וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עו"ד שמואל ברטלר: האותיות הקטנות שיחסכו לכם לא מעט כסף בתשלום הארנונה

נוטריון ועו"ד שמואל ברטלר בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף נוטריון ועו"ד שמואל ברטלר

5.2.2019 / 16:51

המציאות מלמדת אותנו כי לא אחת נופלות טעויות בחיובי הרשות המקומית בתחום הארנונה והיטלי סלילה, ולעיתים דרישת החיוב כשלעצמה אינה חוקית. מה עושים? בודקים!

שטרות של שקל. ShutterStock
כל רשות קובעת תעריף ארנונה שונה לסוגי נכסים שונים/ShutterStock

סמכותן של הרשויות המקומיות לגבות היטלים, תשלומים וארנונה נקבעה בפקודת העיריות. כל רשות מחוקקת חוקי עזר הקובעים את סוגי התשלומים הנגבים, תעריפיהם וכיצד יחולו תשלומים אלה על סוגי הנכסים השונים.

רוב האזרחים המקבלים לבתיהם חשבונות לתשלום היטלים ומיסים שונים כגון ארנונה, היטלי סלילה, היטל תיעול, היטל פיתוח, היטלי שמירה ועוד, משלמים במועדם וללא הרהור שני את התשלומים הנדרשים מהם. אך המציאות מלמדת כי מוטב לבחון היטב את החשבונות לחיוב, שכן לעיתים קרובות מידי נופלות בהם טעויות.

היטל סלילה ונכס גובל

דוגמה לחשיבות בדיקת החשבונות המגיעים אליכם הביתה אנו רואים תכופות בחיובי היטל סלילה. על פניו, האזרח מקבל דרישת תשלום מהרשות. בדרישה נרשם גודל הנכס וכן גובה ההיטל. לעיתים מופיעה התראה בדבר העונש הצפוי למי שלא יענה לדרישה ולא ישלם את ההיטל. למרות זאת, אל תחששו ובדקו היטב את מהותם של חיובים אלה. בהתאם לפסיקה, היטל סלילה יגבה מנכס גובל שבהגדרתו הוא 'גובל' רק בהתקיים התנאים שלהלן:
• הנכס גובל ישירות בכביש
• יש גישה לנכס מהכביש הנסלל באמצעות רחוב, קטע דרך או מדרכה.
• נכס גובל יחשב גם נכס שבינו לבין הכביש הנסלל מפרידה תעלה או רצועת דרך

בפסיקה נקבע עוד כי נכס, אף אם הוא קרוב לכביש, לא יחשב כגובל כאשר הגישה מהכביש הנסלל אליו מחייבת פלישה לחלקות פרטיות אחרות, או שנדרש מאמץ לא סביר לצורך הגעה אליו. גם מרחק גדול בין הנכס לבין הכביש הנסלל משפיע על גובה החיוב.

במקרים הבאים כדאי לרדת לפרטי חיוב היטל הסלילה:

• נכסים מסוימים, כגון קרקע חקלאית, לא מחויבים כלל בהיטלי סלילה.
• אם חויבתם בהיטל סלילה, כדאי לבדוק מה גובה התשלום ששילמה העירייה עבור הסלילה, ובהתאם - האם התשלום הנדרש מכם גבוה מדי.
• רצוי לבדוק האם הרשות המקומית קבלה לצורך הסלילה מימון ממקורות אחרים, כגון המדינה.
• יש לוודא כי הנכס חויב לפי התעריף הקבוע בחוק ולא בתשלום יתר לפי תעריף לא מתאים. דוגמה: נכס חקלאי שחויב בטעות כנכס מסחרי ועוד.
• מי שמעוניין להעמיק בנושא יכול לחפש ברישומי העיריה את פרוטוקול הישיבה בה הוחלט על ההיטל, ולבדוק האם ההחלטה התקבלה כדין והאם החיוב בפועל תואם את מה שהוחלט.

אדם עם מחשבון. ShutterStock
הצורך בבדיקה מדוקדקת של החשבון שקיבלתם אינו מוגבל לתשלומים שנסקרו כאן/ShutterStock

ארנונה

חיובי הארנונה מגיעים אחת לתקופה, עם אפשרות לתשלום של שנה מראש. כדי לוודא שהגבייה מתנהלת כסדרה, קיימים ברשות מנגנוני אכיפה, ומי שלא משלם בזמן צפוי לקבל התראות ולאחריהן יינקטו נגדו הליכי גבייה ועיקולים.

למרבה הצער, גם בדרישות תשלום אלה נופלות לעיתים קרובות מדי טעויות בחישוב. לעיתים שטח הנכס בפועל קטן יותר מזה המופיע בחשבון, ולפעמים בעלי נכסים מחויבים בארנונה בגין הצמדות שלא שייכות לנכס.

סוג אחר של טעות קשור לסיווג שגוי; כל רשות קובעת תעריף ארנונה שונה לסוגי נכסים שונים. כך למשל, הארנונה שמשלם מפעל אינה זהה למה שנדרש לשלם בעל חנות. סיווג שגוי עלול לגרום לכך שגובה החיוב אינו תואם את סוג הנכס והתשלום גבוה מהתשלום אותו יש לשלם לפי החוק.

הצורך בבדיקה מדוקדקת של החשבון שקיבלתם אינו מוגבל לתשלומים שנסקרו כאן בלבד כל חיוב /היטל אותו אתם נדרשים לשלם - כולל היטל השבחה, ביוב, מים, תיעול ועוד - כדאי לבדוק. חשוב לזכור כי החוק מעמיד לרשות האזרח מנגנונים המאפשרים לערער על חיובים הנראים בעיניו שגויים. הליכים אלו מוגבלים בדרך כלל בזמן, ועל כן אין להשתהות בבדיקה ובמקרה הצורך - בפנייה לרשויות ולגופים המתאימים.

בכל מקרה שצצה בעיה בהתנהלות מול הרשות בעניין דרישת תשלום, מומלץ לפנות לעו"ד הבקיא בתחום שיוכל לסייע במקרה של היטל לא מוצדק.

עו"ד שמואל ברטלר הוא שותף בכיר במשרד עורכי דין ברטלר המתמחה בתחום המקרקעין והנדל"ן. טלפון: 077-9971259

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

sheen-shitof

עוד מעו"ד שמואל ברטלר

דירה להשכיר: חשוב להכיר את השינויים והחידושים בחוק השכירות

בשיתוף עו"ד ונוטריון שמואל ברטלר
עו"ד שמואל ברטלר, בשיתוף נוטריון ועו"ד שמואל ברטלר
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully