וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסדר מותנה: ה"כביש העוקף" של המשפט הפלילי

עו"ד יאיר מושיוב, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 9.5.2021 / 9:28

הקטטות ההמוניות ששוטפות את ירושלים לאחרונה הן דוגמה מצוינת למצב שבו גם אם תוגש תלונה כנגד המעורבים, היא ככל הנראה תסתיים בהסדר מותנה ללא הגשת כתב אישום. אז מהו הסדר מותנה? מה הוא כולל והאם זו האלטרנטיבה הרצויה בכל עבירה "קלה"?

גבר אזוק. SHUTTERSTOCK,
עציר/SHUTTERSTOCK

לקראת סוף השבוע האחרון החלו הרוחות במדינה להתלהט. בגזרת עוטף עזה נרשמו עשרות שיגורים של רקטות, ואילו עיר הבירה, ירושלים, הפכה מדי ערב לזירה אלימה של קטטות המוניות. למרבה הצער, במרבית המקרים, קשה לזהות מי היה האדם שהצית את חבית הנפץ שגרמה לאותה הקטטה, ולכן במקרים רבים לא מוגש כתב אישום נגד המעורבים והם מועברים להליך שנקרא 'הסדר מותנה'. הסדר מותנה הוא הליך מקובל גם בעבירות נוספות כמו עבירות סמים, גניבה ואפילו עבירות אלימות מסוימות.

מה זה הסדר מותנה?

הליך זה מאפשר - תחת נסיבות מסוימות ובמקרים מסוימים בלבד - להימנע מההליך הפלילי ה"רגיל" ולסיים את המקרה כולו ללא משפט, ללא הרשעה ובענישה קלה יותר

העבירות הפליליות נחלקות על פי מדרג חומרה של חטא, עוון ופשע. עבירה שעונש המאסר המקסימלי על ביצועה הוא עד 3 שנות מאסר נקראת עוון. בעבר, כל מי שעבר עבירה מסוג עוון נשפט במסלול רגיל של הגשת כתב אישום לבית המשפט, אשר לו השלכות רבות כגון: הכתמת הרישום הפלילי, פגיעה ביכולת לקבל רישיונות תעסוקתיים מסוימים (לתפקידי תיווך, ראיית חשבון, נהיגה במונית ועוד), אי יכולת לקבל ויזה לארה"ב ולמדינות נוספות, אי יכולת להשתלב בעבודה ציבורית או במשרדים ממשלתיים ועוד.

במקרים רבים, ההשלכות הרחבות והפוגעניות של ההליך הפלילי עמדו בחוסר פרופורציה מוחלט לעבירה שנעשתה. לכן, בשנת 2013, יצר המחוקק הליך חדש (עילת סגירת תיק) בשם 'הסדר מותנה'. הליך זה מאפשר - תחת נסיבות מסוימות ובמקרים מסוימים בלבד - להימנע מההליך הפלילי ה"רגיל" ולסיים את המקרה כולו ללא משפט, ללא הרשעה ובענישה קלה יותר בעבירות מסוג עוון.

עיקר הקריטריונים המאפשרים ניתוב תיק להסדר מותנה הם סוג העבירה (לדוגמה: תקיפה - כן, אך תקיפת בת זוג - לא) ועברו של החשוד: אינו עבריין חוזר, אין לו תיקים פתוחים נוספים ובחמש השנים האחרונות לא עבר עבירה מכל סוג, מעולם לא נכנס להליך של הסדר מותנה ועוד.

העבירות הנפוצות בהסדר מותנה

ישנה שורה ארוכה של עבירות בהן ניתן להגיע להסדר מותנה, הנפוצות והיומיומיות ביותר הן:

• החזקת קנביס (גראס) לצריכה עצמית - עבירה נפוצה בקרב כלל האוכלוסייה, על כל רבדיה השונים, שלרוב אינה מעידה על התנהגות עבריינית.

• גניבה פשוטה - לרוב מדובר על עבירות גניבה ספונטניות או פעוטות של חפצים לא יקרים, ללא תכנון מראש וללא מעורבות של אנשים נוספים.

• עבירות אלימות - החל מ'תִגרה', המתארת קטטה בין 2 משתתפים או יותר, בה לא ניתן להצביע על אשֵם ברור; דרך "תקיפה סתם", הכוללת אלימות ברמה הקלה ביותר כגון דחיפה או סטירה, ועד לעבירה הנקראת תקיפה הגורמת חבלה של ממש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מתנגדי חיסונים ומקומות עבודה: מה עושים ואיך מתמודדים עם המצב החדש?

בשיתוף zap משפטי

כיצד ניתן להגיע להסדר מותנה

לאחר ביצוע עבירה, המשטרה מבצעת חקירה ואוספת ראיות. חומר החקירה מוגש לבסוף ליחידת התביעות המשטרתיות הפליליות, בה יושבים עורכי דין מטעם המדינה, שבוחנים את חומר החקירה ואת נתוני החשוד ומחליטים אם להגיש כתב אישום ובאיזה מסלול.

אם הם מוצאים שנסיבות העבירה מאפשרות זאת, ושהחשוד עצמו עונה על הקריטריונים להסדר מותנה, הם ינתבו את ההליך באופן עצמאי ליחידת התביעות להסדר מותנה. לאחר שזו תבחן את פרטי התיק, יוזמן החשוד לפגישה במשרדי היחידה. הפגישה נערכת מבלי שכתב אישום הוגש, ובשלב זה ביהמ"ש כלל לא מודע לקיומו של תיק שכזה. החשוד יתבקש לחתום על הודאה כפי שנוסחה על ידי היחידה, ובתמורה לכך לא יוגש נגדו כתב אישום בבית המשפט והרישום הפלילי שלו יישאר נקי. הענישה האפשרית בנסיבות אלו היא עבודות של"צ (שירות לתועלת הציבור, בשונה מ"עבודות שירות"), קנס, פיצוי למתלונן ואף מגבלות מסוימות כמו הרחקה, איסור יצירת קשר וכדומה.

לאחר החתימה על ההודאה, ולמשך מספר חודשים, יסווג התיק כמב"ד - ממתין לבירור דינו. במהלך חודשים אלו, הדבר עלול אמנם להוות מכשול זמני בהליכים של קבלה לעבודה וכיו"ב, אך אם בתקופה זו יעמוד החשוד בדרישות ההסכם עליו חתם - ייסגר התיק בעילה של 'הסדר מותנה' והוא יוכל להמשיך בחייו כאילו דבר לא קרה.

מהגשת כתב אישום להסדר מותנה

יחידת התביעות היא, כאמור, זו שקובעת אם לייעד את ההליך להגשת כתב אישום רגיל או להסדר מותנה, אך החלטתה אינה בהכרח סוף פסוק. ישנם מקרים בהם על אף החלטת התביעה להגיש כתב אישום רגיל, יכול עורך הדין של החשוד להסיט את ההליך להסדר מותנה.

כך קרה, למשל, במקרה הבא: נהג רכב הצליח לעצור ברגע האחרון ולהימנע מפגיעה בהולך רגל שהגיח אל מעבר החצייה בהפתעה. הולך הרגל המבוהל בעט לו בפגוש. כאשר הנהג ביקש את פרטיו, התפתחה קטטה קלה. לאחר שהולך הרגל פנה למשטרה, עמד נהג הרכב מול שני כתבי אישום - בפלילים בגין התקיפה ובתעבורה עקב ה"דריסה". כעורך דינו של הנהג בהליך הפלילי, הצלחתי לגרום לרכיב הדריסה לצאת מכתב האישום, ולסיים את המקרה בהסדר מותנה על תקיפה בלבד. בצורה זו, נמנעה מהולך הרגל היכולת להגיש בהמשך תביעת נזיקין על התאונה שלא התרחשה.

לא בכל מחיר

ההסדר המותנה הוא אמנם, לכאורה, "מפלט קל" ועסקה אטרקטיבית לכל חשוד, אך אין זה אומר שיש לקבלו ללא עוררין. ייתכן שיהיו לכם השגות בנוגע לענישה המוצעת או בעיה, עקרונית או משפטית, עם עצם ההאשמות המיוחסות לכם. עורך הדין שלכם יבין כיצד נוסח ההסדר המותנה שנערך עשוי להשליך על עתידכם וכן על תיקים מקבילים או נוספים שקיימים כעת או עשויים להיפתח בעתיד, וינהל מו"מ על נוסח ההסדר ו/או על רכיבי הענישה, על מנת להגיע לפתרון הנכון ביותר עבורכם. במקרים נדירים אך בהחלט קיימים, אפילו ההסדר המותנה לא יהיה הדרך הנכונה או הצודקת, וייתכן שעל אף ההצעה המפתה, יצליח עורך הדין לסגור את התיק ולהוציא אתכם לדרככם, נקיים לחלוטין מכל אשמה.

עו"ד יאיר מושיוב מתמחה בכל היבטי הדין הפלילי מזה כ-14 שנה

טלפון: 077-8047133

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד יאיר מושיוב, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully