וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העסק בקשיים ואתם לא עומדים בתשלום המסים? עשויים להינקט נגדכם הליכים פליליים

עו"ד ורו"ח יצחק רייס, בשיתוף zap משפטי

17.12.2020 / 7:59

לפני כשנה נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון החדש, אשר שואף להקל על החייב ועל שיקומו. באופן אבסורדי, דווקא בעקבות חוק זה הקשיחו רשויות המס את אופן התנהלותן מול החייבים, אשר עלולים למצוא עצמם, בעיקר בתקופה הנוכחית, מול השלכות הרות אסון

חברה בהליך סגירה. ShutterStock
חדלות פירעון/ShutterStock

כמעט ואין בית בישראל שלא נפגע, ולו במעט, מהשלכותיו הכלכליות של משבר הקורונה המתמשך. מזה חודשים ארוכים נמצאים מגזרים שלמים במשק הישראלי בהאטה ואף בקיפאון מוחלט, ואנחנו עוד רחוקים מלהבין את מלוא חומרת המצב.

כבר היום, מתקשים רבים מאזרחי ישראל לעמוד בתשלום המסים השוטפים, חלקם אף הביעו לא פעם שאיפה לפתוח ב"מרד מסים" בעקבות המשבר עמו הם מתמודדים; אחוז גדול מדי מתוכם עשוי למצוא עצמו בעתיד הקרוב במצב של חדלות פירעון. עבורם, חוק חדלות הפירעון החדש, אשר אמור לסייע בבניית עתיד חדש וטוב יותר לחייבים, עלול להתגלות כמלכוד.

השינוי המשמעותי - סעיף 31 לחוק החדש

על פי חוק חדלות פירעון החדש, עם מתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון, יוקפאו כל ההליכים הקיימים נגד החייב. הקפאת הליכים היתה נהוגה גם בעבר, בהליכי הפירוק ופשיטת הרגל שקדמו לחוק החדש, אך השינוי המשמעותי בנושא נוצר בעקבות סעיף 31 לחוק חדלות הפירעון.

על פי סעיף זה, הקפאת הליכים לא תחול על הליכים פליליים, זאת על מנת שלא לאפשר לעבריינים להשתמש בחוק החדש כאמצעי מפלט מהליכים פליליים המתקיימים כנגדם. על אף החשש המוצדק של המחוקק, יצר סעיף זה בעיה חמורה עבור חייבים שנגררו לביצוע עבירות בעל כורחם, ורק בגלל שהגיעו למצב של חדלות פירעון.

עברייני מס בעל כורחם

על מנת להבין את פשר הבעייתיות בה עשויים החייבים למצוא את עצמם, יש להתבונן על החייב בתקופה שקדמה להגשת הבקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון. למעשה, חודשים ארוכים לפני הגשת הבקשה עשוי החייב כבר להימצא במצב של חדלות פירעון, להתמודד עם חובות שאינו מסוגל להחזיר, ולאבד את השליטה על המצב בקצב מסחרר.

כאשר מדובר בעסק, פעמים רבות ייווצר חוב גם מול רואה החשבון של העסק או האחראי על הנהלת החשבונות, אשר יסרבו להמשיך להתנהל מול רשויות המס, להגיש את הדוחות ולהעביר את התשלומים השוטפים, כל עוד אינם מקבלים את התשלום המגיע להם. גם בהמשך, לאחר שתוגש בקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון, יישארו בעלי העסק ללא כל שליטה על ההתנהלות מול רשויות המס, כיוון שכחלק מההליכים יועברו כל סמכויותיהם לממונה מטעם בית המשפט.

כתוצאה מכך, עשויים למצוא עצמם בעלי עסקים ומנהלי חברה במצב בו הם עוברים על החוק מול רשויות המס שלא מתוך כוונה, אלא בשל הנסיבות המתלוות למצבם המצער כחדלי פירעון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

חשד, זה האישיו: על מעקבי אישות

בשיתוף אתר zap משפטי

חייבים במלכוד

לפני כניסת החוק החדש לתוקף, נהגו רשויות המס בסלחנות כלפי יחידים או חברות שהחסירו דיווחים או תשלומי מס שוטפים בעקבות הגעה למצב של חדלות פירעון. התנהלותן התבססה על הבנה כי מדובר במצב קשה גם כך, אליו נקלע החייב שלא מרצונו, ולכן אין להוסיף ולהעניש אותו על כך.

כיום, נראה כי רשויות המס לוקחות את הנאמר בסעיף 31 לחוק לפרשנות קיצונית, מחמירות את גישתן ופועלות נגד החייבים ללא רחם באמצעות הגשת כתבי אישום חמורים ואף דרישת עונשי מאסר בפועל. חשוב לציין כי החוק מאפשר נקיטת הליכים פליליים והליכי גביית חובות גם כנגד נושאי משרה ובעלי מניות בחברה באופן אישי.

עמדה זו מציבה את החייבים בפני מלכוד רציני - אם לא ישלמו את חובותיהם לרשויות המס, יוגשו נגדם כתבי אישום חמורים. מצד שני, גם לשלם את חובותיהם אינם יכולים, שכן אם יעשו זאת יואשמו בהעדפת נושים, גם היא עבירה אסורה על פי חוק.

כל זאת, כאשר החוק החדש מותיר בידיהן של רשויות המס את מעמדן המועדף כבעלות דין קדימה, דבר שהופך את הקשחת עמדותיהן כנגד החייבים לבלתי הוגנת אף יותר, ועל אחת כמה וכמה כאשר עבירות של אי הגשת דיווח במועד או אי תשלום מס במועד נחשבות לפי חוק מע"מ כעבירות טכניות קלות בלבד.

תיקון של העוול הנגרם לחייבים נדרש באופן מיידי, היום יותר מתמיד, לאור המשבר הפוקד בעלי עסקים רבים כל כך, שעלולים למצוא עצמם עכשיו מתמודדים גם עם הליכים פליליים ועונשי מאסר. עד ששינוי זה יגיע, ועל מנת להתמודד בצורה טובה ככל האפשר מול רשויות המס, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לקבלת ייעוץ מעורך דין המתמחה בחדלות פירעון ושיקום כלכלי.

עו"ד ורו"ח יצחק רייס מתמחה בחדלות פירעון ושיקום כלכלי

טלפון: 053-9387964

הכתבה באדיבות Zap משפטי


המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ורו"ח יצחק רייס, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully