וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליתר ביטחון: להתכונן כראוי לוועדה רפואית של משרד הביטחון

עו"ד אלי סבן, בשיתוף אתר zap משפטי

17.9.2020 / 7:26

קיבלת הכרה כנכה צה"ל? עתה תוזמן לוועדה רפואית בה ייקבעו אחוזי הנכות המגיעים לך. כדי שהאחוזים שייקבעו ישקפו נכונה את מצבך הרפואי, חשוב להתכונן היטב בטרם תתייצב בפני הוועדה

ועדה רפואית. ShutterStock
ועדה רפואית/ShutterStock

בהגשת תביעה להכרה כנכה צה"ל, מבקש התובע מהמדינה להכיר בתרומה שתרם ובפגיעה שנגרמה לו בעת שירותו. מעבר לחשיבותה הרעיונית של הכרה זו, עומד מאחורי התביעה צורך ממשי בתמיכה של המדינה לשם קבלת תגמולים, מימון הוצאות רפואיות, הוצאות ניידות ועלויות נוספות הנגזרות ממצבו הרפואי של התובע.

לאחר שקצין התגמולים של משרד הביטחון אישר כי קיים קשר סיבתי בין הפגיעה לבין השירות, והעניק לתובע את ההכרה בהיותו נכה צה"ל, מגיע השלב הפרקטי - הוועדה הרפואית של משרד הביטחון. ועדה זו מתכנסת כדי לקבוע את דרגת הנכות באחוזים של מגיש התביעה. כל הזכויות וההטבות המגיעות לנכי צה"ל נגזרות מתוך דרגת הנכות שנקבעה בוועדה.

קביעת אחוזי הנכות

הוועדה בוחנת את מצבו הרפואי של הנכה - בנוכחותו או בלעדיו - באמצעות מבחנים שונים המופיעים ברשימה מפורטת בספר תקנות הנכים. רשימה זו כוללת, בין היתר, מבחנים קליניים, תוצאות של בדיקות רלוונטיות ומסמכים רפואיים נוספים, בהתאם לאופייה של הפגיעה, לרבות בדיקות הדמייה כגון CT, MRI, EMG וכדומה.

יודגש כי הוועדה הרפואית נמשכת בדרך כלל מספר דקות בלבד ולכן יש להתמקד בהצגת הדברים הרלוונטיים לקביעת הנכות ולא בדברים כלליים.

מסקנות הוועדה יובילו לקביעת אחוזי הנכות והזכויות המגיעות עמם: מתחת ל-10% נכות לא יינתן סיוע כספי, 10% ל-19% מזכים במענק חד פעמי, ומעל 20% נכות תיקבע קצבה חודשית שגובהה יעמוד בהתאמה לגובה אחוזי הנכות. בנוסף, ככל שדרגת הנכות גבוהה יותר, כך גדל סל ההטבות אשר עשוי לכלול הנחות מס, לימודים אקדמיים, רכב מיוחד ועוד.

הכנה נכונה - תוצאה רצויה

בוועדה הרפואית, כאמור, נדרשת הצגת טענות מסודרת, ממוקדת וברורה. חברי הוועדה יתייחסו לחומר המוצג בפניהם, ולא מעבר לכך. הוועדה נוטה שלא להתייחס בסבלנות לפנייה מבולבלת, מוטעית או חסרה.

מגיש התביעה רשאי להתייצב בפני הוועדה לבדו, אך מומלץ מאוד להסתייע בליווי של עורך דין המתמחה בתחום, או לפחות לקבל ייעוץ מקדים על מנת לא להגיע לוועדה מוסחים ומבולבלים. ליווי משפטי מול הוועדה הרפואית יבטיח את התקיימותם של מספר תנאים חשובים:

• צירוף מסמכים נחוצים

• התמקדות בטענות הרלוונטיות בהתאם למתבקש בספר התקנות

• ביסוס הטענות המרכזיות, הבלטת הנקודות הקריטיות וחיזוק הביטחון בעמידה מול הוועדה

• וידוא כי כל הנאמר תועד במדויק, ללא השמטת פרטים חשובים

• צירוף חוות דעת רפואית של רופאים מהשורה הראשונה, שיחזקו את טענות התביעה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

בעיות עיקול: כך תתמודדו בהצלחה עם עיקול משכורת

בשיתוף zap משפטי
תיקיית מסמכים. ShutterStock
חשוב לארגן את המסמכים הדרושים בצורה מסודרת/ShutterStock

ערעור לוועדה רפואית עליונה

תובע שאינו מרוצה מאחוזי הנכות שנקבעו לו בוועדה רשאי להגיש ערעור על החלטתה. בדומה להתייצבות הראשונית בפני הוועדה, גם למעמד הערעור ניתן לגשת באופן עצמאי, אך ייצוג עצמי שאיננו מיטבי עשוי להוביל לאובדן זכויות חשובות.

ישנן לא מעט דוגמאות הממחישות כיצד ערעור מנומק ומגובה במסמכים הרפואיים הנכונים, שהוצג באופן ברור ומשכנע, הוביל לביטול החלטת הוועדה הראשונית ולקביעת אחוזי נכות גבוהים משמעותית.

עם זאת, חשוב לקחת בחשבון כי עם הגשת הערעור, עומדת בפני הוועדה גם האפשרות להקטין את אחוזי הנכות. כדי להימנע ממצבים מסוג זה ולקבל את מירב הזכויות וההטבות הקבועות בחוק, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתביעות משרד הביטחון ולבנות יחד איתו את התביעה.

ניתן גם לערער על החלטות הוועדה הרפואית העליונה בפני בית משפט מחוזי אך חשוב לדעת כי מידת ההתערבות של בית המשפט תהיה מצומצמת ותעסוק אך ורק בשאלות משפטיות ולא בהחלטות המקצועיות של רופאי הוועדה.

עו"ד אלי סבן עוסק בייצוג נכי צה"ל ובתביעות נגד משרד הביטחון.

טלפון: 077-9977458

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אלי סבן, בשיתוף אתר zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully