וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה חושף כיצד לקבל פיצוי מיידי אחרי תאונת דרכים

עו"ד ידידיה בלויגרונד, בשיתוף zap משפטי

4.9.2024 / 10:28

שיקום לאחר פציעה בתאונת דרכים מצריך הוצאות כספיות משמעותיות, אף שהפיצוי מחברת הביטוח צפוי להתקבל רק בהמשך הדרך. עו"ד ידידיה בלויגרונד, מומחה לדיני נזיקין, מסביר על תשלום תכוף, מעין מקדמה על חשבון הפיצוי שיגיע

תאונת דרכים. ShutterStock
הדרך לשיקום פיזי ונפשי כרוכה בהוצאות כספיות לא מעטות/ShutterStock

לאחרונה, פרסמו הרלב"ד ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים את סיכום החציון הראשון של שנת 2024 בכבישי ישראל. "מאז ה-7 באוקטובר, מדינת ישראל נמצאת במלחמה מתמדת במספר חזיתות. למרבה הצער, כבישי ישראל ממשיכים לגבות מחיר כבד של חיי אדם ופצועים כל העת", נכתב בפתחו של הדו"ח. מהנתונים עולה תמונה עגומה ביותר: נכון ל-14 ביולי, נהרגו מתחילת השנה 246 בני אדם בתאונות דרכים, עלייה של כ-25% לעומת השנה שעברה. זהו החציון הקטלני ביותר ב-18 שנה האחרונות ואף יותר מכך.

סיכום עגום זה מצטרף לדו"ח קודם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שמצא שאף שבשנת 2023 חלה ירידה במספר תאונות הדרכים ביחס לשנת 2022, הרי שבמקביל חלה עלייה במספר תאונות הדרכים הקשות והקטלניות. נתוני הלמ"ס התפרסמו כמעט במקביל לדוח מבקר המדינה בתחום הבטיחות בדרכים שהגדיר את כבישי ישראל כ"פצצה מתקתקת". נראה, כי למרות הטכנולוגיה המתקדמת, על אף הניסיון להגביר אכיפה בכבישים, המצב אינו משתפר ואף מחמיר. כך, שהסיכוי שלנו להיפגע בתאונה בצורה כזו או אחרת, הולך ועולה.

מי שנפגע בתאונת דרכים, או מי שליווה קרוב משפחה או חבר טוב לאחר פגיעה בתאונה, יודע כי הדרך לשיקום נפשי ופיזי היא ארוכה. הדרך הזו גם כרוכה בהוצאות כספיות לא מעטות - הוצאות על תרופות, טיפולים, טיפולים אלטרנטיביים, סיוע של צד ג' ועוד ועוד. זאת, ועוד לא דיברנו על הפגיעה ביכולת ההשתכרות. לא כולם יכולים לחזור ולעבוד, לא באותו היקף משרה, לא באותה עבודה ולעיתים בכלל לא.

עו"ד ידידיה בלויגרונד באתר zap משפטי

לאתר של עו"ד ידידיה בלויגרונד

בעוד שההשקעה הכספית לשיקום, ולמחייה בכלל, הולכת וגדלה, הרי שהפיצוי הכספי שעתיד להגיע מחברת הביטוח טרם מגיע, וצפוי רק בתום תקופה ארוכה. אולם, לדברי עו"ד ידידיה בלויגרונד, מומחה לדיני נזיקין ומי שמלווה באמצעות משרדו לקוחות רבים לאחר פגיעה בתאונות דרכים, ניתן במקרים אלו לקבל תשלום תכוף מחברת הביטוח.

"זוהי", הוא מסביר, "מעין מקדמה על חשבון הכסף שצפוי להגיע מחברת הביטוח שאותה נתבע לפיצויים בעקבות התאונה".

"כלל", מסביר עו"ד בלויגרונד, "תביעות פיצויים של מי שנפגעו בתאונות דרכים, בפרט באורח קשה, עלולות להימשך זמן רב ולהתנהל תקופה ארוכה בבית המשפט, לפעמים גם שנים. הבשורה הטובה בכל זה היא שבתביעות מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק הפלת"ד), ככל שהתאונה עונה על ההגדרה של תאונת דרכים, יש אחריות מוחלטת של חברת הביטוח לפיצוי. כלומר, שאין כאן שאלה של מי אחראי לתאונה, ואם האדם שנפגע - נפגע באשמתו. כך או כך, חברת הביטוח מחויבת בפיצוי".

מה משמעות הדבר?

עו"ד בלויגרונד: "המשמעות היא שבכל מקרה, בסופו של ההליך המשפטי, במידה והתאונה מוגדרת כתאונת דרכים על פי הגדרתה בחוק, הרי שהנפגע זכאי לפיצוי. השאלה היא איך אנחנו מסייעים לאותו נפגע לקבל עזרה כספית כבר עכשיו, במהלך השיקום ובתקופה שבה הוא מתקשה להתפרנס, והתשובה לכך היא באמצעות אותו תשלום תכוף".

מה זה בעצם תשלום תכוף?

עו"ד בלויגרונד: "זהו למעשה הליך מיוחד שנקבע אף בחוק הפלת"ד (סעיף 5) שקובע כי נפגע בתאונת דרכים יוכל לקבל מחברת הביטוח פיצויים זמניים עבור אותן הוצאות ריפוי ושיקום. אלו סכומים שנועדו לצרכי סיעוד, לטיפולים רפואיים וגם עבור אובדן כושר ההשתכרות שנגרם כתוצאה מהתאונה. זהו פיצוי שניתן לנפגע עד לקבלת הכרעה סופית בתביעה נגד חברת הביטוח".

לדברי עו"ד בלויגרונד, אותו סכום כסף ראשוני לא יתווסף לסכום הפיצוי שיקבל הנפגע בהמשך הדרך, אלא סכום זה יקוזז מהסכום הסופי. "זוהי מעין מקדמה", הוא מבהיר, "על חשבון הפיצוי שיגיע בסוף הדרך. משך הזמן שניתן בו לקבל את התשלום התכוף הוא עד לשנתיים ממועד התאונה".

כיצד מקבלים את התשלום התכוף?

עו"ד בלויגרונד: "כדי לקבל את התשלום התכוף יש לפנות בדרישת תשלום לחברת הביטוח. במרבית המקרים הפנייה הזו נעשית על ידי עורך הדין של הנפגע בתאונה. במסגרת בקשת התשלום יש לציין את פרטי התאונה, את מצבו הרפואי של הנפגע, את העלויות הרפואיות והסיעודיות שלו כמו גם את הוצאות המחייה. חברת הביטוח צריכה להשיב לדרישה זו בתוך 60 ימים ובמידה והיא מסרבת זכאי הנפגע לפנות לבית המשפט ולדרוש לחייב אותה לעשות כן. ביהמ"ש יכריע בהתאם לנתונים שבידיו, כאשר במידה ובהמשך הדרך יתברר כי לתובע לא היה כיסוי ביטוחי מתאים או כי התאונה אינו תואמת את ההגדרה בחוק, תוכל חברת הביטוח לתבוע מהנפגע את הכספים הללו בחזרה".

ליצירת קשר עם עו"ד ידידיה בלויגרונד, קרן היסוד 34, ירושלים - התקשרו: 02-6508826 או כתבו לנו: didilawoffice@gmail.com

עו"ד ידידיה בלויגרונד, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully