וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העבריין ישלם? מדיניות הענישה וההקלה בעבירות מס

עו"ד עבאס עבסי, עו"ד עבאס עבסי

16.6.2019 / 9:25

גם לאור מדיניות האכיפה והענישה המחמירה הנהוגה ברשויות המס ובתי המשפט, ניתן, תחת תנאים מסוימים, לקבל הקלה בגזר הדין במקרה של עבירות מס

כסף עם מחשבון. ShutterStock
כסף עם מחשבון/ShutterStock

עבירות מס זוכות להתייחסות רצינית וחמורה מצד המערכת המשפטית ורשויות המס. עברייני המס פוגעים בקופת המדינה ולמעשה , בציבור כולו. מדיניות הענישה הנהוגה לגביהן נועדה לשרת שלוש מטרות: הרתעה, מניעת נזק לציבור והסרת המחדל, כלומר - החזרת הכסף לקופה הציבורית.

ישנם שני סוגים עיקריים של עבירות מס:

עבירות טכניות - קשורות לשיתוף הפעולה השוטף עם רשויות המס ובניהול דיווח תקין מולן: איחור בהגשת הדו"חות או בהעברת הניכויים, רישום לא תקין של תקבולים או של פנקסי החשבונות, תיאום מס לא תקין, אי ביצוע ניכוי מס במקור וכדומה. עבירות אלו, כיוון שלא נעשו מתוך כוונה פלילית להתחמק מתשלום מס, נחשבות לקלות יחסית והעונשים בגינן עשויים להגיע עד 24 חודשי מאסר בפועל ולקנס כספי.

עבירות מהותיות - עבירות חמורות שנעשו מתוך כוונה פלילית במטרה להתחמק מתשלום המס על פי חוק, או להקטין את נטל המס: העלמת או השמטת הכנסות, ניהול רישומים כוזבים, הגשת דוחות כוזבים זיוף חשבוניות מס ועוד.

העונשים על עבירות אלה חמורים משמעותית ועשויים להגיע עד לשבע שנות מאסר בפועל ולקנסות של עשרות, ואף מאות, אלפי שקלים.

התחשבות בנסיבות המקרה

למרות המדיניות הדוגלת בענישה מחמירה ובהרתעת עברייני מס פוטנציאליים, בתי המשפט מתייחסים בפסיקתם לנסיבות הייחודיות של כל מקרה. בקביעת גזר הדין יילקחו בחשבון החומרה והרקע של ביצוע העבירה, עברו הפלילי של הנאשם - לצד מצבו הבריאותי, המשפחתי והכלכלי.
מבצעי העבירה עשויים לזכות בהקלה מסוימת בעונש כאשר מדובר בעבירה חד פעמית, לעומת נאשמים שעברו עבירות חוזרות ונשנות לאורך תקופת זמן. הודאה באשמה, לקיחת אחריות על ביצוע העבירה והבעת חרטה - עשויות גם הן להוביל להקלה בגזר הדין.

משפט - אילוסטרציה. מערכת וואלה!
במקרים רבים תוביל הסרת המחדל להקלה בעונש/מערכת וואלה!

הסרת המחדל כהבעת חרטה

במקרים רבים תוביל הסרת המחדל להקלה בעונש; החזרת הכסף לקופה הציבורית תוכר כהבעת חרטה מצד הנאשם וכניסיון לתקן את מעשיו ולכפר על החטא. על מנת שהסרת המחדל תילקח בחשבון בעת מתן גזר הדין וכדי למנוע ניצול ציני של הקלה זו רק לשם הפחתת העונש, עליה להיעשות עוד לפני הגשת כתב האישום, או לכל היותר בשלב הדיון בערכאה ראשונה.

מבחינת מערכת המשפט, ההקלה בעונש בעקבות הסרת המחדל בשלב זה של ההליכים נועדה, בין השאר, לעודד עברייני מס נוספים להחזיר את חובם ואף להימנע מלכתחילה מצעדים פליליים.
מקרה לדוגמה: נ' הואשם בביצוע עשרות עבירות מס, יחד עם נאשמים נוספים. לאחר הודאה באשמה, הושג הסדר טיעון שהותנה בהסרת המחדל, כלומר - החזרת סכום של 773,469 שקלים לקופת המדינה. על אף שהיה ברור כי מצבם הכלכלי של נ' והנאשמים האחרים לא מאפשר להם להסיר את המחדל במלואו, קיבל בית המשפט את הסדר הטיעון וגזר על נ' עונש מאסר של ששה חודשים בלבד, שהומר בעבודות שירות. זאת, בין היתר, כיוון שעוד בטרם הגשת כתב האישום החזירו הנאשמים מעל 400,000 שקלים - למעלה ממחצית הסכום.

* עו"ד עבאס עבסי מתמחה בדין פלילי, משפט אזרחי וליטיגציה מקצועית.
טלפון: 077-2314539
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

sheen-shitof

עוד באותו נושא

למעסיק ולעובד: המדריך המלא לשימוע לפני פיטורים

בשיתוף עו"ד ניר ברקון
עו"ד עבאס עבסי, עו"ד עבאס עבסי
  • עוד באותו נושא:
  • עבירות מס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully