וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי טבעת: כיצד מתחלק רכוש של ידועים בציבור?

עו"ד יוסף תמיר, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

5.8.2020 / 7:47

בניגוד לזוגות נשואים, במקרה של פרידה או מוות, זוגות ידועים בציבור עלולים להתקל בעמימות לגבי זכויותיהם על הדירה בה הם חיו יחדיו. איך ניתן להימנע ממחלוקות והפתעות לא נעימות?

מערכת וואלה!

אתם חיים בזוגיות אך בחרתם שלא להתחתן כדת וכדין, אלא להפוך לידועים בציבור. מצב שכזה יכול להעמיד בפניכם שאלות הנוגעות לזכויות על רכוש משותף. אז מה שייך למי?

עו"ד יוסף תמיר מסביר כי לא תמיד ברור מתי זוג נחשב לידועים בציבור ומתי לא - לעיתים הסטטוס המדויק נמצא בתחום האפור. בהנחה שמדובר בזוג ידועים בציבור, עולה שאלת הבעלות על הדירה. לכאורה, אומר עו"ד תמיר, הדירה היא בבעלות בן הזוג שעל שמו היא רשומה. בפועל, ייתכנו תחומים אפורים בהם לבן הזוג השני יש זכויות בדירה מכורח החיים המשותפים והזוגיות.

עו"ד תמיר אומר כי אחת הבעיות העיקריות בחוק היא שאין פרק זמן שמוגדר במדויק כפרק זמן מספק לצורך קביעה כי רכוש מסוים הוא משותף. בדרך כלל מדובר על פרק זמן של שנה או שנתיים של זוגיות אינטנסיבית תחת קורת גג משותפת. לדברי עו"ד תמיר זכויות בן הזוג על דירה נקבעות על ידי מבחן כפול. התנאי הראשון הוא, כאמור, מחייה משותפת וניהול משק בית משותף - אחרי זמן מספק תחול על בני הזוג חזקת השיתוף והם ייחשבו כבעלים משותפים ממועד תחילת הקשר האינטנסיבי ביניהם.

תנאי נוסף הוא כוונת שיתוף לגבי נכס ספציפי. אם יוכיח בן הזוג בעל הנכס הפרדה מלאה לגבי נכס מסוים, לדוגמא תשלומי משכנתא או שיפוץ נפרדים, ייחשב הנכס לנפרד.

עו"ד תמיר אומר כי כיום חיים בישראל כ-100 אלף זוגות ידועים בציבור - כמחציתם ללא הסכם. עובדה זו יוצרת עמימות וסיכון לבני הזוג. הדרך להתמודד עם סיכון זה, אומר עו"ד תמיר היא חתימה על הסכם חיים משותפים/יחסי ממון מסודר. בגילאים מבוגרים יותר ממליץ עו"ד תמיר להכין צוואה מסודרת על מנת שבמקרה מוות של אחד מבני הזוג יישמרו זכויותיו של הידוע בציבור.

במקרה בו אין הסכם חיים משותפים מסודר ומתגלעת מחלוקת בין הצדדים ניתן לפתור אותה בשתי דרכים. הראשונה היא גישור, שלדברי עו"ד תמיר כ-70-80% מהזוגות פונים אלהי, והשייה היא בוררות בבית משפט. עו"ד תמיר אומר כי בוררות כזו היא הליך יקר יותר ולעיתים קרובות יוצר החרפה ביחסים ולכן הוא הליך פחות מומלץ.

לסיכום, אומר עו"ד תמיר, מומלץ זוג שרוצה להיות מוכר כידוע בציבור להתייעץ עם עורך דין הגון שמתמחה בדינים אלה ושיוכל להסביר לכל אחד מבני הזוג מה הסיכונים שעלולים להיווצר כתוצאה מצעד זה.

עו"ד יוסף תמיר ושות'

טלפון - 053-9348800

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זיכרון דברים - מסמך חיוני או מיותר?

בשיתוף אתר zap משפטי
עו"ד יוסף תמיר, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully