וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקונפליקט הגדול של הורים גרושים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים

בשיתוף zap משפטי

16.9.2024 / 11:15

עם תחילת שנת הלימודים, משפחות רבות נערכות לשגרה החדשה, תקופה המהווה אתגר משמעותי לגרושים. אולם, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מתמודדים עם קונפליקט מורכב אף יותר. עו"ד רינה פוליטי מסבירה כיצד צולחים זאת

ילד עם הורים גרושים. ShutterStock
הבנת הצרכים המיוחדים של ילדים היא קריטית לאספקת תמיכה וטיפול נכונים/ShutterStock

החזרה ללמידה עבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים היא מסע מורכב, במיוחד עבור הורים גרושים. התהליך כולל לא רק הבנה של הדרישות החינוכיות, אלא גם התמודדות עם אתגרים אישיים ומשפטיים. ההורים חייבים להשלים עם הצרכים הייחודיים של ילדם, ולעתים קרובות מתמודדים עם קונפליקטים פנימיים ומחלוקות עם בני זוגם לשעבר לגבי מה הכי טוב לילד. לדברי עו"ד רינה פוליטי, הורים במצבים אלו נמצאים בסיטואציה מורכבת, כאשר במקרים רבים הם מתמודדים בכמה חזיתות - טיפול בילד, הפנמת מצבו והתנהלות מול המסגרות החינוכיות. "אלו הם כמובן שלבים שכל אחד עובר", מבהירה עו"ד פוליטי, "אך חשוב שלצד זאת, יהיו ההורים מודעים לזכויות שלהם, להטבות המגיעות לילדים וכיצד להתנהל מול המערכת כדי שהילדים יקבלו את ההזדמנויות הכי טובות עבורם. התמונה הזו הופכת אף מורכבת יותר כאשר ההורים הם גרושים. כך, מתווספת חזית נוספת שעימה עליהם להתמודד והקונפליקט הופך משמעותי אף יותר ובמיוחד כאשר אין תמימות דעים באשר למסגרת הטיפולית המתאימה לילד".

הבנת הצרכים המיוחדים של ילדים היא קריטית לאספקת תמיכה וטיפול נכונים. ילדים עם צרכים מיוחדים כוללים ספקטרום רחב, כולל אלה עם מוגבלויות פיזיות, עיכובים התפתחותיים, ואתגרים קוגניטיביים או רגשיים. מבין אלה, ילדים על הספקטרום האוטיסטי דורשים תשומת לב מיוחדת בשל דרכם הייחודית לתקשר עם העולם.

לילדים עם צרכים מיוחדים יש זכויות ספציפיות. "בישראל, למשל", אומרת עו"ד פוליטי, "יש להם זכות לגישה לחינוך משלב וסיוע מותאם אישית, שיבוץ ב"גן תקשורת" הכולל טיפולים. זה כולל קבלת סייעת או עוזר בכיתה לעזור להם בפעילויות יומיומיות ובתהליכי למידה. בנוסף, הם עשויים להיות זכאים לקצבאות ושירותים שונים מהמוסד לביטוח לאומי, שיכולים לעזור לכסות את עלויות הטיפולים הנחוצים והציוד המיוחד".

הבנת צרכים וזכויות אלה היא חשובה ביותר להורים, מחנכים ומטפלים. היא מבטיחה שילדים עם צרכים מיוחדים יקבלו את התמיכה לה הם זקוקים כדי לשגשג הן בתוך והן מחוץ לכיתת הלימוד.
יחד עם זאת, רבים מההורים לילדים עם צרכים מיוחדים מתקשים להפנים את מצבם המיוחד של ילדיהם. עבור הורים רבים, קבלת העובדה שלילדם יש צרכים מיוחדים יכולה להיות מסע קשה ורגשי. התהליך כולל לעתים קרובות מגוון של רגשות, כולל הכחשה, אשמה ואבל. בתחילה, חלק מההורים עשויים להתקשות עם האבחנה, ומתקשים ליישב את הציפיות שלהם עם המציאות של מצב ילדם. זה יכול להוביל לתקופה של הכחשה שבה ההורים עשויים לדחות או להמעיט בחומרת הבעיות.

כאשר המציאות מחלחלת, לעתים קרובות עולות תחושות של אשמה. הורים עלולים להאשים את עצמם, תוהים אם עשו משהו לא נכון במהלך ההיריון או בילדות המוקדמת. האשמה העצמית הזו יכולה להיות מתישה רגשית ועלולה למתוח את היחסים בתוך המשפחה. בנוסף, האבל על אובדן החיים ה"נורמליים" שדמיינו לילדם יכול להיות עמוק. הורים עשויים להתאבל על אבני הדרך והחוויות שציפו להן, מה שיכול להקשות עוד יותר על הקבלה.

"תהליך קבלת האבחנה הוא מסע רגשי מורכב", מבהירה עו"ד פוליטי. "הורים רבים עוברים שלבים של הכחשה, כעס, ולבסוף קבלה. זהו תהליך שלעתים נמשך שנים, כאשר מדובר על זמן יקר שיכול לשמש להתמודדות ולשיפור מצבו של הילד".

חזית נוספת

ואם לא די בכל הקשיים ומהמהמורות שבדרך, הרי שהקושי מתעצם כאשר מדובר בהורים גרושים. לדברי עו"ד פוליטי: "לעתים קרובות אנו רואים מחלוקות בין הורים גרושים לגבי הטיפול המתאים לילדם. בעוד שאחד ההורים עשוי לתמוך בשילוב בחינוך הרגיל עם סיוע, השני עשוי לדגול במסגרת מיוחדת".

לדבריה, עבור הורים גרושים, אתגרים אלה לעתים קרובות מוגברים. כל הורה עשוי להתמודד עם האבחנה בצורה שונה, מה שמוביל לקונפליקטים לגבי הגישה הטובה ביותר לטיפול וחינוך. הורה אחד עשוי להיות יותר מקבל ופעיל בחיפוש עזרה, בעוד השני עשוי להישאר בהכחשה, מה שגורם לחיכוכים ומסבך החלטות משותפות.

המחיר הרגשי משפיע גם על יכולתם של ההורים לתקשר ביעילות לגבי צרכי ילדם. עשויות להתעורר אי הבנות ומחלוקות לגבי אפשרויות טיפול, מסגרות חינוכיות ושגרות טיפול יומיומיות. קונפליקט זה לא רק משפיע על ההורים אלא עלול גם ליצור סביבה לא יציבה לילד, המעכבת את התקדמותו ורווחתו.

לעו"ד רינה פוליטי באתר zap משפטי

לאתר של עו"ד רינה פוליטי

הורים רבים ליד ילדה. ShutterStock
"בראש ובראשונה יש לשים את צרכיו של הילד במרכז"/ShutterStock

אז איך מתנהלים במצב כזה?

עו"ד פוליטי: "השאלה המרכזית כאן היא מהי טובת הילד הספציפי, כל מקרה נבחן לגופו - אך בראש ובראשונה יש לשים את צרכיו של הילד במרכז. בכל הליך גירושין אנחנו אומרים שטובת הילד היא עקרון העל, אך כשמדובר על ילדים עם צרכים מיוחדים, הדבר נכון שבעתיים. אין פתרון אחד שמתאים לכולם. חשוב להעריך את היכולות והאתגרים של כל ילד ולקבל החלטה מושכלת בשיתוף עם אנשי מקצוע. בשלב הזה, צריכים ההורים, עם כל כמה שהדבר קשה, להניח את המחלוקות, את הכעס והטינה בצד, ולפעול במשותף לטובת עתיד הילד שלהם". אגב כך לעתים יכול, במבחן התוצאה, שההורה שויתר הוא דווקא ההורה הצודק, ואז גדולתו של ההורה שטעה בדרך שהתווה לילד להודות בטעותו ולאפשר שינוי במסגרת.

פתרונות בתיווך מצבו של הקטין

למרות האתגרים הללו, ישנן דרכים לתווך ולפתור קונפליקטים. מגשרים מקצועיים, מטפלים ועורכי דין העוסקים בדיני משפחה יכולים לספק תמיכה יקרת ערך ואף צריכים לעשות כן. הם אמורים לסייע להורים לתקשר ביעילות רבה יותר, להתמקד בצרכי הילד ולמצוא מכנה משותף גם אם הם מייצגים צד אחד יש לתת עדיפות לרווחת הילד וחיפוש תמיכה חיצונית, הורים גרושים יכולים לפתור את הקונפליקטים הללו בצורה בונה יותר.

במקרה של היעדר הסכמה, אחד התפקידים העיקריים של עורך דין הוא לספק הדרכה משפטית להורים הכולל כולל הסבר על זכויותיהם של ילדים עם צרכים מיוחדים, כמו גישה למסגרות חינוכיות מיוחדות וסיוע אישי. עורכי דין יכולים לעזור להורים להבין למה ילדם זכאי על פי החוק, ולהבטיח שזכויות אלו מתקיימות ובעיקר לשמור על זכויות אלה ככל ולא יגיעו, חלילה, הצדדים להסכמות.

במקרים של סכסוך מסוג זה רצוי לקבל ייעוץ מעורכי דין שהם גישוריים בהווייתם במגמה שאלה יעבדו על מציאת פתרון למחלוקות באשר לטובת הילד ולאו דווקא באשר לטובת ההורה. ככלל, גישור חיוני לצורך הגעה לפשרה הרואה את טובת הילד וגם אם ההורים לא רואים עין בעין את המסגרת החינוכית בה צריך להתחנך קטין בעל צרכים מיוחדים.

גידול וחינוך ילדים עם צרכים מיוחדים יכול להיות מאתגר במיוחד עבור הורים גרושים. לעתים קרובות מתעוררים קונפליקטים לגבי מה הכי טוב לילד, במיוחד כשמדובר בצרכים חינוכיים. לילדים על הספקטרום האוטיסטי יש זכויות ספציפיות לשירותי תמיכה, שיכולים לעזור להם לשגשג. "חשוב", מסכמת עו"ד פוליטי, "להבטיח שזכויות הילד מוגנות ומתווכים בסכסוכים בין ההורים. בסופו של דבר, המטרה היא לתת עדיפות לרווחת הילד ולספק את היציבות והתמיכה שהם זקוקים להם כדי להצליח להשתלב בחברה ולמען הצלחתם בחיים".

פוליטי רינה, משרד עו"ד וגישור - דיני משפחה, גירושין וגישור. שד' הפלי"ם 15 חיפה, 053-9374039

הכתבה באדיבות zap משפטי

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully