וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשפחה מעל הכל: מהי הדרך הטובה ביותר לטפל בסכסוכי ירושה?

עו"ד שרי וייס, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 19.8.2024 / 10:15

סכסוכי ירושה הם אחד התחומים המורכבים והרגישים ביותר בדיני משפחה. כאשר אדם נפטר, קיומה של צוואה, או העדרה יכולה להוביל למאבקים קשים בין בני המשפחה על הרכוש והנכסים שהותיר הנפטר. אז כיצד פותרים סכסוכי ירושה? עו"ד שרי וייס מסבירה

חתימה על מסמכים. ShutterStock
"הסכמה היא המפתח לסיום ההליך בצורה הטובה ביותר עבור כולם"/ShutterStock

ירושה יכולה לשנות לאדם את החיים, אך לא בהכרח לטובה. כאשר מדובר על כסף רב שצפוי להתחלק בין בני המשפחה, קרובים ככל שיהיו - עלולים להיווצר ריבים קשים מאוד, שיכולים להגיע עד כדי פירוק המשפחה.

כשזה נוגע לסכסוכי ירושה, כל צד משיק לטענות משפטיות מורכבות כנגד הצד השני - החל מטענות של השפעה בלתי הוגנת, דרך חוסר כשירות המצווה ועד לטענות של זיוף חתימה. אלו הם רק חלק מהאמצעים המשפטיים שעורכי דין בתחום נדרשים להפעיל על מנת להגן על נכסי לקוחותיהם. אך למרות האתגרים הרבים הכרוכים בהליכים אלו, ניתן לצלוח את המשבר ולאחות את השברים - במיוחד עם עורך הדין שלכם מנסה לחבר ולגשר, ולא להיפך. עו"ד ומגשרת שרי וייס, מכירה היטב את המורכבות הרגשית והמשפטית הטמונה בסכסוכי ירושה. "זהו נושא רגיש מאוד, שמעורבים בו רגשות עזים ומחלוקות עמוקות בין בני משפחה שעלולים להפוך לסוג של אויבים", היא מסבירה. "כשמדובר בנכסים שנצברו לאורך שנים, באינטרסים כספיים ובצדק התפיסתי של כל אחד מהצדדים, ההתמודדות הופכת להיות מורכבת ביותר. אך חרף זאת, חשוב להתמקד בפתרון שישמר את האחדות המשפחתית ככל הניתן. הסכמה היא המפתח לסיום ההליך בצורה הטובה ביותר עבור כולם".

לדבריה, כעו"ד מומחית בתחום, היא פוגשת לא אחת צוואות ומסמכים משפטיים שמעוררים ספקות. "אם אתם מרגישים שיש משהו לא תקין בצוואה, חשוב לשכור עורך דין שמתעסק בתחום של ירושות ויודע לתקוף הכי טוב את הצוואה. ולהגן עליה." היא מסבירה שלעתים נדרשת התמודדות עם טענות כגון השפעה בלתי הוגנת על המצווה, חוסר כשירות, זיוף חתימה ועוד. "זה מחייב ייצוג משפטי מקצועי וניסיון רב בהתמודדות עם סוגיות מורכבות אלה".

למרות זאת, עו"ד וייס מאמינה שההגעה להסכמות היא הדרך המיטבית לפתרון. "אפשר להרוויח הרבה יותר שקט נפשי בדרכי שלום. לעיתים הצדדים למעשה אומרים אותו דבר, אך מתנסחים אחרת בשל עוצמת הרגשות המעורבים. בתור עורכת דין המתמחה גם בגישור, היא יודעת לסייע ללקוחותיה להבין את נקודת המבט של הצד השני ולהגיע להבנות הדדיות.

לאתר של עו"ד שרי וייס

לפנייה לעו"ד שרי וייס באתר משפטי

המשפחה שכמעט התפרקה בגלל דירה

עו"ד וייס מציגה דוגמה מצוינת מתיק בו היא מייצגת, המדגימה את החשיבות של הגעה להסכמות. היא מתארת מקרה של סכסוך ארוך על דירת ירושה. באחד הדיונים, הצדדים החלו לצעוק אחד על השני, כשהם מטיחים אלו באלו האשמות הדדיות. "הלקוח שלי התחיל לצעוק על אחיינים שלו, והם התחילו לצעוק בחזרה - הקשבתי למה ששני הצדדים אומרים, הם למעשה אמרו את אותו הדבר במילים אחרות, לכל אחד הייתה את אותה כוונה והתנסחו אחרת, היו הרבה אמוציות".

במקרה זה, עו"ד וייס ביקשה מעורך הדין המייצג את הצד השני להיפגש ולנסות להגיע להסכמות. "תוך פחות מחודש הגענו למתווה, וההסכם הזה אושר ועכשיו אנחנו מקיימים את ההסכם, מוכרים את הדירה, ומי שצריך לקבל יותר יקבל. והכי חשוב, שהם חזרו להיות משפחה. לדבריה, לעיתים רבות, שני הצדדים רוצים להגיע להסכמה, אך לא יודעים לבטא את עצמם נכון בשל האמוציות הרבות שמעורבות בסיפור.

האם תמיד ניתן לגשר על אי ההסכמות?

עו"ד וייס מסבירה שלא תמיד ניתן להגיע להסכמות, וכי במקרים מסוימים היא נאלצת להמשיך במאבק משפטי. היא מתארת מקרה של תיק סכסוך בין שלוש אחיות, שהתנהל במשך שש שנים: "ניסינו ללכת לגישור, שלא צלח. המלחמה היא על משק במרכז הארץ. ניסיתי למצוא פתרון, אך מדובר במקרה מאוד מורכב. יש כמה צוואות שהאמא עשתה, ויש צוואה אחת שלפיה הלקוחה שלי יורשת אבל היא מפצה את שתי הלקוחות האחרות, אך היא עדיין מקבלת קצת יותר מהן, אחת האחיות לא מעוניינת להגיע לפשרה, היא רוצה את הכל, לא משנה שהמשפחה תתפרק". לסיכום היא מציינת: "כשצריך להילחם אני אלחם, זה מה שמוביל אותי - אך האינטרס הכי חשוב לטעמי, הוא לא לפרק את המשפחה ולהגיע להסכמות, אני מאמינה שזו הדרך הכי טובה".

עו"ד שרי וייס, תוצרת הארץ 3, פתח תקווה
לשיחת ייעוץ צרו קשר: 052-2373292
sarayweisslaw@gmail.com

עו"ד שרי וייס, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ירושה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully