וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשון הרע בפייסבוק: שיתפת? שילמת!

עו"ד עמיר אושפיז, בשיתוף zap משפטי

24.12.2020 / 8:50

מה ההבדל בין לייק לשיתוף מבחינת בית המשפט העליון ומה צריך לעשות באופן מידי אם נכתב עלינו סטטוס פוגעני כדי לתרום לסיכויי ההצלחה של התביעה?

כפתורי לייק ושייר בפייסבוק. ShutterStock
לייק ושייר/ShutterStock

חוק איסור לשון הרע נחקק בישראל בשנת 1965 במטרה להגן על כבודם ושמם הטוב של אזרחים, באמצעות איסור פרסום ביטויים כאלו ואחרים שעשויים להשפילם ולבזותם. לפי החוק, פרסום לשון הרע יכול להוות הן עוולה אזרחית בנזיקין והן להתגבש לכדי עבירה פלילית של ממש, שדינה עד שנת מאסר.

לאורך עשרות השנים האחרונות, דנו בתי המשפט, לרבות בית המשפט העליון, בתיקים רבים שעסקו בלשון הרע בעיתונות, בטלוויזיה וכיוצ"ב. אך בעידן המידע, בתי המשפט נדרשים לדון לעיתים קרובות בסוגיות שלא היו קיימות בעבר, הנוגעות לפרסומים באמצעי המדיה הדיגיטליים, בדגש על הרשתות החברתיות. כדי להבין לאן נושבת הרוח ומהי עמדת הפסיקה בימינו, נבחן שני תיקים שנדונו בבתי המשפט השונים בישראל.

לשון הרע או תביעת השתקה?

התביעה שהוגשה נגד העיתונאי והפובליציסט יגאל סרנה מטעם ראש הממשלה ורעייתו, היא בין המקרים המפורסמים והמדוברים ביותר בתחום לשון הרע בפייסבוק. התביעה הוגשה לאחר שסרנה טען בפוסט שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו, כי שיירת רה"מ נאלצה לעצור את נסיעתה באישון לילה לאחר שרעיית ראש הממשלה צעקה על רה"מ ודרשה שיעזוב את הרכב שבו נסעו. או ליתר דיוק: "נעצרת שיירת ראש הממשלה הכבדה... ונפלט ממנה בחושך אל כביש 1, בצעקות, גבר לא צעיר שהוא עילת הכל, כי אשה אחת לא רוצה שהוא יישאר איתה".

בני הזוג נתניהו בחרו להגיש תביעה לבית משפט השלום בת"א ודרשו פיצוי בסך 279,243 שקלים. בפסק הדין שניתן על ידי בית המשפט, נפסקו לתובעים פיצויים בסכום של 100,000 שקלים. בצר לו, הגיש סרנה ערער לבית המשפט המחוזי ולאחר שהפסיד ואולץ לשלם לבני הזוג נתניהו 20,000 שקלים עבור הוצאות משפט, הגיש בקשה לרשות ערעור לבית המשפט העליון. הבקשה נדחתה ובסופו של דבר סכום הפיצויים נותר על כנו.

בית המשפט העליון נימק את דחיית הבקשה בכך שהפרסום שהוביל לתביעה אינו תגובה לפרסום אחר אלא פרסום עצמאי ונפרד. כמו כן ציין בית המשפט העליון שלפי הפסיקה הרווחת בנושא, גם פרסומים בפייסבוק כפופים לאיסורי לשון הרע ולכן ניתן לדחות את הערעור שכן אין צורך בדיון עקרוני כלשהו.

שיתוף Vs. לייק - לחיי ההבדל ה"קטן"

תביעה שהוגשה על ידי שבועון בשם "המקומון של רמת-גן גבעתיים", היא דוגמה טובה נוספת לתיק שהתגלגל מבית המשפט השלום לבית המשפט המחוזי ומשם לבית המשפט העליון. במקרה הזה, המקומון הגיש תביעה נגד בני זוג שבחרו לעשות Like לסטטוס שפורסם בעמוד פייסבוק שיצא נגדו, העונה לשם "גבעתיים מחרימה את המקומון". כמו כן בני הזוג שיתפו (עשו Share) סטטוס פוגעני נוסף שפורסם במקור בעמוד.

באוגוסט 2016 בית משפט השלום בת"א דן במקרה ופסק כי שיתוף סטטוס שנכתב על ידי אדם אחר או סימון Like לסטטוס, אינם מהווים לשון הרע. כמעט ארבע שנים מאוחר יותר, בית המשפט העליון הפך את ההחלטה ופסק כי אמנם סימון Like אינו מהווה לשון הרע אך שיתוף (Share) פוסט, מהווה לשון הרע לכל דבר ועניין. לפיכך פסק בית המשפט העליון כי בני הזוג צריכים לשלם למקומון פיצוי על סך 5,000 שקלים (בהתאם להחלטת בית המשפט המחוזי שדן בתביעה).

בפסק הדין נכתב כי "פעולת השיתוף יוצרת מעין עותק של הפרסום העוולתי. מנגד, קשה לראות בסימון לייק יצירת עותק של הדברים וחזרה עליהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיצויי פיטורין - למי מגיע ומתי?

בשיתוף עו"ד עמיר אושפיז

פרסמו עליכם סטטוס פוגעני? זה מה שאתם צריכים לעשות

אם לפוסט יש תגובות ו/או שיתופים, עליכם להקפיד לצלם את כל התגובות ואת כל השיתופים, כמו גם לנסות ולהבין כמה אנשים נחשפו אל הפרסום

כפי שניתן להבין משתי הדוגמאות שהובאו לעיל, בתי המשפט לא מקלים ראש בפרסומים פוגעניים ברשת החברתית. מה שעוד חשוב להבין בהקשר זה, הוא שבכל מקרה שבו פורסם נגדכם סטטוס פוגעני, באפשרותכם להגיש תביעה לקבלת פיצויים שעשויים להגיע עד 140,000 שקלים ללא הוכחת נזק.

לסיום, אציין את הפעולות החשובות ביותר שיש לעשות ברגע שמגלים שפורסם נגדכם סטטוס פוגעני:

לצלם ולשמור - כדי למנוע מצב שבו הסטטוס ייעלם כלא היה ולא יישארו בידיכם עדויות לכך שאי פעם פורסם, עליכם בראש ובראשונה לצלם את המסך ולשמור את הקובץ.

לא להתעצל - אם לפוסט יש תגובות ו/או שיתופים, עליכם להקפיד לצלם את כל התגובות ואת כל השיתופים, כמו גם לנסות ולהבין כמה אנשים נחשפו אל הפרסום (למשל מס' החברים באותה קבוצה בה פורסמו הדברים). יתכן שהפעולה הזו תדרוש מעט השקעה של זמן ואנרגיה אך היו סמוכים ובטוחים שמדובר בפעולה הכרחית וחשובה מאין כמוה.

נושמים עמוק ונרגעים - אין להגיב לסטטוס לפני שמתייעצים עם עורך דין המתמחה בתחום לשון הרע: קחו בחשבון שכל תגובה שתכתבו, עשויה לפגוע בסיכויי ההצלחה של התביעה שלכם. לכן גם אם אתם נסערים מהסטטוס שפורסם נגדכם, נסו לקחת כמה נשימות עמוקות, לספור עד עשר ולהירגע.

דממת אלחוט - בדיוק כפי שמומלץ להימנע מתגובות בכתב, כך גם מומלץ להימנע מיצירת קשר עם האדם שכתב את הסטטוס. על אחת כמה וכמה כשנמצאים בעיצומה של סערת רגשות. צאו מתוך נקודת הנחה שהדברים שתאמרו יוקלטו וישמשו את הצד השני בשלב מאוחר יותר, כשהתביעה תגיע לבית המשפט.

יוצרים קשר ללא דיחוי - הדבר החשוב ביותר שיש לעשות הוא ליצור קשר עם עורך דין המטפל בתביעות בגין לשון הרע, תוך מתן עדיפות לעורך דין המייצג לקוחות בתיקים העוסקים בתביעות הנסובות סביב לשון הרע ברשתות החברתיות. ועל כך נאמר: יפה שעה אחת קודם...

עו"ד עמיר אושפיז - פשיטות רגל הוצאה לפועל, דיני עבודה ולטיגציה

טלפון 053-9380319

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד עמיר אושפיז, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • לשון הרע
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully