וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולים דרגה: הדרך לקבלת רישיון מקצועי עוברת במכון הרפואי

עו"ד שי גלעד, בשיתוף zap משפטי, עו"ד שי גלעד, בשיתוף zap משפטי

26.7.2020 / 7:04

נהג המבקש להעלות את דרגת הרישיון שלו לרישיון מקצועי או ציבורי, נדרש לבצע בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. מה עושים עם המכון ממליץ שלא להעניק את הרישיון המבוקש?

זווית

כל אחד מאתנו שמחזיק ברישיון רכב ומבקש לשדרג את רמת הרישיון שלו, יהא זה לרישיון לרכב מקצועי כמו משאית, או לרכב ציבורי כמו מונית או אוטובוס ,עשוי להיות מופנה לבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. מהו אותו מכון, מי מופנה אליו ומהן סמכויותיו?

עו"ד שי גלעד מסביר כי המכון הרפואי הוא בעצם סנף של משרד הבריאות. המכון הוקם כדי להיות הרופא המוסמך כהגדרתו בחוק המייעץ לרשות הרישוי לגבי כשירותו של נהג לנהוג בכלל בכלי רכב או בכלי רכב ספציפיים בהם הוא מבקש לנהוג. למכון הרפואי מופנים על פי חוק כל מי שמבקש להעלות את דרגת הרישיון שלו לרכב מקצועי מדרגת משא כבד ומעלה או לרכב ציבורי כמו מונית או אוטובוס. מופנים למכון גם אנשים אחרים שגורם רפואי אחר מצא שעלול להיות פגם בכושר הנהיגה שלהם.

החוק מאפשר לנהג לערער על החלטת המכון הרפואי בפני ועדה של 3 רופאים בכירים, בדרך כלל פרופסורים, היושבים בבית החולים תל השומר

האם ייתכן מצב שאדם יהיה כשיר לנהוג ברכב אחד אך לא ברכב מסוג שני? לפי עו"ד גלעד, בהחלט כן. לדבריו, יש כללים מסוימים שנבנו על ידי המכון הרפואי. הכללים האלה קובעים שאדם עם אישיות מסוימת עשוי להיות מתאים לנהוג ברכב פרטי אבל לא ברכב ציבורי. לדוגמא, אדם שכושר הריכוז שלו יחסית נמוך ועלול להיות מוטרד על ידי נוסעים ברכב לא יהיה מתאים לרכב ציבורי אבל יהיה מתאים לנהוג ברכב פרטי.

בסופו של דבר, אומר עו"ד גלעד, מי שמקבל את ההחלטה היא רשות הרישוי ואילו המכון רק מעביר את המלצתו. עם זאת, ב-100% מהמקרים מאמצת הרשות את המלצת המכון הרפואי.

החוק מאפשר לנהג לערער על החלטת המכון הרפואי בפני ועדה של 3 רופאים בכירים, בדרך כלל פרופסורים, היושבים בבית החולים תל השומר. הוועדה יכולה לבחון את החלטת המכון ויש לה סמכויות נרחבות - היא יכולה להעניק לו את הרישיון כפי שביקש, להעניק אותו עם הסתייגויות או לדחות את הערעור. הוועדה עלולה אפילו לפגוע ברישיונות קיימים שהמכון לא טיפל בהם כלל. על החלטות הוועדה ניתן לערער בפני בית משפט מנהלי, אלא שסמכויותיו צומצמו והוא רשאי לבחון את ההיבטים המשפטיים בלבד - הוא לא יעדיף חוות דעת אחרות על פני המלצות המכון והוועדה.

במקרה בו אתם מעוניינים לערער על החלטת רשות הרישוי או על החלטת הוועדה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום התעבורה ובמשפט מנהלי. עורך דין כזה ידע להבחין בין ההיבטים הרפואיים של הדיון וההיבטים המנהליים ולהוביל את הוועדה להחלטה הנכונה.


עו"ד שי גלעד עוסק בדיני תעבורה.

טלפון - 053-9374959

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לשתף פעולה, אבל בזהירות - כך תנהגו אחרי תאונת דרכים

בשיתוף אתר zap משפטי
עו"ד שי גלעד, בשיתוף zap משפטי, עו"ד שי גלעד, בשיתוף zap משפטי
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully