וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושג חדש בחיינו: חל"ת - מהן זכויות העובדים?

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

20.7.2020 / 7:02

בעקבות משבר הקורונה יצאו עובדים רבים מהמשק לחופשה ללא תשלום והמושג חל"ת הפך לשגור בפי כל. האם ניתן לפטר עובד בחל"ת, וכיצד משפיעה החופשה על הזכויות הכלכליות של העובד?

מערכת וואלה!

חל"ת, חופשה ללא תשלום - מונח שכמעט כל ישראלי נתקל בו בחודשים האחרונים במסגרת משבר הקורונה. זה קרה לחלקנו או לקרובים ולחברים שלנו ומדובר במצב שרובנו לא ממש הכרנו עד עכשיו. כעת, המשק מתחיל אט אט לחזור לשגרה, אבל חברות רבות עדיין מנסות להתאושש ונאלצות לקצץ בכוח האדם שלהן. אם כך מהן ההגנות על עובד הנמצא בחל"ת?

עו"ד אורנה שמריהו מסבירה כי מעסיק המעוניין בכך רשאי לפטר עובד הנמצא בחל"ת, אך לפני כן עליו להחזיר את העובד לעבודה ולהודיע לו כי החל"ת הסתיים. לאחר מכן יזומן העובד, כמו בכל מקרה רגיל של פיטורים, לשיחת שימוע, שם יקבל מכתב המפרט את העילות לפיטורים.

החל"ת, מסבירה עו"ד שמריהו, מנתק בעצם את יחסי העובד מעביד. לכן בתקופת החל"ת לא צובר העובד שום זכויות. אם יפוטר ויימצא זכאי לדמי אבטלה, לדוגמא, תקופת החל"ת תחושב כחלק מתקופת הזכאות.

עו"ד שמריהו מסבירה כי אין מניעה לקיים שיחת שימוע גם מרחוק (לדוגמא באמצעות זום) אך על העובד להסכים לכך מראש ולהיות בעל האמצעים המאפשרים זאת. עוד מבהירה עו"ד שמריהו כי תקופת ההודעה מראש עליה מחויב המעסיק לשלם לעובד לפני הפיטורים אינה יכולה להיות מוכלת בחל"ת.

לפי עו"ד שמריהו, המקרים בהם אסור לפטר אדם הנמצא בחל"ת דומים למקרים בהם אוסרים חוקי העבודה על פיטורים ללא קשר לתקופת הקורונה - נשים בהריון או במהלך טיפולי פוריות או עובד ששהה במילואים.

לבסוף, מסבירה עו"ד שמריהו כי לאחרונה היא נתקלת במקרים רבים של עובדים מבוגרים שמפוטרים כחלק מצמצומים. מקרים כאלה, היא אומרת, יש לבחון בפרוטרוט, מכיוון שלא תמיד ניתן כחלק מצמצומים לפטר עובדים מבוגרים כאשר עובדים בחברה עובדים צעירים יותר. היוועצות עם עו"ד המתמחה בעניין תסייע לבחון את המקרים הפרטיים האלה.

עו"ד אורנה שמריהו עוסקת בדיני עבודה.

טלפון - 077-9977542

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

משבר הקורונה: כל מה שמעסיקים ופרילנסרים חייבים לדעת

בשיתוף zap משפטי
עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully