לא סוף פסוק. כל מקרה פלילי הוא שונה וקשור בנסיבות שונות וגם אנחנו, בני האדם שונים. לכן, מה שמתאים לאחד לא בהכרח יתאים לאחר ולמקרה שעמו הוא מתמודד".

ללכת עם תחושת הבטן

אך מעבר לניסיון המקצועי, אלטיט מדגיש את החשיבות של הקשר האישי בין עורך הדין ללקוח. "כשאתה בוחר עורך דין פלילי, אתה נמצא בנקודה מאוד רגישה ופגיעה בחייך", הוא מסביר. "אתה עלול להרגיש נבוך, מבולבל ומפוחד. לכן, חשוב מאוד שתרגיש בנוח עם עורך הדין שלך ושתוכל לסמוך עליו באופן מלא".

אלטיט ממליץ לאנשים המחפשים עורך דין פלילי לבדוק היטב את הרקע המקצועי של עורך הדין ולהיפגש עמו לפגישת ייעוץ בטרם הוא שוכר את שירותיו. פגישת ייעוץ, כך לשיטתו, היא חשובה כדי להבין לא רק את הרובד המקצועי של הסנגור, ולעמוד על ניסיונו, אלא כדי לבחון את התקשורת בין הצדדים.

אלטיט מדגיש את חשיבות האינטואיציה האישית. "בסופו של דבר, מה שאתה מרגיש בבטן הוא קריטי," הוא אומר. "אם אתה מרגיש שאתה יכול לסמוך על עורך הדין, שהוא מבין אותך ואת המצב שלך, ושהוא באמת מחויב לעזור לך - זו בדרך כלל הדרך הנכונה לבחור. האמון בין עורך הדין ללקוח הוא קריטי להצלחת ההגנה".

בחירת עורך דין פלילי היא החלטה מורכבת המשלבת שיקולים של ניסיון מקצועי, הכרות עם המערכת, ותחושת אמון אישית. שילוב של ניסיון מערכתי עם יכולת ליצור קשר אישי ואמון עם הלקוח הוא המפתח לבחירה נכונה. בסופו של דבר, הבחירה הנכונה של עורך דין פלילי יכולה להיות ההבדל בין הניצחון לכישלון.

הכתבה באדיבות zap mishpati
ליצירת קשר עם עו"ד תמיר אלטיט:
נייד: 054-5577862
מלכי ישראל 10, כיכר רבין, תל אביב
מייל: tamiraltit.law@gmail.com

עו"ד תמיר אלטיט, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • עורך דין
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully