וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה: בדיקת האבהות התבררה כשגויה באיחור של 30 שנה

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 17.8.2021 / 10:05

צעירה בשנות השלושים לחייה נדהמה לגלות כי גדלה כל השנים ללא אב בגלל טעות בבדיקת האבהות. כעת היא דורשת פיצוי ענק מהמדינה באמצעות עורכי הדין אורי גלבוע ועמית אוריה

אבא וילדה. ShutterStock
התוצאות החדשות התגלו באיחור של שלושה עשורים/ShutterStock

לטעות זה אולי אנושי, אבל לפחות על סוג אחד של טעויות קשה לסלוח: כאלה המתבצעות בבדיקת אבהות. תביעה יוצאת דופן שהגישו לאחרונה צעירה בשנות ה-30 לחייה ואמה נגד המדינה חושפת טעות קשה בבדיקת האבהות שבוצעה לאבי הבת, שבעקבותיה היא נאלצה לגדול ללא אב.

עוד טוענת השתיים בתביעה הדרמטית שהגישו, באמצעות עורכי הדין אורי גלבוע ועמית אוריה, כי בעקבות הטעות נאלצו השתיים לחיות חיי דלות ועוני במשך שנים, והבת אף הוצאה מהבית בילדותה על ידי רשויות הרווחה, לאחר שאמה התקשתה לשאת בעול הגידול שלה.

היריון לא מתוכנן מקשר בשנות השמונים

התביעה המדוברת מגוללת את סיפור החיים הקשה של האם והבת, שכאילו נלקח מסרט. על פי התביעה, בשנות השמונים - כשהייתה האם גרושה ואם יחידנית היא ניהלה מערכת יחסים אינטימית עם גבר שהיה מצוי בהליכי גירושין.

האם נכנסה להיריון לא מתוכנן, והייתה בטוחה שאותו גבר הוא זה שהכניס אותה להיריון. האם סיפרה לו על כך, אך הוא הכחיש נמרצות שהינו האב. לאחר הלידה דרש האב לעשות בדיקת אבהות על מנת להוכיח שהוא לא אביה.

ואמנם, חודש לאחר הלידה בוצעה לאב בדיקת האבהות בבית החולים. לתדהמת האם, בבדיקה נמצא כי האב אמנם איננו אביה של התינוקת, ובמעמד מסירת התוצאות בבית החולים אף נאמר לו כי תוצאות הבדיקה המדעית הן חד-משמעיות.

בעקבות התוצאות, נותרה האם חסרת אונים, ולמרות שהייתה משוכנעת שהבדיקה תצא חיובית, השלימה עם כך שיהיה עליה לגדל את בתה לבדה ובכוחות עצמה.

"חיים במחסור, ללא אוכל, ועם חשמל מנותק"

על פי התביעה, לתוצאות בדיקת האבהות היו השלכות הרות גורל על האם והבת. כחד-הורית התקשתה האם לגדל את בתה לבד, ולמרות שעבדה קשה כדי לפרנסם, העול הכלכלי הכריע אותה.

על רקע המצב הקשה בבית המשפחה, הוצאה הבת מהבית על ידי שירותי הרווחה, והועברה למשפחת אומנה ובהמשך לפנימייה , ורק לאחר מספר שנים חזרה לגור בבית אחד עם אמה.

על פי התביעה, האם עשתה הכל כדי לפרנס את בתה בכבוד, אך בהיעדר אב תומך ומפרנס סבלו האם והבת מחיים במחסור ניכר, לעיתים ללא אוכל ועם ניתוקי חשמל חוזרים ונשנים.

המצב הקשה בבית גרם לכך שהבת עזבה את לימודיה במהלך חטיבת הביניים והחלה לעבוד למחייתה. בהמשך היא שוחררה מצה"ל בשל המצב הכלכלי הקשה בבית.

מה לעשות במקרה של רשלנות רפואית במהלך לידה? צפו עכשיו>>

פגישה מקרית באירוע משפחתי שינתה את הכל

נקודת המפנה המפתיעה בסיפור אירעה כעבור שנים רבות, אז נתקלו במקרה בני משפחתו של האב באם באירוע משפחתי וגידפו אותה על רקע הרומן שהיה בינה לבין האב. בעקבות זאת, יצרה האם קשר עם האב, סיפרה לו על כך וביקשה את התערבותו.

למרבה הפתעתה, חזר האב לאם לאחר כמה ימים ואמר לה כי נאמר לו שקיים דמיון מפתיע במראה בין האב לבין הבת. כדי להוכיח את טענתו כי איננו האב, ביקש לעשות שוב בדיקת אבהות באמצעות משלוח דגימות של רקמות.

האם והבת הסכימו לביצוע הדגימה, ובעקבות זאת נשלחו דגימות של שתיהן ושל האב למעבדה מחוץ לישראל ואמנם, למרבה התדהמה התקבלה התשובה כי האב הוא אכן אביה של הילדה ברמת ודאות של 99.9 התוצאה אושרה בבדיקת אבהות נוספת שנערכה בארץ והאבהות הוכרה בפסק דין.

הבת טוענת לנזקים נפשיים קשים בהיעדר דמות אב

לטענת האם והבת, בית החולים אשר שייך למדינה התרשל באופן חמור בביצוע בדיקת האבהות, ורשלנותו זו היא שהובילה לתוצאה הקשה במסגרתה נאלצה הבת לחיות את כל חייה ללא דמות אב, והאם נאלצה לגדל אותה כחד-הורית.

לטענת הבת, פרט לעובדה שהוצאה מהבית על רקע המצב הכלכלי הקשה, עקב החסך בדמות אב שממנו סבלה נגרמו לה נזקים נפשיים קשים, והיא מרגישה תחושת בדידות.

במסגרת התביעה, דורשות האם והבת מהמדינה לפצות אותן על כל הנזקים שנגרמו להן. האם מעריכה את סכומי המזונות האבודים שלא הועברו אליה עד הגיע בתה לגיל 21 בכ-2 מיליון שקל ואילו הבת מעריכה את הפסדי ההשתכרות שנגרמו לה מגיל 18 ועד היום במעל מיליון שקל.

בנוסף, דורשות האם והבת לפצות אותן על הכאב והסבל שנגרמו להן, על אובדן הזכות לאב שנגרמה לבת, ועל הפסדי השכר והפנסיה שייגרמו לאם בעתיד.

טרם הוגש כתב הגנה.

* עו"ד אורי גלבוע ועו"ד עמית אוריה, שמייצגים את האם והבת במסגרת ההליך המתואר, מתמחים ברשלנות רפואית ובתיקים מורכבים של נזיקין

טלפון: 077-9968260

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • אבהות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully