וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלהט"ב לא יכולים להתחתן - אז איך הם יכולים להתגרש?

עו"ד ליאורן עמר, בשיתוף אתר zap משפטי

22.11.2020 / 9:35

החוק הישראלי מסרב להתמודד עם חקיקה בנושא זכויות נישואי להט"ב. אך המציאות לא מחכה לאף אחד, זוגות בני אותו מין נישאים, מקימים משפחות לתפארת ולפעמים גם מחליטים להיפרד. אבל אם אין חקיקה ברורה בנושא נישואין והורות, מה קורה כשרוצים להתגרש?

בנות זוג בחתונה גאה. ShutterStock. ShutterStock, ShutterStock
חתונה להט"בית/ShutterStock, ShutterStock

מערכת חוקית חסרה ולא מאוד ברורה בנוגע לזכויות של זוגות להט"ב יוצרת מסגרת מאוד פרוצה בתוכה בית המשפט עושה היקשים מדיני חוזים לדיני משפחה. המציאות שנוצרה היא חוסר ודאות גדול, לכן חשוב לדעת איך כדאי להתנהל בתהליך של פרידה.

האם הליך של פרידת בני זוג מאותו מין זהה להליך גירושין?

זה לא נקרא גירושין, כי המדינה לא מכירה בנישואין ובית הדין הרבני לא מכיר בתוקף הנישואין, לכן הוא גם לא זכאי לפרק אותם. במקרים אלה, הסמכות עוברת לבית משפט לענייני משפחה. בית המשפט לענייני משפחה דן בכל ההיבטים הנוגעים לפרידה או לפירוק המשפחה, אם זה חלוקת רכוש, מזונות, הסדרי שהייה ומשמורת.

מהו השלב הראשון בגירושין?

כאשר להט"ב נישאים, הם יכולים לעדכן את הסטטוס שלהם כנשואים במרשם האוכלוסין. מדובר בהליך פורמלי בלבד, שאין בו הכרה מצד המדינה בנישואין, אך יש בו מעיין הצהרה על הקשר ביניהם. כאשר בני או בנות הזוג מחליטים להיפרד, כל עוד הם בני אותה דת, כלומר זוג יהודי, זוג נוצרי, זוג מוסלמי וכדומה, הם מגישים בקשה למתן פסק דין הצהרתי הקובע שמעתה ואילך הנישואין אינם תקפים. עם פסק הדין הם הולכים לרישום האוכלוסין ומבקשים למחוק את הרישום שלהם כנשואים. גם כאן זה עניין טכני בלבד, אבל כן עשויות להיות לו משמעויות נוספות, למשל ביצוע עבירת הביגמיה, כאשר אחד מבני הזוג ירצה להינשא בשנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מעסיק עובדים? ליווי משפטי שוטף בתחום דיני העבודה יחסוך לך הרבה מאוד כסף

בשיתוף zap משפטי

כיצד תעשה חלוקת הרכוש?

אם היה הסכם מפורש בין הצדדים, הוא זה שיתווה את הדרך. אם אין הסכם, בגלל שהנישואין לא מוכרים על ידי המדינה, הרי שחוק יחסי ממון והסדר איזון המשאבים לא חל עליהם, אלא חזקת השיתוף. חזקת השיתוף כוללת מספר אינדיקציות לברור האם בני הזוג שמרו על הפרדה רכושית או לא. האינדיקציות יכולות להיות רכישת נכסים במשותף, ניהול משק בית משותף, נישואין לאורך זמן, ילדים משותפים, תוכן צוואה ועוד. בדרך כלל זוגות בין בני אותו מין עושים הסכם לחיים משותפים אשר מסדיר, בין היתר, את הדין הרכושי החל על יחסי הממון בין הצדדים.

החוקים הנוגעים לדמי מזונות במקרה של זוגות הטרוסקסואלים ברורים, מה קורה במקרה של זוגות להט"ב?

נושא המזונות שונה מזה של זוגות הטרוסקסואלים. גם בנושא זה, בית המשפט לענייני משפחה פוסק אם ישולמו מזונות, מי מבני או בנות הזוג ישלמו ומה יהיה גובה התשלום. בעניין של זוגות חד מיניים בית המשפט יבחן יותר את מה שעולה מההתנהלות היום יומית בין הצדדים כדי לתת מענה למציאות חייהם, כיוון שהחוק לא נותן מענה. קשה יותר לנהל תביעות כאלה, כי יש הרבה חוסר וודאות ואין הרבה תקדימים. לדוגמה מקרה בו פסק בית המשפט לענייני משפחה כי בן זוג חייב במזונות, למרות שביקש להתנער מהחובות שלו כלפי הילד הביולוגי של בן זוגו כי עוד לא ניתן צו פסיקתי הקובע כי גם הוא הורה לילד. אך בית המשפט קבע כי ההתנהלות שלו לפני הפרידה מעידה כי הוא היה מחויב לילד כהורה ולכן חויב במזונות.

ומה בנוגע למשמורת על ילדים?

זכויות ההורות של זוגות להט"ב נקבעות על ידי צו פסיקתי. כאשר בן או בת הזוג שאינם הורים ביולוגים מעוניינים להירשם כהורה, הם עושים זאת על ידי בקשת צו פסיקתי, שמחליף את החקיקה שאינה קיימת.

כאשר זוג להט"ב נפרד, וההורה שאינו ביולוגי מעוניין במשמורת, יש פסיקה של בית המשפט העליון שניתן להכיר במשמורת משותפת. ולאחרונה אף ניתנה החלטה המורה על משמורת משותפת בן בני זוג גברים שהביאו לעולם ילדה משותפת באמצעות הליך פונדקאות. ההחלטה תלויה בהורות המעשית, עד כמה הוא שימש כהורה לילד.

על סמך מה מגבש בית המשפט את התרשמותו לגבי ההורות?

פסקי הדין של בית המשפט בנושא להט"ב נפתחים בקריאת השופטים למחוקק לעשות שינוי ולתת מענה בחקיקה, אך עד שזה יקרה הדבר החשוב ביותר הוא להסדיר את היחסים בהסכם חיים משותפים מפורט

ההחלטה תהיה על פי מארג הראיות. עדויות של שכנים, בני משפחה, מכתבים שכתבו אחד לשני, מינוי עובדת סוציאלית, כך יוצרים מארג ראיות איך נראו החיים המשותפים, מה הייתה מציאות חייהם.

לאחרונה בית המשפט ממנה אפוטרופוס לדין, לפעמים הוא יבקש חוות דעת פסיכולוגית, לברר האם הוא באמת מתפקד כהורה פעיל. לדוגמה היה מקרה שבת הזוג לאחר לידת הילדה השנייה של בת זוגה התנערה מההורות. היא לא רצתה לפגוש את הילדה, והייתה מעוניינת במשמורת רק על הילדה הראשונה. במקרה זה, בית המשפט לא יכפה משמורת על מי שלא מעוניין, בעיקר כשמעמדו המשפטי לא הוסדר.

היה מקרה של בנות זוג שהאם הלא ביולוגית הייתה יותר עם הילד, היא זו שלקחה אותו מביה"ס, טיפלה בו, כאן השופט ראה את ההתנהגות הזו ופסק משמורת משותפת ושלל את טענת האם הביולוגית שהאם השנייה לא שימשה כהורה.

לסיכום: פסקי הדין של בית המשפט בנושא להט"ב נפתחים בקריאת השופטים למחוקק לעשות שינוי ולתת מענה בחקיקה, אך עד שזה יקרה הדבר החשוב ביותר הוא להסדיר את היחסים בהסכם חיים משותפים מפורט, שיכלול תרחישים עתידיים בצורה מאוד מפורשת, כדי להימנע מהליכים פוגעניים כלפיהם וכלפי הילדים.

משרד עורכי דין וגישור ליאורן עמר מציע ייצוג וייעוץ משפטי מקיף, עריכת הסכמים שונים וניהול תביעות בבתי המשפט לענייני משפחה השונים. עו"ד ליאורן עמר בעלת ניסיון וידע משפטי רחב בתחום דיני המשפחה, ובפרט בענייני מעמדם של זוגות בני אותו המין.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors

טלפון - 055-5574002

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ליאורן עמר, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully