וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלת חזק? יש את מי לתבוע

עו"ד עוזי עמית-כהן, בשיתוף עו"ד עוזי עמית-כהן

5.6.2019 / 11:38

אם נפלתם ברשות הרבים - מדרכה ציבורית, סופרמרקט, קניון, משרד ממשלתי או מקום ציבורי אחר, חשוב לדעת שיש את מי לתבוע בגין הנפילה וניתן לקבל פיצוי על הנזק

אישה נופלת במדרגות. ShutterStock
אישה נופלת במדרגות/ShutterStock

כמו כל נפילה, גם נפילה ברשות הרבים עלולה לשאת תוצאות קשות מאד, לעתים אף נכות ונזק משמעותי. בסוגית הפיצוי על הנזק, מבדילה הפסיקה בין שני אירועים:

• "נפילה סתם" עשויה לקרות ללא סיבה נראית לעין, ואז אין עילת תביעה,
• נפילה שהגורם לה נעוץ בסיבה חיצונית.

כאשר הסיבה החיצונית נובעת מרשלנותו של מישהו (עירייה, המדינה, הנהלת קניון או סופרמרקט וכדומה), אזי תהיה לנפגע עילת תביעה כנגד הגוף שהתרשל ובכך גרם לנפילה.
דוגמאות אופייניות לגורמים חיצוניים שעלולים לגרום לנפילה: בור במדרכה או מדרגות ציבוריות שבורות (בדרך כלל - באחריות העירייה או המועצה המקומית), מכשולים שהושארו על הרצפה על ידי הגורם המחזיק את המקום ואחראי לתחזוקתו השוטפת, היעדר מעקה או מסעד יד במקום שהחוק והתקן דורשים זאת, נוזלים הגורמים להחלקה על רצפת המקום (כמו לובי של בית מלון, מרכז קניות, קניון או אולם אירועים).

במקרים רבים, על נפילות מעין אלו ניתן לקבל פיצוי משמעותי מאוד בגין נזקי הגוף שנגרמו לנופל.

חישוב סך הפיצוי

חישוב הפיצוי המתקבל במקרים של נפילה ברשות הרבים ייעשה על ידי שקלול הגורמים הבאים:
• כאב וסבל שנגרמו כתוצאה מהפגיעה
• הפסד שכר בתקופה בה הנפגע היה מושבת מעבודה לאחר הפגיעה
• הוצאות רפואיות וכל הכרוך בהן - טיפולים, תרופות ונסיעות
• הוצאות הקשורות בעזרה לה נזקק הנפגע בעקבות התאונה. אם לא נשכרה עזרה סיעודית מקצועית והמטופל נעזר בקרוביו, גם אז הוא יפוצה על שווי העזרה הנדרשת
• הפסד כושר השתכרות בעתיד במקרים בהם נגרמה לנפגע נכות צמיתה (כולל מקרים של אחוזי נכות לא גבוהים שניתנו עקב פגיעות לא קשות בהכרח כמו כאבי גב ,צוואר, קרע ברצועות בברך ועוד) -
• עזרה סיעודית עתידית או עזרה עתידית במשק הבית לה יזדקק הנפגע
• הפסד זכויות פנסיוניות הנובע מהקטנת ההכנסה העתידית עקב הנכות
• צמצום ניידות בעתיד

פועל מחליק במדרגות. ShutterStock
פועל מחליק במדרגות/ShutterStock

כאשר אדם נהרג בעקבות אותה נפילה ברשות הרבים, יהיו זכאים יורשיו והתלויים בו לפיצוי על קיצור תוחלת החיים שלו ועל הפסד השכר שנגרם כתוצאה מאובדן שנים אלו.

ככלל, את התביעה ניתן להגיש לא רק במקרים של נכות צמיתה. גם כאשר הפגיעה הסתכמה "רק" בכאב וסבל, הפסד ימי עבודה והוצאות רפואיות לפרק זמן קצר, מגיע לנפגע פיצוי. עם זאת, הפיצוי בתביעות מעין אלו בדרך כלל אינו גבוה..

ליפול על הרגליים

במקרה של נפילה ופציעה ברשות הרבים, יש לגשת קודם כל לקבלת טיפול רפואי, רצוי בחדר מיון של בית חולים, מרפאת טר"ם או מוקד חירום אחר, ולהקפיד לשמור את כל המסמכים המתעדים את הטיפול.

אחרי הטיפול, הדבר החשוב ביותר הוא לצלם את זירת הנפילה מזוויות שונות שידגימו את גורם הנפילה. מומלץ לגבות את התמונות במספר אמצעים. בנוסף, אם היו עדים לנפילה, נסו לאתר אותם ולהשיג את שמותיהם ומספרי הטלפון שלהם.

התביעה תוגש כנגד המחזיק של רשות הרבים בה אירעה הנפילה: עירייה, מוסד מסוים, בעל עסק כלשהו וכדומה. ברוב המקרים, התיקים מסתיימים בפשרה עוד לפני השלב בו הנפגע צריך להעיד בבית המשפט.

* עו"ד עוזי עמית-כהן עוסק בתאונות עבודה, תאונות דרכים, נזקי גוף, תביעות ביטוח, רשלנות רפואית.
טלפון: 077-9968254
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עוד באותו נושא

תאונות אישיות בגיל השלישי

לכתבה המלאה
עו"ד עוזי עמית-כהן, בשיתוף עו"ד עוזי עמית-כהן
  • עוד באותו נושא:
  • נפילה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully