וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפוטרופוסות: כך נדאג לקרובים לנו בעת הצורך

עו"ד רונן אבניאל, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

26.8.2020 / 7:07

כאשר קרוב משפחה מאבד את היכולת לקבל החלטות הנוגעות לגופו או רכושו, יכולה המשפחה למנות לו אפוטרופוס המקבל על עצמו את האחריות לפעול לטובת קרוב המשפחה במקומו. עו"ד רונן אבניאל מסביר על ההליך

בווידאו: עו"ד רונן אבניאל על מינו אפוטרופוס/מערכת ווראלה!

לא כולם יכולים לקבל החלטות מושכלות עבור עצמם ולשם כך הומצא תפקיד האפוטרופוס. מה זה בדיוק אומר, ומה הנושא הזה כולל בתוכו?

עו"ד רונן אבניאל, מומחה למימוש זכויות רפואיות, מסביר כי אפוטרופוס הוא ישות משפטית. מדובר באדם שמבקש להיות אחראי על אדם אחר שהוגדר חסוי - אדם שלא יכול לקבל החלטות על גופו על רכושו. לרוב מדובר באדם הסובל מאיזושהי פגיעה קוגניטיבית - זה יכול להיות אדם עם דמנציה או ילד עם בעיה קוגניטיבית או שכלית, שמגיע לגיל 18 והוריו מבקשים להיות אפוטרופוסים שלו. עד שהגיע לגיל 18 ההורים היו בעצם האפוטרופוסים הטבעיים שלו.

ומתי יודעים שצריך למנות אפוטרופוס? עו"ד אבניאל מדגים: אדם שמגיע לגיל מבוגר, נגיד 80. המשפחה מתחילה לראות שהוא מתחיל לאבד זיכרון ושהוא מבולבל וגם פחות חד מבחינה כלכלית. לכן נרצה כמשפחה להיות אחראים עליו, לקבל החלטות בשמו על גופו, בריאותו ורכושו. זה השלב שבו המשפחה צריכה להיות אחראית ולפעול באופן אקטיבי כדי להגן עליו, אחרת הוא עלול לעשות דברים שהמשפחה תצטער עליהם.

לדברי עו"ד אבניאל כל אדם יכול להיות ממונה לאפוטרופוס וכיום יש גם חברות שמשמשות ככאלה. לרוב, אומר עו"ד אבניאל, מדובר באדם שהוא קרוב משפחה - בן, בת (או שניהם), בן או בת הזוג. האפוטרופוס יצטרך לעבור בחינה לרוב על ידי הרווחה. פקידת סעד תראיין את האפוטרופוסים המיועדים, ותראה שאין להם ניגוד עניינים ושטובת החסוי נמצאת לנגד עיניהם.

כאשר מגישים בקשה להתמנות כאפוטרופוס יש להגיש לבית המשפט תעודת רופא - תעודה המעידה האם החסוי מסוגל לטפל בעצמו והאם הוא מסוגל להביע את דעתו בדבר האפוטרופוסות. לאחר מכן צריך להגיש תצהיר בו מצהיר המבקש להיות אפוטרופוס על רצונו להתמנות. אם יש אחים המסכימים למינוי אבל לא רוצים להיות בעצמם אפוטרופוסים הם צריכים לחתום על טפסי הסכמה. עו"ד אבניאל אומר שברוב המקרים ההליך אינו מתמשך ומגיע לדיון בבית המשפט.

לאחר מינויו האפוטרופוס חייב לפעול במצבים שבהם הוא חושב שהוא צריך להציל את קרוב המשפחה - בין אם מדובר בניתוח, העברה לבית אבות או החלטה אחרת - האפוטרופוס ידאג תמיד לטובתו של החסוי.

לסיכום אומר עו"ד אבניאל כי כמו בכל פנייה לבית המשפט רצוי להגיע מיוצג על ידי עורך דין שמכיר את החוק וההליכים על מנת לוודא שהליך מינוי האפוטרופוס יבוצע במהירות ובהצלחה.

עו"ד רונן אבניאל

טלפון - 053-9367359

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

העבודה הרעילה אותך? כך תשיג את הפיצוי המגיע לך

בשיתוף zap משפטי
עו"ד רונן אבניאל, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully