וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגעתם בתאונת דרכים? זה מה שאתם צריכים לעשות - שלב אחרי שלב

עו"ד יפי אורנשטיין, בשיתוף zap משפטי

27.12.2020 / 7:26

מפנייה מהירה לטיפול רפואי ועד איסוף ראיות בזירה: אם נפגעתם בתאונה, יש כמה דברים שאתם נדרשים לעשות כדי למצות את זכויותיכם. מדריך

החלפת פרטים אחרי תאונת דרכים. ShutterStock
תאונת דרכים/ShutterStock

אם הייתם מעורבים פעם בתאונת דרכים, אתם בוודאי זוכרים את תחושת חוסר האונים שעטפה אתכם לאחר הפגיעה. מי שנפגע בתאונה לרוב נכנס להלם שמקשה עליו לתפקד. הצרה היא שבדיוק ברגעים אלה הוא נדרש לפעול בתושייה כדי שיוכל למצות את זכויותיו לאחר מכן.

בדיוק לשם כך נבקש לספק בשורות הקרובות כמה עצות למי שנפגע בתאונת דרכים כיצד לפעול מיד לאחריה: למי כדאי לו לפנות ומתי, מה הוא נדרש לדווח, ואילו מסמכים כדאי לשמור מכל משמר להמשך הדרך. זאת, כדי שניתן יהיה למצות את הזכויות המגיעות לנפגע.

שלב ראשון: אספו ראיות בזירת התאונה

לאחר התאונה, תהיו בוודאי נסערים, וייקח לכם זמן "להתאפס". אבל למרות הסיטואציה הלא פשוטה, חשוב שתנסו להתעשת ולהיות מרוכזים. אם אתם מסוגלים לכך, נסו לתעד לאחר התאונה את זירת האירוע. צלמו את סביבת התאונה, את הרכב הפוגע ואת הנזקים שנגרמו.

התיעוד הוא אמנם לא פשוט, אבל הוא עשוי להיות קריטי בהמשך הדרך. בזירת התאונה הקפידו לאסוף פרטים מכל המעורבים. בקשו את מספר הטלפון ואת תעודת הזהות של הנהג הפוגע, וצלמו את פרטי ביטוח החובה ורישיון נהיגה שלו. אספו פרטים של העדים לאירוע.

שלב שני: פנו במהירות לטיפול רפואי

גם אם אתם מרגישים בסדר גמור, ולא ממש מוטרדים מפגיעות משמעותיות, אם נפגעתם בתאונת דרכים עליכם לפנות לקבלת טיפול רפואי מיד לאחר מכן. הסיבה לכך היא קודם כל רפואית: לאחר התאונה, ייתכן שאינכם מודעים לחומרת מצבכם בגלל האדרנלין שזורם בדמכם.

סיבה נוספת היא משפטית: אם לא תפנו לקבלת טיפול רפואי זמן קצר לאחר התאונה, חברת הביטוח עלולה לטעון שאין קשר סיבתי בין אירוע התאונה לבין הנזק שנגרם לכם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

חילוץ המשק הישראלי ממשבר הקורונה - על פי הגישה הכלכלית למשפט

בשיתוף אתר zap משפטי

שלב שלישי: דווחו על כל כאב שאתם חשים

בהזדמנות הראשונה לאחר התאונה, בעת קבלת טיפול רפואי, עליכם לציין באופן ברור שנפגעתם בתאונת דרכים, ואם התאונה התרחשה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, עליכם לציין זאת גם. המטרה: שהדברים יתועדו באופן ברור, מה שיקבל עליכם לקבל פיצוי לאחר מכן.

טיפ חשוב נוסף בעת קבלת טיפול רפואי ראשוני הוא להקפיד לדווח על כל כאב שאתם חשים, בכל איבר, גם אם הוא נראה לכם שולי. הסיבה לכך היא שלעיתים לאחר תאונה מרגישים כאב חד באיבר מסוים, אולם זה מוקרן מאיבר אחר שלמעשה נפגע באופן משמעותי יותר.

נושא שכמעט לא מדברים אליו בהקשר של תאונות הדרכים הוא הנזק הנפשי, שלעיתים נגרם לנפגעי תאונות דרכים. אם גם אתם חשים שנגרמה לכם פגיעה נפשית בעקבות התאונה, דעו כי אין בכך כל בושה, ואל תהססו לשתף בכך כדי שתוכלו לקבל על כך את הפיצוי הראוי.

שלב רביעי: פנו לקבלת ייעוץ משפטי

בשלב מוקדם ככל האפשר לאחר התאונה, עליכם לפנות לקבלת ייעוץ משפטי. זאת, כדי לסלול לכם דרך קלה ומהירה יותר לקבלת פיצוי ועל מנת שלא תבצעו טעויות מיותרות.

אם למשל נפגעתם בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, עורך דין המתמחה בדיני נזיקין יוכל לייעץ לכם את מי לתבוע קודם - את הביטוח הלאומי או את חברת הביטוח. כאשר אתם פונים לעורך דין, דעו כי שכר הטרחה על טיפול בתאונות דרכים מוגבל בחוק, ולעורכי הדין נקבעו תעריפי מקסימום.

שלב חמישי: גשו למשטרה לקבלת אישור

לאחר התאונה, כאשר תרגישו טוב יותר, עליכם לפנות למשטרה ולבקש אישור על כך שהייתם מעורבים בתאונת דרכים. לצורך הגשת התלונה, תידרשו להציג לשוטרי משטרת התנועה, בין היתר, רישיון נהיגה, תעודת זהות, רישיון רכב, העתק מביטוח החובה ומסמכים רפואיים.

פרט למסירת המסמכים, השוטרים יבקשו שתתארו להם את האופן שבו התרחשה התאונה. לאחר קבלת כל המסמכים ומסירת הדיווח אודות התאונה, תקבלו אישור מהמשטרה על התרחשותה. אישור זה יהיה חיוני בהמשך הדרך לצורך הגשת תביעה בעניין נגד חברת הביטוח.

שלב שישי: הקפידו לשמור על רצף טיפולי

לאורך הדרך, הקפידו שלא להזניח את מצבכם הרפואי, ופנו למעקב וביקורת. זאת, בראש ובראשונה כדי שמצבכם לא יחמיר, וגם כדי שחברת הביטוח לא תוכל לטעון שהנזק שלו אתם טוענים הינו נזק חדש, שלא קשור לתאונה. בכל טיפול שאליו אתם מגיעים, זכרו לציין שנפגעתם בתאונת דרכים.

שלב שביעי: תעדו כל מסמך, שמרו כל קבלה

הנזק המשמעותי ביותר שעלול להיגרם לכם כתוצאה מהתאונה נוגע לאובדן כושר השתכרות. על מנת להוכיח שנגרמה פגיעה ביכולת ההשתכרות שלכם, תצטרכו להצביע על תלושי שכר רלוונטים

לאורך הדרך, עליכם להקפיד לשמור את כל התיעוד הרפואי בכל טיפול או בדיקה שאתם מבצעים. כמו כן, עליכם להקפיד לשמור על כל הקבלות של ההוצאות שנגרמו לכם לאחר התאונה, ובכלל זה הוצאות הנסיעות, הטיפולים והעזרה שאתם מקבלים.

הנזק המשמעותי ביותר שעלול להיגרם לכם כתוצאה מהתאונה נוגע לאובדן כושר השתכרות. על מנת להוכיח שנגרמה פגיעה ביכולת ההשתכרות שלכם, תצטרכו להצביע על תלושי שכר רלוונטים, וכן להראות שנגרמו לכם קשיים בביצוע מטלות כתוצאה מהתאונה.

לסיכום, אם נפגעתם בתאונת דרכים, עליכם לנקוט שורה של צעדים כדי למצות את זכויותיכם. תחילה עליכם לאסוף ראיות בזירת התאונה, לאחר מכן לפנות לקבלת טיפול רפואי, לציין שהייתם מעורבים בתאונת דרכים, ולדווח על כל כאב שאתם חשים.

בנוסף, עליכם לפנות למשטרה לקבלת אישור, להקפיד לשמור על רצף טיפולי, ולתעד כל מסמך וקבלה שנמסרים אליכם. לאורך הדרך, חשוב שתקבלו ייעוץ משפטי ראוי מעורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא תאונות דרכים שיחסוך מכם טעויות מיותרות.

עורכת הדין יפי אורנשטיין מתמחה בדיני נזיקין, ומלווה נפגעי תאונות דרכים רבים בדרך למיצוי זכויותיהם

טלפון: 077-2319760

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד יפי אורנשטיין, בשיתוף zap משפטי
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully