וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשוב שתכירו: אלה האמצעים לעריכת צוואה חזקה

עו"ד ענבל כספי-גאון בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

17.2.2020 / 13:25

צוואה היא הכלי המשפטי היחיד המעיד על רצונו של אדם לאחר לכתו. כדי להבטיח כי רצונו האמיתי של הנפטר ימומש, על הצוואה להיות מהימנה, תקפה וחזקה, ולעמוד מול התנגדויות פוטנציאליות

חתימה על מסמכים. ShutterStock
הכנת צוואה/ShutterStock

צוואה היא מסמך משפטי מיוחד במינו, היא אמורה לשקף את רצונו האחרון של האדם ולהכתיב מה ייעשה עם כספו ורכושו לאחר פטירתו. מערכת המשפט מייחסת חשיבות גדולה לכיבוד רצונו האמיתי של הנפטר, ומעמידה אמצעים שונים על מנת להבטיח זאת.

עריכת הצוואה

כדי להבטיח כי לא יימצאו בעתיד פגמים שעלולים לערער את אמינותה, מוטב כי את הצוואה ינסח עורך דין מומחה בתחום, המכיר באופן מעמיק את דיני המשפחה והירושה, על כל המורכבויות שבהם.

בשלב הראשון, יבדוק עורך הדין כי המצווה כשיר מבחינה משפטית. כדי לוודא זאת, הוא ינהל איתו שיחת תחקור בסיסית, ובמידת הצורך, אף יפנה לקבל חוות דעת של מומחה. כך למשל, עבור מצווה בן הגיל השלישי שיש ספק בדבר כשירותו המשפטית, תידרש חוות דעת של מומחה מתחום הפסיכוגריאטריה.

עם סיום כל הבדיקות הנדרשות, ולאחר שהמצווה הכתיב את רצונו לעורך הדין, יאושר תוכן הצוואה בחתימת שני עדים. תוקף נוסף לאמיתות הדברים הרשומים בצוואה יינתן אם אחד העדים יהיה עורך הדין עצמו.

הצוואה מול מצבים משפטיים אחרים

במעמד עריכת הצוואה מומלץ לשקול שימוש בכלים משפטיים נוספים כגון הסכם ממון או ייפוי כח מתמשך. אלה, יחד עם הצוואה, יבטיחו כי המצווה ערוך לכל מצב משפטי אליו הוא עלול להיקלע, בין אם ילך חלילה לעולמו, יפתח בהליך גירושין או יאבד את כשירותו המשפטית.

הדבר נכון גם מהכיוון ההפוך - טרם כניסה למצבים משפטיים מסוימים, מומלץ מאוד לערוך צוואה. הליך גירושין הוא דוגמה טובה להמלצה זו; סעיף 10 לחוק הירושה מגדיר כי ללא צוואה המורה אחרת, יורשיו החוקיים של אדם שהלך לעולמו יהיו בן או בת זוגו, ילדיו וצאצאיהם. כך, במקרה של פטירה פתאומית בעיצומו של הליך גירושין, כאשר אין לנפטר צוואה, מי שייהנה מכל כספו ורכושו יהיה בן הזוג ממנו הוא ביקש להתגרש. עריכת צוואה עם תחילת הליך הגירושין תוך קביעת אופן חלוקת הרכוש והכספים הרצויה, תמנע ממצב אבסורדי זה להתממש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לא שותקים: רשלנות גרמה לשיתוק מוחין? התביעה עשוייה להניב מיליונים

בשיתוף zap משפטי

התנגדות לצוואה

eרובי משפחתו של אדם שנפטר עשויים להגיש התנגדות לצוואה שערך. במצב זה יחתור בית המשפט להגיע לחקר האמת ולהבנת רצונו האמיתי של המת. כאן תהיה חשיבות גדולה לעדותו של עורך הדין החתום על הצוואה, אליה יוכל לצרף את כל הראיות בהן השתמש לצורך עריכתה - רישומים, טיוטות, תיעוד של דברי המנוח, חוות דעת רפואיות ועוד.

בית המשפט ינסה להתחקות אחר טיב יחסיו של הנפטר עם אותו מתנגד או מתנגדת ועם המשפחה כולה, ועשוי אף למנות גרפולוג לבדיקת חתימתם של המנוח ושל העדים.

בשלב זה ייבדקו גם מסמכים משפטיים נוספים אותם ערך הנפטר לאורך חייו, כמו למשל הסכם ממון. מסמכים אלו עשויים לחזק את תוכן הצוואה ולהביא לדחיית ההתנגדות, או לחילופין לסתור את הכתוב בה וכך לאפשר למתנגדים להוכיח כי מדובר בזיוף.

פנייה לעורך דין המתמחה בדיני משפחה בכלל ובעריכת צוואות בפרט, תבטיח צוואה תקפה ומהימנה, שיהיה קשה מאוד להתנגד לתוכנה. אם אכן תוגש התנגדות, יוכל עורך הדין עצמו לעמוד מול בית המשפט ולשמש כעד מהימן לרצונו האמיתי של הנפטר.

עו"ד ענבל כספי-גאון מתמחה בדיני משפחה וגירושין, הסכמי הורות משותפת וצווי הורות, אפוטרופסות, גישור, ייפוי כוח מתמשך ועוד.

טלפון: 053-9380382

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ענבל כספי-גאון בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • צוואות
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully