וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שחשוב לדעת על זכאות לפיצוי כספי עקב פגיעה בעבודה

עו"ד אבי רסיוק, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 4.8.2021 / 12:40

החוק מכיר בשלושה סוגים עיקריים של פגיעה בעבודה העשויים לזכות את הנפגע בפיצוי כספי אם הפגיעה גרמה לו לנזק: תאונת עבודה, מחלת מקצוע ומיקרו טראומה. מדריך

תאונת עבודה. ShutterStock
תאונת עבודה/ShutterStock

כל תאונה שאירעה לאדם במהלך שעות העבודה, עקב העבודה ודרישותיה או בהפסקות של העבודה, כמו גם בדרך מהבית לעבודה או מהעבודה לבית, וגרמה לו לנזק נפשי או גופני, תחשב כפגיעה בעבודה ועשויה לזכות את הנפגע בפיצוי כספי.

נוסף על כך, גם מחלה או פגיעה הנגרמות בשל תנאי העבודה וחשיפה לחומרים רעילים או לסביבת עבודה מסוכנת, ייחשבו כפגיעה בעבודה. וכך, גם אירוע לב או אירוע מוחי שהתרחשו זמן קצר לאחר מקרה חריג בעבודה (כגון ויכוח חריף עם המעביד) ייתכן שיוכרו כפגיעה בעבודה.

לבסוף, גם פגיעות של מיקרו טראומה, שהן תוצאה של פעולה חוזרת המבוצעת לאורך זמן רב כחלק מדרישות העבודה, עשויות להיות מוכרות כפגיעה המזכה בפיצוי.

מהי הזכות הבסיסית של כל מי שהוכר כנפגע בעבודה?

כל נפגע עבודה, בין אם הוא שכיר ובין אם הוא עצמאי, זכאי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי דמי פגיעה בגובה של 75 אחוז משכרו (ברוטו) או מהכנסותיו כעצמאי. דמי הפגיעה הם פיצוי על ההיעדרות של הנפגע מהעבודה ומשמשים כתחליף לשכר שהפסיד בשל ההיעדרות.

את דמי הפגיעה ניתן לקבל לתקופה של עד 91 יום מן היום שלאחר התאונה. לצורך קבלתם יש לפנות למחלקת נפגעי עבודה בביטוח לאומי תוך שנה לכל היותר מיום התאונה.

האם ישנו מנגנון פיצוי נוסף, אם לאחר 90 יום העובד עדיין אינו יכול לחזור לעבודתו?

עובד שנפגע בתאונת עבודה יכול לתבוע מביטוח לאומי גמלת נכות זמנית או קבועה, נוסף על דמי הפגיעה. את ההחלטה בנוגע לדרגת הנכות מקבלת הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. אם הוועדה קבעה 20 אחוזי נכות ומעלה, הנפגע יהיה זכאי לקצבת נכות חודשית קבועה לכל חייו. נכות של 10 עד 19 אחוז תזכה אותו במענק נכות חד פעמי.

נפגע עבודה שנקבעה לו דרגת נכות זמנית בלבד, אך עדיין אינו מסוגל לחזור לעבודתו, יכול לתבוע הכרה כ"נכה נזקק" ולקבל קצבה של 100 אחוז לתקופה שנקבעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

כל מה שחשוב לדעת על הסכם לחיים משותפים

בשיתוף zap משפטי

באילו מקרים ניתן לדרוש פיצוי מקרן הפנסיה או מביטוח פרטי בגין פגיעה בעבודה?

כל מעביד מחויב לדאוג שהעובד יבוטח בביטוח אבדן כושר עבודה. וכך, במקרים שבהם אבדן כושר העבודה עקב הפגיעה נמשך מעבר ל-60 יום, ניתן לפנות גם לקרן הפנסיה או לביטוח המנהלים לקבלת קצבת אבדן כושר עבודה.

הידעתם? גילוי מאוחר של מחלה קשה כמו סרטן עלול להיגרם בשל רשלנות רפואית>>

כאשר מגישים תביעה בגין אובדן כושר עבודה קיימות מספר דרגות של פיצוי הנקבעות לפי סוג הפוליסה. הביטוח הבסיסי ביותר מכונה "אובדן כושר עבודה מוחלט", ולפיו המבוטח יהיה זכאי לפיצוי רק כאשר איבד לפחות 75 אחוז מכושר העבודה. "אובדן כושר עבודה מורחב" היא פוליסה המאפשרת הכרה בזכות לפיצוי החל מאובדן של 25 אחוז מכושר העבודה, כלומר גם במקרה של אובדן כושר עבודה חלקי. פוליסה המבטחת "אובדן כושר עבודה מקצועי" תכסה גם מקרים שבהם המבוטח אינו יכול לחזור לעסוק במקצוע הספציפי שלו בשל התאונה.

בנוסף, אם יש לעובד ביטוחים שונים, דרך המעביד או ביטוחים פרטיים שעשה לעצמו, כגון ביטוח תאונות אישיות, הם עשויים לאפשר לו לקבל פיצוי כספי נוסף. מכאן, שחשוב שכל עובד יברר מהו סוג הכיסוי הביטוחי שקיים בפוליסה שלו מטעם מקום העבודה ויבחן את האפשרות להרחיב אותו בהתאם לצרכיו ולסיכונים המקצועיים בתחום העיסוק שלו.

מהן האפשרויות להגשת תביעה כנגד הביטוח של המעביד או צד שלישי כלשהו?

בנוסף לביטוח הלאומי ולביטוח הפרטי, מומלץ לבדוק את האפשרות להגיש תביעת נזיקין נגד הביטוח של המעביד. בתביעה כנגד המעביד, על העובד להוכיח כי התאונה אירעה עקב רשלנות של המעביד. למשל, אם העובד נפצע ממכונה במקום העבודה ויכול להוכיח שהיא היתה מסוכנת וללא מיגון מתאים, הוא יוכל לטעון לאחריות של המעביד ולתבוע ממנו פיצוי. נוסף על המעביד, ישנם נתבעי צד שלישי אפשריים אחרים, כמו קבלן אחר שאינו המעביד או היצרן של המכונה המסוכנת שגרמה לתאונה.

התביעה נגד המעביד והצד השלישי היא תביעת נזיקין שמטרתה לפצות את הנפגע בגין הנזקים שנגרמו לו בתאונה, כמו כאבים, הוצאות רפואיות, אבדן הכנסה, סבל ועגמת נפש.

מהן זכויותיו של עובד שפוטר עקב פגיעה בעבודה ?

במידה והעובד פוטר או שאינו מסוגל להמשיך בעבודה עקב התאונה, הוא זכאי לפיצויי פיטורין ולזכויות נוספות בתחום דיני העבודה. אם המעביד מסרב לפטר את העובד אך העובד קיבל אישור מרופא תעסוקתי שלא להמשיך בסוג העבודה אותה ביצע, המעביד מחויב למצוא עבורו עבודה קלה יותר או לחלופין למסור לו מכתב פיטורין.

מדוע לפנות לעורך דין המתמחה בדיני נזיקין ועבודה לצורך מיצוי זכויות?

חשוב שעובד שנפגע בעבודה יקבל ייעוץ משפטי לפני הגשת התביעות השונות. עורך דין שמתמחה בתאונות עבודה יידע להנחות אתכם כיצד למצות את זכויותיכם עד תום. הוא ייעץ לכם מה כדאי ומה אסור לומר או לרשום בטפסים השונים על מנת שהדבר לא יפגע בזכויותיכם. הוא גם ימליץ לכם אילו תביעות כדאי להגיש, לאיזה גוף ובאיזה סדר, ואילו פיצויים מתקזזים זה מזה.

לבסוף, עורך הדין ינסח את התביעות באופן שיגדיל את הסיכוי לקבלת פיצויים גבוהים יותר וייצג אתכם בפני הגופים השונים כגון: ביטוח לאומי או בית המשפט, ויגדיל את הסיכוי שלכם לקבל פיצוי גבוה ככל האפשר.

משרד עורכי דין מרדכי ואבי רסיוק מתמחה בייעוץ, ליווי וייצוג נפגעי עבודה

טלפון: 077-9971220

הכתבה באדיבות Zap משפטי


המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אבי רסיוק, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully