וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

11 טיפים להתנהלות בחקירת מצ"ח

עו"ד אלה הראל, בשיתוף משרד עורכי הדין רכבי, הראל ושות'

3.12.2019 / 15:33

מה מותר לחוקרים לעשות? למה רשאי החייל לסרב ומתי עדיף לשתף פעולה? כל מה שחייל שזומן לחקירת מצ"ח חייב לדעת

חייל בחקירה. ShutterStock
חייל בחקירה/ShutterStock

חקירת מצ"ח היא מאורע מלחיץ ולא נעים, בכך אין כל ספק. מעבר לאי-הנעימות, לתוצאות החקירה עשויות להיות השלכות משמעותיות - על השירות הצבאי, על החירות ולעתים אף הלאה, באזרחות. זומנת לחקירת מצ"ח? הטיפים הבאים אולי לא ינעימו עבורך את החוויה, אך הם עשויים למנוע ממך לעשות טעויות שיכולות לעלות ביוקר:

1. זכות ההיוועצות: זכותך להיוועץ בעורך דין בכל שלב משלבי החקירה, ובפרט כאשר מועלים חשדות חדשים שטרם הוצגו בפניך. במצ"ח, בניגוד למשטרת ישראל, ההיוועצות היא גם טלפונית והיא נערכת בפרטיות. ההיוועצות היא הזכות החשובה ביותר שישנה לנחקר, במיוחד עבור חיילים שזו להם הפעם הראשונה בחדר חקירות. זכור כי גם חפים מפשע מתייעצים עם עורך דינם וכי עצם ההיוועצות אינה מעידה על אשמה.

2. זכות השתיקה: זכותך לא להשיב לשאלות החוקרים, אך לא תמיד נכון להשתמש בזכות זו, שכן לעתים היא עלולה דווקא לחזק את משקל הראיות נגדך. הדרך הטובה ביותר להחליט האם לשמור על זכות השתיקה או למסור את גרסתך לחוקרים, היא להתייעץ עם עורך דין.

3. חתימה על מסמכי החקירה: לא משנה כמה אתה עייף, כמה אתה "סומך" על החוקר שתיעד את דבריך או על כמה מסמכים קודמים כבר חתמת - לעולם אל תחתום על מסמך מבלי לקרוא אותו. זכור שכל מסמך בחתימתך ייחשב כמסמך שהיית מודע לתכנו. אם לאחר שקראת את הכתוב אינך מבין דבר מה, בקש הבהרה או דרוש לציין על גבי המסמך כי הדבר אינו ברור לך.

4. חוקרים רשאים לשקר לנחקר: בחירה של חוקר לשקר לנחקר היא תחבולת חקירה ידועה ולא אחת - לגיטימית. במקרה כזה, נחקרים רבים נלחצים ומודים בדברים שלא עשו, במיוחד כאשר הם מתמודדים עם הסיטואציה המלחיצה לראשונה. לפני שתגיב לדברי החוקר, קח בחשבון כי ייתכן שהוא אינו דובר אמת.

המשטרה הצבאית. ניב אהרונסון
המשטרה הצבאית/ניב אהרונסון

5. חוקרים לא רשאים להציג ראיות מזויפות: החוקר אמנם רשאי לשקר, אך לא להציג ראיות מזויפות. אם החוקר מציג ראיה כלשהי, צא מנקודת הנחה שהראיה אכן משקפת את תוכנה. זה עדיין לא אומר שהתוכן הוא אמת, אבל זה אומר שהוא קיים.

6. התייחסות לראיות שלא הוצגו בפניך: כאשר החוקר טוען שקיימות ראיות נגדך, זכותך לדרוש את הצגתן. עד שראיות אלה לא יוצגו בפניך, אינך חייב להתייחס אליהן. בניגוד לשימוש בזכות השתיקה, אשר עשוי כאמור לחזק את הראיות נגדך, סירוב להתייחס לראיה שלא הוצגה בפניך, לא ישמש נגדך.

7. החוקר אינו חבר: תחבולת חקירה ידועה היא חוקר המנסה להתיידד עם הנחקר או לתת לו תחושה שהוא בעדו. חשוב לזכור שמדובר בתרגיל חקירתי ותו לא, וכי אין דבר כזה "לא לפרוטוקול". כל מה שהנחקר אומר מתועד - אם על גבי מסמך עליו הוא מתבקש לחתום, ואם על גבי "זיכרון דברים" הנרשם על ידי החוקר בלבד ומועבר לתיק החקירה.

8. חיפוש בנייד: תוצרי החיפוש בנייד עשויים להועיל מאוד לחוקרים בביסוס החשדות נגדך ואף להביא להפללתך בדברים שלא ביצעת. לכן, כל עוד לא הוצג בפניך צו המאשר חיפוש כזה, אינך מחויב להסכים לו. מומלץ להיוועץ בעורך דין כדי להחליט אם להיענות לבקשת החוקרים לחיפוש גם ללא צו או לסרב לה.

9. דגימת שתן: אם תתבקש לתת דגימת שתן, אינך מחויב לעשות זאת ללא צו קצין משטרה צבאית המורה לך לעשות זאת. בניגוד לסעיף הקודם, גם בהינתן צו כזה, ישנם מקרים בהם עדיף לסרב לבדיקה. גם כאן, מומלץ להיוועץ בעורך דין שישקול את נסיבות המקרה וימליץ לך כיצד לנהוג.

10. כתיבת גרסתך בכתב ידך: לכל אות ומילה המתועדות כחלק מהנאמר בחקירה יש אפשרות לשנות לחלוטין את משמעות הדברים. החוקרים, קרוב לוודאי, לא יאהבו זאת, אך אם רצונך להשיג שליטה מלאה על החקירה, זכותך לבקש לכתוב את דבריך בעצמך.

11. תיעוד תכני החקירה: גם אם החקירה הסתיימה מבלי שנעצרת, אין זה אומר שבעתיד לא יינקטו נגדך הליכים, או שתזומן לחקירה נוספת. כדי לא לשכוח את התכנים שעלו בחקירה הראשונה, מומלץ לתעד את כל השאלות שנשאלו בחקירה, את תוכן המסמכים עליהם חתמת ואת תשובותיך, סמוך ככל הניתן לצאתך מהחקירה.

עו"ד אלה הראל היא שותפה מייסדת במשרד עורכי הדין רכבי, הראל ושות' העוסק במשפט צבאי.
טלפון: 03-6938409
הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

מהן זכויות החייל בחקירת מצ"ח?

בשיתוף משרד עורכי הדין רכבי, הראל ושות'
עו"ד אלה הראל, בשיתוף משרד עורכי הדין רכבי, הראל ושות'
  • עוד באותו נושא:
  • מצ"ח
  • חקירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully