וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשת אבהות לאחר לידה: כל מה שחובה לדעת

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

5.1.2020 / 15:27

זה אמנם לקח לא מעט זמן, אבל בסוף זה קרה: החל מיוני 2016, בעקבות התיקון בחוק עבודת נשים, גם אבות יכולים לצאת לחופשה (גם אם קצרה) לרגל לידת התינוק. כל מה שצריך לדעת על חופשת אבהות

החלפת חיתול לתינוק. ShutterStock
שלושת הימים הראשונים של ההיעדרות ינוכו ממכסת החופשה השנתית/ShutterStock

ביוני 2016 אושרה הצעת חוק עבודת נשים (חופשת אבהות) בקריאה שנייה ושלישית. בתיקון זה נקבע, לראשונה, כי עובד שהפך זה עתה לאב יוכל להיעדר ממקום עבודתו עד חמישה ימים, החל מיום הלידה. מעניין לציין כי בקריאה השלישית תמכו 64 חברי כנסת, ללא מתנגדים כלל, מה שמעיד על תמימות הדעים באשר לנחיצותו של התיקון ההיסטורי.

המשפחה עתידה להתרחב בעתיד הקרוב? הנה כל מה שעליכם לדעת על חופשת אבהות.

שלושת ימי ההיעדרות הראשונים

התיקון מאפשר לעובד לצאת לחופשה בת חמישה ימים קלנדריים ובכלל זה מחושבים גם ימי סוף השבוע.

שלושת הימים הראשונים של ההיעדרות ינוכו ממכסת החופשה השנתית. משמעות הדבר היא כי העובד יקבל עבור כל אחד מהם תשלום דמי חופשה, כלומר שכר מלא. במקרה שהעובד לא צבר מספיק ימי חופשה, יחושבו שלושת הימים הללו כחופשה ללא תשלום.

שני הימים הנוספים

היומיים הנותרים של חופשת האבהות ייחשבו כימי מחלה, וליתר דיוק - הימים השני והשלישי של המחלה. לפיכך, העובד יקבל עבורם 50% משכרו. במקומות עבודה בהם נהוג לשלם את מלוא השכר עבור ימי מחלה, יקבל העובד שכר מלא עבור ימים אלה.

ישנם עובדים הבוחרים להיעדר ממקום העבודה רק בימים הרביעי והחמישי לאחר הלידה, ולהגיע כרגיל בשלושת הימים הראשונים. במקרה כזה, ימי ההיעדרות ייחשבו כחופשה ללא תשלום או כחופשה שנתית ולא כימי מחלה, מאחר שבפעל אלה שני ימי ההיעדרות הראשונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מה מגיע לעובד כשהחברה שלו מתפרקת?

בשיתוף zap משפטי
אישה בהריון בבית חולים. ShutterStock
ההיעדרות ביום הלידה תחשב כיום המחלה הראשון/ShutterStock

ומה לגבי יום הלידה?

ההיעדרות ביום הלידה - ממועד תחילת הצירים ועד יממה מתום הלידה - תיחשב כיום המחלה הראשון, עבורו העובד לא יהיה זכאי לדמי מחלה (אלא אם כן במקום עבודתו מקובל לשלם גם עבור יום זה). כך או כך, יום הלידה ינוכה ממכסת ימי המחלה של העובד.

חופשת לידה במקביל ליולדת

בנוסף לימי ההיעדרות הללו, עובדים זכאים לצאת לחופשת לידה בת שבוע ימים, במקביל ליולדת. בכל שלב במהלך חופשת הלידה שלה. עובד שבוחר לצאת לחופשת לידה בשבוע הראשון, יהיה זכאי לקבלת דמי לידה עבור אותו שבוע ולא ינוכו לו ימי חופשה או מחלה (במקרה של לידת יותר מתינוק אחד, משך חופשת הלידה יעמוד על שבועיים).

חשוב לציין כי הזכאות לחלוק את חופשת הלידה עם היולדת מתווספת לחופשת האבהות בת חמשת הימים, ולא באה במקומה או מבטלת אותה.

עו"ד אורנה שמריהו עוסקת בתחום דיני העבודה מעל 18 שנה ומייצגת עובדים ומעסיקים בכל הערכאות השיפוטיות.

טל' ליצירת קשר: 077-9977542

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אורנה שמריהו undefined, בשיתוף zap משפטי
0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully