וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש חדש תחת השמש: אנרגיה סולרית בגג המשותף

עו"ד ונוטריון שמואל ברטלר, בשיתוף עו"ד ונוטריון שמואל ברטלר

15.12.2019 / 12:54

חסכון באנרגיה ושמירה על איכות הסביבה הם צו השעה. בתים משותפים רבים מצטרפים למגמה הירוקה ומתקינים על הגג קולטים סולריים המפיקים חשמל. מהי המשמעות המשפטית של התקנה כזו?

קולטני אנרגיה סולרית על גג בניין. ShutterStock
קולטני אנרגיה סולרית על גג בניין/ShutterStock

המודעות המפורסמות בכלי התקשורת חדשות לבקרים מבטיחות לבעלי גגות רווחים גבוהים בזכות מערכת סולרית המותקנת על גג הבית ומפיקה חשמל. החשמל המופק נמכר לחברת חשמל ואמור להניב בסופו של דבר, אחרי כיסוי הוצאות ההתקנה, רווחים גבוהים לבעלי הגג.

לפני שאתם קופצים משמחה עד הגג ומתחילים לספור מזומנים, חשוב ללמוד את הנושא לעומקו.

גג משותף וגג צמוד: בבואכם לבחון את האפשרות להתקנת פנלים על הגג המשותף, יש להבין את ההבדל בין רכוש משותף ורכוש צמוד.

רכוש משותף: כולל קרקע, גג, קירות חיצוניים, מסד, חדרי מדרגות, מעליות, מקלטים ומתקנים נוספים המשמשים את כלל בעלי הדירות. לכל בעל דירה צמוד חלק מהרכוש המשותף, אולם הוא אינו רשאי לעשות בו שימוש ייחודי. כל פגיעה ברכוש המשותף יכולה להוות עילה לתביעה משפטית.

רכוש צמוד: במקרים מסוימים ניתן להוציא את הגג מחזקת הרכוש המשותף ולהצמידו לאחת הדירות. לא ניתן לעשות כן לגבי חדרי מדרגות, מעליות ומתקנים המשמשים את כלל הדיירים. דהיינו: ברכוש צמוד יכול בעל הדירה לעשות שימוש ייחודי, להבדיל מרכוש משותף, בכפוף למגבלות הדין. חשוב לזכור כי עצם ההצמדה לא מקנה לבעל הדירה זכות שימוש שאינה מותרת בתקנון הבית המשותף. בעל דירה אליה הוצמד גג איננו רשאי, לדוגמה, לבנות עליו ללא הסכמת כל בעלי הדירות, אלא אם נקבע אחרת.

פנלים סולאריים על גג בניין הכנסת, מרץ 2015. דוברות הכנסת,
פנלים סולרים שהותקנו על גג בניין הכנסת/דוברות הכנסת

ייצור חשמל ו/או ייצור סכסוכי שכנים?

החיים עם שכנים החולקים את אותו גג משותף, הם תמיד מורכבים. לאור מורכבות זו, יש לטפל בסוגיית התקנת הפנלים הסולריים תוך בחינת התנהלות החיים בבניין והשימוש בשטחים הציבוריים והצמודים. כמו כן, חשוב לבדוק את התקנון ואת הוראות הדין החלות על הבית המשותף.
לפני קבלת החלטה על התקנה, יש לקחת בחשבון את הגורמים הבאים:

• התקנת פנלים סולריים על הגג מחייבת עבודות תשתית ותחזוקה שוטפת. הצורך בתחזוקת הפנלים והעלייה לגג לשם כך, מגביר את השימוש במתקני הבית המשותף כגון המעלית, מה שעשוי לעורר עילה נוספת להתנגדות להתקנת הפנלים.

• הפנלים הסולריים בולטים לעתים קרובות מעל הגג ועלולים לגרום לשינוי מראה הבית.

• במקרים בהם הדיירים משתמשים בגג המשותף, סביר להניח כי תהיה התנגדות מסוימת להפקעת המקום המשותף לטובת התקנת פנלים שיעשירו את אחד מבעלי הדירות.

• מצבו של בעליה של דירה בבית משותף אשר הוצמד לה גג, לא בהכרח טוב יותר ממצב בעל זכויות בגג משותף. הבנייה על גג צמוד מצריכה הסכמת השכנים, אלה אם נקבע בתקנון אחרת. כך גם התקנת תשתיות דרך קירות הבית המשותף - בעלי הדירות עשויים לטעון ליצירת סיכונים בטיחותיים שלא היו קודם לכן.

לאור כל אלה, כל פגיעה ברכוש המשותף אסורה, אלא אם ניתנה הסכמה לכך. גם כאשר לאחת הדירות יש גג הצמוד אליה ומשויך לה, אין משמעות הדבר כי בעל הזכויות בגג רשאי לעשות כרצונו ולהתקין את המערכת על הגג ללא הסכמת הדיירים בבניין.

מוצא חיובי

בעל דירה החפץ בהתקנת הפנלים הסולריים נדרש לשתף את בעלי הדירות האחרים בהחלטה. המבקש לעשות כן, יכול לשטוח בפניהם הן את הטיעונים האידאולוגים המדברים על יצירת אנרגיה נקיה והן השיקולים הכלכליים, הנוגעים לרווח שיפיקו כולם ממכירת החשמל. טיעון נוסף בעד התקנת המערכת יכול להיות הפחתת חשבון החשמל של הבניין הודות לשימוש באנרגיה שתופק מהמערכת. כדאי גם לציין, כי בעתיד הקרוב החשמל שיופק יוכל לשמש גם להטענת הרכבים החשמליים של בעלי הדירות.

בבתים הנמצאים כיום בבנייה, רצוי לקבוע מראש מהי העמדה בעניין פנלים סולריים. לבעלי דירות בבתים משותפים בהם כבר יש תקנון, מוצע להכניס תיקון עם כללים המתייחסים לשימוש בפנלים סולריים ולחלוקת הרווחים, כמו גם לנשיאה בהוצאות.

כאשר לא ניתן להגיע להסכמות, או שמתעוררים סכסוכי שכנים סביב הנושא, ניתן לפנות למפקחת על הבתים המשותפים בלשכת רישום מקרקעין.

הפתרון לאי הוודאות שמעלה סוגיית התקנת הפנלים הסולריים בבתים המשותפים צריך להגיע מהמחוקק. פתרון זה יוכל אף לקדם את השימוש באנרגיה נקייה והפחתת השימוש בחומרים מזהמים לייצור חשמל.

עו"ד שמואל ברטלר מתמחה במקרקעין, ליטיגציה, משפט ירוק ואיכות הסביבה, משפט מסחרי.
טלפון: 077-9971259
הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

sheen-shitof

עוד מעו"ד שמואל ברטלר

הקרב הגדול שמתרחש סביב לא מעט פרויקטים של נדל"ן בישראל

בשיתוף עו"ד שמואל ברטלר
עו"ד שמואל ברטלר, בשיתוף עו"ד ונוטריון שמואל ברטלר
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully