וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הידעת? פסיקה חדשה של העליון מצמצמת בחזרה את האפשרות לבקש הפחתת מזונות

עו"ד סימה כהן, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 2.5.2021 / 10:58

נושא מזונות הילדים עובר טלטלות רבות בשנים האחרונות. בכתבה זו נסקור שתי הלכות מרכזיות הנוגעות למי שמבקשים להפחית את תשלום המזונות שנקבע להם בהסכם הגירושין

הורה מנוכר. ShutterStock
גירושים/ShutterStock

פסיקה חדשה של בית המשפט העליון, שהתקבלה ממש לאחרונה, מצמצמת את יכולתם של אבות גרושים החפצים בהקטנת דמי מזונות ילדיהם לעתור בפני בית המשפט ולבקש לפתוח הסכמי גירושין קיימים לצורך כך. עם הפסיקה החדשה, העליון למעשה מצמצם בצורה משמעותית את כמות העתירות הצפויות להגיע לבתי המשפט לענייני משפחה, לאחר שזו נסקה דווקא בשנים האחרונות בעקבות הלכה אחרת של העליון, שנקבעה לפני כ-4 שנים.

מה השתנה בין שתי ההלכות של העליון בנוגע למזונות ילדים והפחתתם?

ראשית נציין כי הלכה פסוקה מאז ומתמיד היא שענייני קטינים, דהיינו מזונות כמו גם משמורת, לעולם יוכלו לבוא שוב לבחינה בפני בית המשפט, גם במקרים של הסכמי גירושין שנחתמו כבר או פסקי דין שנתקבלו בעבר. וכך, בכפוף לשינוי מהותי בנסיבות החיים של מי מהצדדים, יש ביכולתה של אם משמורנית לבקש ולהגדיל את סכום מזונות הקטינים, ולחילופין, ביכולתו של האב לפנות לבית המשפט בעתירה להפחתת דמי המזונות.

בשנת 2017 נתקבל בעליון פסק דין תקדימי (בע"מ 919/15) שלפיו, בהסכם גירושין או פסק דין המסדיר משמורת משותפת או לחילופין חלוקת זמני שהות שווה בין ההורים, לא ישולמו מזונות קטינים, לפחות בגילאים שבין 6-15, ובתנאי שאין פער משמעותי בין הכנסות ההורים. בעקבות הפסיקה התקדימית, חל שינוי בפסיקת מזונות קטינים במסגרת תיקים חדשים שהובאו לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה ב-4 השנים האחרונות. אותם קולות אשר משך שנים רבות מדברים על שוויון בין המינים, ועל חוסר הצדק בהטלת נטל דמי המזונות כמעט באופן בלעדי על אבות, קיבלו גושפנקא משפטית.

במקביל, הפסיקה התקדימית הביאה אבות רבים לעתור בפני בית המשפט לענייני משפחה ולבקש לפתוח הסכמי גירושין קיימים בכדי להפחית את דמי המזונות שכבר נקבעו להם, בטענה שעצם התקדים של העליון מהווה שינוי נסיבות המצדיק זאת.

כיצד מתייחסים בתי המשפט לענייני משפחה לבקשה להפחית דמי מזונות?

במשך שנים רבות לפני פסק הדין התקדימי המדובר, בית המשפט לענייני משפחה דרש נטל הוכחה כבד שהוטל על האב, להוכיח כי מדובר בשינוי נסיבות מהותי, לפני שהסכים לדון בכלל בבקשות להפחית דמי מזונות שנקבעו בהסכמי גירושין קיימים. מאז 2017, בעקבות פסק הדין, רוחות חדשות של שינוי החלו לנשב בבתי המשפט לענייני משפחה. למעשה, לאבות שחפצו להפחית מזונות ילדיהם התאפשר להראות לבית המשפט שינוי נסיבות מקל מזה אשר היה נהוג עד לפסיקה על מנת שבקשתם תיבחן. במקרים רבים, די היה בשינוי קל בנסיבות, אפילו שאינו משמעותי, כדי לגרום לבית המשפט לדון מחדש בסכומי המזונות.

אמנם נשמעו מאז מספר גישות לנושא, מצד מספר שופטים שונים, אך הרוח הכללית הצביעה על מגמת שינוי ופתיחות לקבל את פסיקת העליון כמצדיקה, בתנאים מסוימים, לבחון בקשה להפחתת מזונות גם ללא שינוי נסיבות שהוא מהותי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הסדר מותנה: ה"כביש העוקף" של המשפט הפלילי

בשיתוף zap משפטי

מה קובעת ההלכה האחרונה של העליון בנושא בקשה להפחתת מזונות?

למרות האמור לעיל, נדמה כי הלכה חדשה של העליון, שהתקבלה ממש לאחרונה, משנה את רוח הדברים בחזרה לדרישה להוכיח שינוי נסיבות מהותי, עם נטל הוכחה כבד על המבקש.

ההלכה החדשה קובעת כי תיקי גירושין אשר נדונו ונסתיימו לפני יולי 2017 (עת נתקבלה הפסיקה התקדימית) לא זכאים לאותו נטל הוכחה מקל/שינוי נסיבות קל יותר, ועליהם לעמוד בנטל ההוכחה אשר היה נהוג לפני כן. אמנם, טרם נתקבלו פסיקות רבות לאחר ההלכה החדשה, אך זו רוח הדברים הנושבת מבתי המשפט, המחויבים לאמץ פסיקה זו.

מה עליכם לוודא בטרם תגישו בקשה להפחתה של דמי מזונות בגין שינוי מהותי בנסיבות?

1. ודאו כי אכן מתקיים אצלכם שינוי נסיבות מהותי: של זמני השהות עם הקטינים, ביחס למה שנקבע בהסכם הגירושין, או, שינוי משמעותי לרעה במצבכם הכלכלי או בכושר ההשתכרות שלכם מאז נחתם ההסכם.

אם, למשל, בהסכם נקבע כי הילדים ישהו אצלכם יומיים בשבוע ללא לינה וכל סוף שבוע שני, ועם הזמן זמני השהייה הפכו לשווים לחלוטין, בית המשפט עשוי לראות בכך שינוי נסיבות מהותי (תלוי כמובן בנסיבות המקרה וביכולת ההשתכרות שלכם ושל האם גם לאחר השינוי בזמני השהייה).

2. ודאו כי אתם מגישים את העתירה בתום לב. זיכרו, כי תביעה להפחתת מזונות הינה תביעה כלכלית לכל דבר ועניין, ועל כן חשוב לסמוך את כל טענותיכם בראיות מתאימות לצורך שכנוע בית המשפט באשר לשינוי הנסיבות.

עורכת דין סימה כהן מתמחה בדיני משפחה, ניהול סכסוכי גירושין, עריכת הסכמי גירושין והגשת עתירות לשינוי גובה דמי מזונות

טלפון: 053-5262838

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד סימה כהן, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully