וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מתערבבים: זה לא ממש משנה אם נהגתם תחת השפעת אלכוהול או סמים

עו"ד גולן אהרון, בשיתוך zap משפטי, בשיתוך zap משפטי

21.8.2020 / 7:03

מבחינת החוק נהיגה תחת השפעת אלכוהול או תחת השפעת סמים גוררת אחריה עונשים דומים. עו"ד גולן אהרון מסביר מה בכל זאת ההבדל בצורת האכיפה של שני המקרים

מערכת וואלה!

(בווידאו: עו"ד גולן אהרון על נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים)

במדינת ישראל יש כיום 4.5 מיליון אנשים בעלי רישיון נהיגה כך שכמעט כולנו עולים על ההגה בשלב כלשהו של שגרת חיינו. אבל האם אתם גם יודעים מה מותר ומה אסור בכל הנוגע לנהיגה אחרי צריכת אלכוהול או סמים?

עו"ד גולן אהרון ממשרד אהרון ושות' מסביר כי נהיגה בשכרות היא שם כללי לאדם הנוהג תחת השפעת אלכוהול או תחת השפעת סמים או תוצר סם מסוכן כהגדרת תקנות התעבורה. למרות שמדובר בעבירה אחת מסביר עו"ד אהרון כי קיימים מספר הבדלים בין שני המקרים.

ההבדל הראשון נעוץ באופן הבדיקה. בדיקת אלכוהול תעשה על ידי הינשופון - בדיקת נשיפה המגלה את כמות האלכוהול בדם. בדיקות לגילוי סמים לעומת זאת הן יותר מורכבות וכוללות בדיקת שתן או דם. מכך נובע ההבדל השני בין המקרים - האכיפה. מכיוון שבדיקות לגילוי סמים הן חודרניות ופולשניות השוטר צריך להראות חשד סביר כדי לבצע אותן. חשד סביר יכולות להיות עיניים אדומות, תזזיתיות או חוסר יציבות או אף ריח של סם. שאלת החשד הסביר חשובה מאוד מכיוון שחיפוש שייעשה ללא חשד כזה הוא חיפוש פסול וכך גם תוצאות הבדיקות הנובעות ממנו. במקרה כזה הנהג יזוכה מכל אשמה.

הבדל נוסף אותו מציין עו"ד אהרון בין נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים הוא שבעוד במקרה של אלכוהול ישנה כמות מותרת מסויימת אותה ניתן לצרוך בטרם הנהיגה, הרי שבמקרה של סמים אין כמות כזו - ברגע שנמצאו שרידי סם בגוף הנהג הוא נחשב אוטומטית כנהג שנהג תחת השפעת סמים. עובדה זו יכולה להיות בעייתית לעיתים מכיוון ששרידי סם נשארים בגופנו למשך כשלושה שבועות. יכול להיווצר מצב בו אדם שנהג שבוע אחרי צריכת סם והיה מעורב בתאונה יגיע לבית החולים שם יתגלו בגופו שרידי סם והוא ייחשב כנהג תחת השפעת סמים - למרות שהם כמובן לא השפיע על נהיגתו.

כעיקרון, מסביר עו"ד אהרון, אין הבדל בין נסיעה תחת השפעת אלכוהול או סמים מבחינת החוק. בשני המקרים אדם שיורשע בעבירה זו צפוי לשלילת רשיונו למשך כשנתיים ואם חלילה מישהו נהרג בתאונה בה היה מעורב הוא עלול להיות מואשם בהריגה - בנוסף לאישום בהחזקה ושימוש בסם.

לדברי עו"ד אהרון נהג יכול לסרב לבצע בדיקה במקרה שאין לשוטר חשד סביר לבצע אותה. אם יש חשד סביר, על השוטר לציין בפני הנהג את זכויותיו, שאחת מהן היא היוועצות עם עורך דין. עורך דין המתמחה בתחום יכול להנחות את הנהג כיצד עליו לנהוג כדי לשמור על זכויותיו.

עו"ד גולן אהרון, מירב אהרון משרד עורכי דין וגישור

טלפון 077-9968224

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

חוקרים להצלחה: על חשיבות שיתוף הפעולה בין עורכי דין וחוקרים פרטיים

בשיתוף ZAP משפטי
עו"ד גולן אהרון, בשיתוך zap משפטי, בשיתוך zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully