וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפטרתם כדי לטפל בתינוק שנולד? מזל טוב, מגיעים לכם פיצויים!

מאת: עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

5.1.2020 / 15:49

למי מגיעים פיצויי פיטורים במקרה של התפטרות כדי לטפל בתינוק שנולד, האם גם אבות יכולים לעשות זאת ומה ניתן לעשות כשהמעסיק מסרב לקיים את הוראת החוק?

אימא לתינוק עובדת מהבית. ShutterStock
אמא טרייה/ShutterStock

הגעתו של תינוק מתוק לעולם היא, ללא ספק, אחת הסיבות המוצדקות ביותר להתפטר ממקום העבודה. גם המחוקק מכיר בסיבה זו ונתן לכך ביטוי בסעיף 7 לחוק פיצויי פיטורים, לפיו עובדת שהתפטרה כדי לטפל בתינוקה, ושהגישה את התפטרותה תוך תשעה חודשים ממועד הלידה, תהיה זכאית לקבל פיצויי פיטורים.

כיצד ניתן לקבל את הפיצויים?

עובדת המבקשת להתפטר בנסיבות שתוארו לעיל, תגיש למעסיק הודעה מוקדמת בכתב, כמתבקש בכל מקרה של התפטרות, לכל המאוחר תוך תשעה חודשים ממועד הלידה.

הזכאות לקבלת פיצויי פיטורים תקפה גם לגבי עובדת שקיבלה ילד למשמורת מאם פונדקאית. גם במקרה זה, ההודעה המוקדמת תוגש תוך תשעה חודשים ממועד קבלת הילד למשמרת, לכל המאוחר. אותו הדין חל גם על עובדת שאימצה ילד: כל עוד לא מלאו לילד 13 שנים, ניתן להודיע על ההתפטרות תוך תשעה חודשים מיום האימוץ וליהנות מהזכאות לפיצויי פיטורים.

האם גם אבות זכאים לפיצויי פיטורים?

במקרים מסוימים, העובדת יכולה להמשיך לעבוד ולהעביר את הזכאות לפיצויי פיטורים לבן זוגה. זאת, כשבנוסף לתנאים שפורטו לעיל, מתקיים אחד מהתנאים הבאים:

• לפני התפטרות בן הזוג, האם הועסקה לפחות חצי שנה במקום עבודתה.

• האם עבדה לפני הלידה לפחות 12 חודשים כעצמאית.

• הילד נמצא באופן בלעדי בטיפולו או בהחזקתו של בן הזוג עקב מחלה או נכות של האם

sheen-shitof

עוד בוואלה!

חופשת אבהות - כי גם להם מגיע

בשיתוף zap משפטי

האם ניתן לעבור למקום עבודה אחר ועדיין לקבל פיצויי פיטורים?

אין זה מן הנמנע שהמעסיק יסרב לשלם פיצויים לאם הטרייה בתואנות כאלו ואחרות. כך אירע לדוגמה במקרה של עובדת שהתפטרה ממקום עבודתה והחלה תוך זמן קצר לעבוד במקום אחר, הקרוב יותר למקום מגוריה. בפסק דין מעניין שניתן בעניינה בבית דין אזורי לעבודה בירושלים, נפסק כי די בזה שההתפטרות אפשרה לה לבלות זמן רב יותר עם הילד, כדי לזכות אותה בפיצויים. בית המשפט קיבל, אפוא, את טענת התובעת כי למרות שהחלה לעבוד במקום אחר זמן קצר בלבד לאחר התפטרותה, עדיין היא זכאית לפיצויי הפיטורים. בדומה, בתי המשפט נוטים לפסוק לטובת עובדות שהחליפו מקום עבודה כדי שיוכלו לעבוד פחות שעות ולפנות זמן לטיפול בילד.

צעיר עובד מול מחשב בסביבה משרדית. ShutterStock
לפעמים גם האב זכאי לפיצויים/ShutterStock

האם ניתן להתפטר וליהנות מפיצויי פיטורים גם אם העובדת חזרה למקום העבודה והתחרטה?

בהחלט כן. עובדת ששבה למקום עבודתה לאחר הלידה והחליטה בשלב מסוים להתפטר כדי להקדיש יותר זמן לטיפול בילד, יכולה להגיש את התפטרותה וליהנות מפיצויי הפיטורים. זאת, בתנאי שנתנה הודעה מוקדמת על הפיטורים תוך תשעה חודשים ממועד הלידה.

מה עושים כשהמעסיק מסרב לשלם דמי פיטורים?

מצב זה הוא, כאמור, נפוץ למדי. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם התופעה היא ליצור קשר ללא דיחוי עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה על מנת שניתן יהיה להגיש תביעה משפטית ולזכות בסכום הפיצויים המקסימלי.

עו"ד אורנה שמריהו עוסקת בתחום דיני העבודה מעל 18 שנה ומייצגת עובדים ומעסיקים בכל הערכאות השיפוטיות.

טל' ליצירת קשר: 077-9977542

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אורנה שמריהו undefined, בשיתוף zap משפטי
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully