וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עו"ד שמואל ברטלר: הטוענים והטוענים שכנגד - על הטענת רכב חשמלי בבית משותף

עו"ד ונוטריון שמואל ברטלר, בשיתוף עו"ד ונוטריון שמואל ברטלר

6.10.2019 / 10:11

בתקופה בה חסכון באנרגיה ושמירה על איכות הסביבה הם צו השעה, בעלי רכבים חשמליים מגלים לא אחת כי שכניהם בבית המשותף טוענים כי התקנת מכשיר הטעינה של הרכב פוגעת קשות בקניינם

הטענת רכב חשמלי. ShutterStock
הטענת רכב חשמלי/ShutterStock

המודעות הרבה בימינו לצורך וליתרונות בשימוש ברכבים חשמליים מתבטאת בעלייה מתמדת ברכישת מכוניות חשמליות שאינן פולטות מזהמים וברכישת רכבים היברידים בהם מותקן מנוע כפול חשמלי ובנזין. רבות מחברות הרכב אף מצהירות כי יפסיקו בעתיד לייצר כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית.
אך לפני שאתם מצטרפים למגמה הירוקה ורוכשים רכב חשמלי או היברידי: אם אתם מתגוררים בבניין עם חנייה המשותפת, עליכם לדעת שכדי להתקין את עמדת הטעינה לרכב החדש, עליכם להיערך ולהתכונן לכך מראש.

מה יטענו השכנים?

התקנת עמדת טעינה חשמלית מצריכה על פי רוב חיבור למבנה ולחשמל, כמו גם העברת כבלים. בנוסף, להתקנת מערכת טעינה יש השלכות בטיחותיות וסביבתיות, ולעתים ישנה גם השפעה על הביטוח של הבניין. מעבר לכל אלה, יש הטוענים כי התקנת העמדה פוגעת באסתטיקה של המבנה.
החיים עם שכנים הם תמיד מורכבים. לאור מורכבות זו, חוקקו לאורך השנים חוקים שונים שנועדו להסדיר, ככל הניתן, את ההתנהלות בבניין ואת השימוש שטחים הציבוריים של הבית המשותף. בנוסף, לבעלי הדירות ניתנה אפשרות לקבוע בתקנון את זכויותיהם וחובותיהם של הדיירים, לצד כללי שימוש ברכוש המשותף. התקנון נרשם בלשכת רישום המקרקעין והוא מחייב את בעלי הדירות. הגנה נוספת לזכויות הקניין מוענקת מתוקף חוק יסוד כבוד האדם וחרותו.

בהתאם לאמור לעיל, כל פגיעה ברכוש המשותף - אסורה. גם כאשר לדירה מסוימת יש מקום חניה הצמוד אליה ומשויך לה, אין משמעות הדבר כי לבעליה זכות לבנות בחניה.

הטענת רכב חשמלי. ShutterStock
הטענת רכב חשמלי/ShutterStock

אינטרסים מתנגשים

כפי שניתן לראות, השמירה על זכויות הקניין ואיסור הפגיעה ברכוש הצמוד והמשותף עשויים להתנגש עם השאיפה לשמירה על איכות הסביבה עם המעבר לרכבים חשמליים. במצב בו אין הסכמה ברורה של בעלי הדירות להתקנת עמדת הטעינה, עלולים להתעורר סכסוכי שכנים מרים. הענקת זכויות שימוש לצדדי ג' בעמדות הטעינה, עלולה אף היא לגרום לסכסוכים קשים בין השכנים.

מוצא חיובי

בבתים הנמצאים כיום בבנייה, רצוי מאוד לקבוע מראש מקום לעמדות הטעינה. כמו כן, כדאי לעגן את הכללים ביחס לעמדות הטעינה גם בחוזי המכר ובתקנון הבית המשותף. לבעלי דירות בבתים משותפים בהם כבר יש תקנון, מוצע להכניס תיקון עם כללים המתייחסים לעמדות הטעינה.

כשאתם דנים בנושא, אל תשכחו כי גם מי שמתנגד כיום להתקנת עמדות טעינה עשוי להזדקק בעצמו לעמדה כזו בעתיד הלא רחוק. כמו כן, סביר להניח כי העתיד צופן שכלולים רבים - הן בתפעול עמדות הטעינה ואולי אף בצורך לטעון את הרכב בבית.

במקרה בו לא ניתן להגיע להסכמות או שמתעוררים סכסוכי שכנים בשאלת התקנת עמדות הטעינה, ניתן לפנות למפקחת על בתים משותפים בלשכת רישום מקרקעין. כפי שהדברים נראים כיום, המחוקק יידרש לסוגיות אלו בקרוב עם תקנות חדשות או שינויים בחוק, כך שסוגיית עמדות ההטענה החשמליות תוסדר ולא תהווה עוד נקודת מחלוקת.

עו"ד שמואל ברטלר מתמחה במקרקעין, ליטיגציה, משפט ירוק ואיכות הסביבה, משפט מסחרי.
טלפון: 077-9971259
הכתבה באדיבות Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

sheen-shitof

עוד מעו"ד שמואל ברטלר

מגורים בבית משותף: מושגי יסוד, מנגנונים לפתרון סכסוכים וצרות אחרות

נוטריון ועו"ד שמואל ברטלר בשיתוף אתר zap משפטי
עו"ד שמואל ברטלר, בשיתוף עו"ד ונוטריון שמואל ברטלר
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully