וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר כבד למשתכן: כך תימנעו מסיכון ההשקעה שלכם

עו"ד ציון טייב, בשיתוף עו"ד ציון טייב

20.6.2019 / 15:18

זכייה בהגרלת מחיר למשתכן היא אמנם הזדמנות פז, אך יש להיכנס אליה בעיניים פקוחות. אל תשכחו כי למרות תחושת הזכייה בפרס אתם עומדים בפני עסקת רכישה לכל דבר

ראש העין בניינים מחיר למשתכן נדל"ן. ראובן קסטרו
בנייני מחיר למשתכן בראש העין/ראובן קסטרו

'מחיר למשתכן' היא תכנית ממשלתית המציעה דיור מוזל לזוגות ויחידים העומדים בקריטריונים שהוגדרו על ידי משרד הבינוי והשיכון. באמצעות מתן הטבות לקבלנים ויזמים, ובחירתם מתוך מכרז, מבטיחה המדינה בניה של דירות חדשות במחירים אטרקטיביים במיוחד.

בנוסף, הרוכשים מקבלים משכנתה בהתאם לשווי השוק של הדירה ולא על פי מחיר הרכישה שלה. כך נוצרים תנאי רכישה נוחים במיוחד עבור מי שלולא כן, לא יכולים היו להרשות לעצמם לקנות דירה.

הזדמנות טובה אינה בהכרח בטוחה

בקרב הציבור רווחת הדעה כי מלבד התנאים הנוחים שמציעה התכנית, מאחר שהממשלה עומדת מאחוריה, מדובר בעסקה בטוחה יותר לעומת עסקאות הנחתמות מול קבלנים או יזמים פרטיים. אך הנחה זו בטעות יסודה, וטעות זו עלולה לעלות לרוכשי הדירות ביוקר.

מחיר למשתכן היא אמנם תכנית שנולדה ביוזמה ממשלתית, אבל בהליך רכישת הדירה עצמו, הקונים עומדים מול יזם או קבלן פרטי, ללא כל ערבות מצד המדינה. לא פעם סומכים הרוכשים על החוזים כפי שהם, או נותנים אמון מלא בעורכי הדין של הקבלן, ומוצאים עצמם בשלב מאוחר יותר מתמודדים עם בעיות שעולות להם ביוקר.

קבלן שלא יצליח להוציא את הפרויקט לפועל, מסיבה זו או אחרת, עלול להשאיר מאחור רוכשים שספגו הפסדים עצומים. כדי להימנע מכך, מומלץ לרוכשי הדירות לדאוג מראש לביטחונות ולחוזה שמגן עליהם או מבטיח להם פיצוי במקרים מעין אלה.

לעתים קורה שהקבלן מאחר איחור משמעותי במועד מסירת הדירה. זו בעיה נפוצה שהמשמעות הנלווית לה היא תשלומים נוספים על שכירות, כאשר במקרים רבים כבר מתחילים במקביל התשלומים על הדירה שנרכשה. כאשר הרוכשים מגדירים פתרונות למצב זה בחוזה, הם חוסכים לעצמם בעיות משמעותיות.

בנוסף לכל המתואר לעיל, ישנם קבלנים הנוטים לנצל את תמימות הרוכשים ואת האמון שהם נותנים בתכנית, ולשכנע אותם כי לא ניתן לנהל משא ומתן על ההסכם עליו הם חותמים. אחרים מנסים למקסם את הרווחים שלהם על ידי בניה בסטנדרטים נמוכים.

אתר בנייה. ShutterStock
יש קבלנים שמנסים למקסם את הרווחים שלהם על ידי בניה בסטנדרטים נמוכים./ShutterStock

ייצוג משפטי לכל משתכן

על מנת להימנע מתרחישי האימה שלעיל וממוקשים נוספים, מומלץ להיכנס לתהליך הרכישה בתכנית מחיר למשתכן בליווי עורך דין המתמחה בתחום. מומלץ לא לסמוך על הייעוץ של עורך הדין מטעם הקבלן או היזם, כיוון שהוא מייצג את האינטרסים שלהם, שלא עולים בהכרח בקנה אחד עם אלה של הרוכשים.

עורך דין שיהיה מעורב בתהליך הרכישה יוכל לערוך בדיקה מדוקדקת של המוניטין, האמינות והגב הכלכלי של הקבלן; לנהל משא ומתן על תנאי החוזה, תוך בדיקה שהוא עומד בתנאים שנקבעו עבור התכנית על ידי משרד הבינוי והשיכון; לפקח על התקדמות התהליך ועל עמידת הקבלן בהתחייבויותיו ועוד.

ייצוג משפטי יכול להינתן גם למספר רוכשים המעוניינים להתאגד יחד ולנהל משא ומתן מול הקבלן כקבוצה, ובאמצעותו תובטח לרוכשים לא רק שמירה על האינטרסים והקפדה על הזכויות, אלא גם מעורבות בפרויקט ואף השפעה של ממש על התקדמותו.

עו"ד ציון טייב עוסק בדיני מקרקעין, עסקאות מכר וקניה בתחום הנדל"ן, משפט מסחרי, ליווי תאגידים, עסקאות והסכמים.
טלפון: 072-3221436
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

סוף סוף: המהלך שישחרר מקיפאון פרויקטים של התחדשות עירונית

בשיתוף עו"ד ציון טייב
עו"ד ציון טייב, בשיתוף עו"ד ציון טייב
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully