וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הצבא מתמודד עם עבירות מין של חיילים?

עו"ד ליאור שטלצר, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

1.3.2020 / 14:17

למערכת הצבאית יש כמה מאפיינים ייחודיים ההופכים אותה לקרקע פורייה לעבירות ניצול ומין. איך מתמודד איתן הצבא?

מערכת וואלה!

צה"ל, בהיותו הגוף המעסיק הגדול והחשוב במדינה, סובל גם מעבירות פליליות שמבצעים המשרתים בו, ביניהן עבירות מין, אשר בשנים האחרונות הוא שם דגש על ההתמודדות איתן. מהם הכלים להתמודדות עם הטרדה מינית בקרב החיילות והחיילים ומהו התהליך המשפטי בנושא?

עו"ד ליאור שטלצר, בעבר תובע צבאי וכעת מתמחה בטיפול בתיקים פליליים ועתירות מול רשויות הממשלה והצבא, מסביר כי הצבא הוא גוף בעל מאפיינים ייחודיים יחסית לכל מקום עבודה אחר או אפילו כל שירות ציבורי אחר. בראש ובראשונה הייחודיות הזו נובעת מכך שהמשרתים בו צריכים להיות איפה שאומרים להם ולעשות מה שאומרים להם. השירות הוא חובה ואין אפשרות לבחור לעזוב אותו במקרה של פגיעה או הטרדה.

מאפיין נוסף הייחודי לצבא אותו מונה עו"ד שטלצר הוא המרות, הסמכות והדרגות. העובדה שבכירים ממך יכולים לשלוט בגורל שלך, להעניש אותך ואפילו להכניס אותך לכלא. הכפיפות והמרות הזו יוצרת, לדברי עו"ד שטלצר, קרקע פורייה לעבירות הטרדה וניצול. מאפיין נוסף אותו מונה עו"ד שטלצר הוא סידורי המגורים. במקום עבודה רגיל לא תמצא את עצמך פתאום בשטח שבועיים עם הבוס לדוגמא.

לדברי עו"ד שטלצר, כל אדם ולא רק בצבא, ברגע שהוא חשוד בפלילים מומלץ לו לקבל ייעוץ משפטי. חייל החשוד בעבירה כלשהי יכול לשכור עורך דין פרטי או לקבל ייעוץ מהסנגוריה הצבאית ללא עלות. כמובן מומלץ לא לדבר על הנושא עם אף אחד, כולל עם חברים, עד קבלת ייעוץ.

על מנת לטפל בצד הנפגע במקרה של עבירות מין הצבא הקים גוף מיוחד שנקרא מהו"ת - מרכז התמודדות ותמיכה, שנותן ליווי רגשי, פסיכולוגי ומשפטי לאורך כל התהליך. ניתן גם לשכור עו"ד פרטי.

עו"ד שטלצר מסביר כי בניגוד להליך פלילי אזרחי בו חקירה יכולה להסתיים בסגירת התיק או בהגשת אישום פלילי. במקרה הצבאי נוסף גם הליך ביניים - הליך משמעתי. במקרה זה נערך לגורם הפוגע שימוע בסופו עלולות להינקט נגדו סנקציות שעלולות גם לפגוע בקריירה הצבאית שלו.

עו"ד שטלצר מדגיש כי חשוב מאוד לשכור עורך דין המתמחה בדין צבאי - עורך דין שיכיר את הניואנסים של המערכת הצבאית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

בדרך להיפטר מחובות מבטלים גם עיקולים והגבלות

בשיתוף אתר zap משפטי

עו"ד ליאור שטלצר עוסק בתחום הפלילי-צבאי, מייצג נאשמים בתיקים פליליים ומלווה חשודים בחקירות מצ"ח.

טלפון ליצירת קשר: 0536110167

עו"ד ליאור שטלצר, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully