וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנס זה רק ההתחלה: הנקודות הרעות שנספרות לכם בעקבות דו"ח תנועה

עו"ד אמנון בן נעים, בשיתוף zap משפטי

26.12.2021 / 6:30

ביצעתם עבירת תנועה ושילמתם עליה את הקנס? אתם ממש לא יכולים לנשום לרווחה. בעקבות העבירה, ייצברו לכם נקודות שעלולות להוביל לפסילה. לכמה זמן הן נצברות, ומתי הן נמחקות?

דוח תנועה. ShutterStock
דוח תנועה/ShutterStock

אם ביצעתם עבירת תנועה, ואתם בטוחים שבעקבות תשלום הקנס העבירה נמחקה - אתם טועים טעות מרה. רוב עבירות התנועה שניתן עליהן דו"ח טומנות בחובן גם צבירת נקודות. הנקודות האלה נצברות לאורך זמן, והצבירה שלהן עלולה לגרום לכם נזקים הרבה יותר חמורים מהקנס. קורס נהיגה מונעת, מבחן עיוני, מבחן מעשי (טסט) נוסף ואפילו פסילה של הרישיון - הן חלק מהסנקציות שעלולות להינקט נגדכם, אם תצברו נקודות. לכן, עדיף בכל דרך להימנע מכך. בשורות הקרובות ננסה להסביר מהן אותן נקודות, לכמה זמן הן נצברות, ואיך ניתן להיפטר מהן.

טרם שילמתם את הדו"ח? נסו לבטלו

אם קיבלתם דו"ח תנועה ושילמתם אותו - עליכם לדעת כי בעצם התשלום הורשעתם בעבירה. המשמעות: מרגע זה ייצברו לכם נקודות על העבירה, ולא ניתן לחזור לאחור. עם זאת, אם טרם שילמתם את הדו"ח, וביקשתם להישפט - טרם הורשעתם, ולכן הנקודות עוד לא ייצברו.

זו כמובן לא המלצה לא לשלם דו"חות, אבל כדאי שתבינו את מצבכם המשפטי. בשלב זה, יש לכם חלון זמן לנסות לשנות או לבטל את הדו"ח שניתן לכם. כדאי שתפנו לעורך דין מיומן המתמחה בנושא, ותנסו לבדוק איתו אפשרות לשינוי של סוג עבירת התנועה אשר מיוחסת לכם.

חשוב להדגיש: זמנכם מוגבל. תוכלו לנסות לבטל או לשנות את הדו"ח תוך 90 יום לכל היותר. אם לא שילמתם את הקנס שהוטל עליכם תוך פרק זמן זה, ולא הגשתם בקשה להישפט, תיחשבו כמי ששילמו את הדו"ח והורשעו בביצוע העבירה, מה שיגרום לכך שתצברו את הנקודות.

עברתם באור אדום? תתכוננו ל-8 נקודות

כאמור, כמעט כל עבירת תנועה שניתן עליה דו"ח, גוררת גם צבירה של נקודות. לכל עבירה נצבר מספר שונה של נקודות, שיכול לנוע בין 0 ל-10 נקודות.

עבירות תעבורה הנחשבות "פעוטות", כמו הסעת נוסע שאיננו חגור למשל או גרירת רכב באופן שאיננו בטיחותי גוררות צבירה של 2 נקודות. עבירות מעט חמורות יותר, כמו הפרעה לתנועה או נסיעה ללא אורות, יגרמו כבר לצבירתן של 4 נקודות.

אם נעלה במדרג, הרי שעבירות חמורות יותר, כמו נהיגה ללא רישיון רכב או חציית קו הפרדה יגרמו לצבירת 6 נקודות. נסעתם באור אדום, עשיתם שימוש בסלולר בזמן נהיגה או נהגתם 20-30 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית? תתכוננו לצבור 8 נקודות.

עבירת תנועה חמורות יותר, כמו גרימת מוות ברשלנות, הפקרה של אדם שנפצע לאחר תאונה (פגע וברח), נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול, נהיגה בזמן פסילה, או נהיגה במהירות 30 קמ"ש מעל המותר בדרך בינעירונית - גוררות צבירת 10 נקודות.

לטבלת הנקודות המלאה והעדכנית של משרד התחבורה לחצו כאן

sheen-shitof

עוד בוואלה!

כך הוזיל לכם נגיד בנק ישראל את המשכנתא בעקבות המשבר

בשיתוף zap משפטי

תקופת הצבירה תוארך אם היו עוד עבירות

שיטת הנקודות היא קצת מורכבת. אם הנהג צבר עד 20 נקודות, הנקודות שנצברו לחובתו יהיו תקפות ממועד ביצוע העבירה למשך 24 חודשים. לעומת זאת, אם אותו נהג צבר 22 נקודות ומעלה, תקופת צבירת הנקודות תוארך למשך 48 חודשים.

חשוב להדגיש, כי הנקודות לא הולכות לשום מקום: התוקף שלהן לא פג, כל עוד אותו נהג לא מבצע תיקון, כגון קורס נהיגה מונעת הכולל מבחן, מבחן עיוני בנהיגה או טסט, פסילה של רישיון הנהיגה למשך תקופה מסוימת בו מתבצעות בדיקות רפואיות.

מקורס נהיגה מונעת ועד פסילה של הרישיון

השיקול העיקרי, אם כך, בהתלבטות האם לנסות לערער על דו"ח תעבורה הוא לא בהכרח גובה הקנס אלא בעיקר מספר הנקודות שהעבירה תביא לצבירתן במקרה של הרשעה

העונש שיוטל עליכם תלוי במספר הנקודות שצברתם ובאורך התקופה שבה הן נצברו. בשלבים הראשונים (12-22 נקודות), הענישה כוללת קורס בסיסי בנהיגה מונעת שבסופו מבחן או קורס מתקדם בנהיגה נכונה ומבחן (24-34 נקודות).

בהמשך, ככל שמספר הנקודות גבוה יותר והוא נצבר בתקופת זמן קצרה יותר, הענישה יכולה לכלול, בנוסף לקורסי הנהיגה, גם פסילה מיידית של הרשיון לתקופה של שלושה עד תשעה חודשים וכן דרישה לעבור מחדש מבחן תיאוריה (36 נקודות ומעלה). במקרים חמורים יותר ייתכן שהנהג יידרש גם למבחן מעשי נוסף ואף לבדיקת כשירות נהיגה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (36 נקודות שנצברו בפעם השנייה בתוך שנתיים, או למעלה מ-72 נקודות).

השיקול העיקרי, אם כך, בהתלבטות האם לנסות לערער על דו"ח תעבורה הוא לא בהכרח גובה הקנס אלא בעיקר מספר הנקודות שהעבירה תביא לצבירתן במקרה של הרשעה. כמו גם, מספר הנקודות הקיים שיש לנהג והתקופה שלאורכה צבר את הנקודות הקודמות.

לסיכום, אם קיבלתם דו"ח לפני שאתם ממהרים לשלם אותו, בדקו מה מצב הנקודות שלכם מול רשות הרישוי ונסו לבחון אפשרות לשנות את סעיף העבירה שבגינה ניתן הדו"ח או לערער עליו, כדי להפחית את הנקודות הפוטנציאליות שיוטלו עליכם בסופו של דבר.

דעו כי דו"ח תנועה, גם אם הוא נראה לכם שולי, עלול לגרום לכם לנזקים חמורים, הרבה יותר מהקנס שניתן במסגרתו. אפילו דו"ח, שמביא לצבירת מספר מועט של נקודות, יכול לגרום לכך שתצברו מספר משמעותי של נקודות, שיגרום לצעדי ענישה קשים כנגדכם.

לכן, לפני שאתם עושים צעד כלשהו, פנו לעורך דין מיומן המתמחה בדיני תעבורה, שיוכל לייעץ לכם כיצד ניתן להתמודד עם הדו"ח, בין אם לנסות לשנות את סוג העבירה, לבקש להישפט או לשלם את הקנס.

*הכותב, עו"ד אמנון בן נעים, בעל עבר של 30 שנה בתפקידי חקירות, מודיעין ותעבורה במשטרה, מתמחה במשפט פלילי ובדיני תעבורה, ובעל ניסיון רב בייצוג נאשמים בבתי הדין לתעבורה

טלפון: 077-2314179

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אמנון בן נעים, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully