וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורות בקהילת הלהט"ב - מה צריך לדעת על צווי הורות ואימוץ?

עו"ד טליה בראזני, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 27.7.2021 / 15:25

הורות בקהילת הלהט"ב מוסדרת באמצעות שורה של צווי חקיקה, שנועדו להסדיר מה קורה כאשר לא שני בני הזוג הם הוריו הביולוגיים של הילד. מה כדאי לזוגות נשים לסביות לדעת מבחינה משפטית כאשר הן מחליטות להביא ילד לעולם?

זוג אמהות לסביות. ShutterStock
אמהות לסביות/ShutterStock

בניגוד לזוגות נשואים סטרייטים, זוגות נשים לסביות צריכות לעבור פרוצדורות בירוקרטיות ומשפטיות על מנת להיות מוכרות שתיהן כהורות הילד. ישנן מספר קונסטרוקציות משפטיות שמעניקות את ההכרה הזו. מהן הקונסטרוקציות האלו ובאיזו דרך כדאי לבחור בהתאם לנסיבות האישיות?

צו הורות, מהו?

צו הורות הוא צו המעניק הכרה בהורות, והינו נדרש עבור זוגות חד מיניים אשר הביאו ילד לעולם, כאשר ישנו הורה אחד שאינו ההורה הביולוגי של הילד, והינו מעוניין להיות מוכר וידוע כהורה שלו.

זוגות רבים של נשים בוחרות להביא ילד לעולם באמצעות תרומת זרע. במקרה כזה, רק האם היולדת נרשמת כאם הילד במסמכי משרד הפנים באופן אוטומטי. לשם הכרה באם שאינה בעלת זיקה ביולוגית לנולד כאמו של הילד, ניתן להגיש בקשה לצו הורות לבית המשפט לענייני משפחה. אמנם עניין צו ההורות עוד לא מוסדר בחוק, אולם היועמ"ש קבע מספר תנאים, אשר בעמידתם, המדינה לא תתנגד למתן צו הורות לאם הלא ביולוגית של הילד.

מהם התנאים לקבלת צו הורות:

- שתי בנות הזוג בנות למעלה מ 21 שנה
- בנות הזוג בזוגיות מעל ל-18 חודשים
- נחתם בין בנות הזוג הסכם ההורות לפני הפתיחה בהליכי הבאת הילד לעולם
- הילד בן פחות מ-90 יום
- לאף אחת מבנות הזוג אין הרשעה בעבירת מין או אלימות שאינה מאפשרת לה להירשם כהורה.

יש לציין כי תנאים אלו אינם התנאים של בית המשפט, אלא משקפים את עמדת המדינה בבית המשפט. בית המשפט יוכל להורות על מתן צו הורות לאחר שמיעת התיק, גם במקרים שבנות הזוג לא עומדות בתנאים.

היכנסו עכשיו: עו"ד טליה ברזאני מנהלת את פורום זוגות חד מיניים באתר משפטי בו תוכלו לשאול שאלות ולקבל תשובות בכל הקשור לתחום.

מהן החסרונות והיתרונות של צו הורות?

היתרון הגדול והמרכזי של צו ההורות הוא המיידיות של הצו, אשר ניתן זמן קצר לאחר הלידה, ואפילו מיד לאחר הלידה אם מגישים את הבקשה לצו עוד לפני הלידה. מלבד ההכרה הסמלית בשתי בנות הזוג כהורות שוות, צו ההורות חשוב במיוחד בהליכים שונים מול הרשויות, ואפילו בביקורים בטיפת חלב. כמו כן, לצו יש השלכות משפטיות חשובות אם בנות הזוג נפרדות או אם חס וחלילה אחת מבנות הזוג נפטרת.

החיסרון המשמעותי של הצו הוא בכל הנוגע למעמד בינלאומי. הצו הינו צו שניתן על ידי בית משפט ישראלי ועל כן, אם לאם הלא ביולוגית יש אזרחות זרה שהיא רוצה להעביר אותה לילד, היא לא תוכל לעשות זאת בהרבה מדינות באמצעות צו הורות, אלא רק באמצעות צו אימוץ. כמו כן, הצו לא יהיה מוכר בארצות רבות אחרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מה קורה אם אדם שנקלע לקשיים כלכליים מקבל פיצויים על תאונות?

בשיתוף zap משפטי

מהו צו אימוץ?

צו האימוץ הוא הסדר המעוגן בחוק הישראלי להכרה כהורה של הילד. לשם קבלת הכרה כהורה מאמץ, על בנות הזוג לעבור דרך הליך משפטי במהלכו הן יידרשו להגיש טפסים, לעבור תסקיר של משרד הרווחה ודיון בבית המשפט.

מהם החסרונות והיתרונות של צו אימוץ?

ישנן אתגרים משפטיים מסוימים בצו האימוץ שכן צו האימוץ קובע שיש הורה ביולוגי שמוותר עליו לטובת הורה מאמץ והרי בזוגות חד מיניים אין זה המצב. חיסרון נוסף הוא שהילד נרשם כמאומץ, לעומת צו הורות שבמסגרתו אין הבדל ברישום.

בקשה לקבלת צו אימוץ ניתן להגיש החל מחצי שנה לאחר הלידה. בקשה לקבלת צו הורות ניתן להגיש כמה שיותר קרוב למועד הלידה ועל כן הוא חל כבר בחודשים הראשונים של חיי הילד. בניגוד לצו הורות, הליך האימוץ הוא ארוך ומסובך יותר.

עם זאת, כאמור, בניגוד לצו הורות, צו אימוץ חל בינלאומית, ועל כן יהיה תקף גם מחוץ לישראל. עניין זה חשוב במיוחד עבור הורה שרוצה להעביר את אזרחותו הזרה לילדו או עבור בנות זוג שרוצות להעתיק את חייהן לחוץ לארץ.

אימוץ על ידי שני בנות הזוג

אימוץ על ידי זוגות חד מיניים נמצא מזה שנים במאבקים משפטיים בבג"צ. המדינה הודיעה לבג"צ בשנת 2017 כי יבוצע תיקון חקיקה אשר יאפשר לזוגות חד מיניים לאמץ בישראל אולם בפועל, דבר זה עוד לא נעשה.

עם זאת, בית המשפט קבע בבג"צ 1779/99 כי זוגות חד מיניים שאימצו בחו"ל ויש להם הוכחות משפטיות לכך, יוכלו להירשם במרשם האוכלוסין בישראל כהורים המאמצים של הילד.

לסיכום

הדרך להורות שוויונית בפני החוק של זוגות לסביות כרוכה בהליכים משפטיים שונים. כיום, ההליך המשפטי הקצר והמומלץ ביותר להכרה של האם הלא ביולוגית של הילד כאמו לכל דבר ועניין הוא הגשת בקשה לצו הורות. עם זאת, מומלץ כי הליך זה יבוצע בסיוע משפטי על ידי מומחה בתחום, שגם יערוך את הסכם ההורות בין בנות הזוג טרם הלידה. כמו כן, במקרים ובנסיבות מסוימות, ייתכן ותהיה עדיפות להגשת בקשת צו אימוץ, בעיקר כאשר מדובר באחד ההורים שהינו בעל אזרחות זרה או כאשר בנות הזוג מעוניינות לעבור מדינה. דרך נוספת של זוגות לסביות להביא ילד לעולם תוך הכרה בשתי בנות הזוג כהורות היא באמצעות אימוץ ילד, דבר אשר כרגע ניתן לעשות בעיקר בחו"ל, תוך רישום במשרד הפנים הישראלי.

עו"ד טליה בראזני מתמחה בגישור, חוזים, מקרקעין וחדלות פרעון.

טלפון: 54-649-4200+ 972

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד טליה בראזני, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully