וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד להתנהל מול הוועדה הרפואית להכרה בנכות כתוצאה מהשירות

עו"ד ליאת חמו, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 16.8.2021 / 11:36

נפגעתם בשירות הצבאי? יתכן ואתם זכאים לפיצוי עקב הפגיעה הגופנית או הנפשית. עו"ד ליאת חמו שמתמחה בדיני נזיקין ומייצגת את נכי צה"ל בתהליכי ההכרה מול אגף השיקום וכן בוועדות הרפואיות והשיקום מסבירה כיצד להתנהל אל מול הוועדות הרפואיות להכרה בנכות כתוצאה מהשירות

אילוסטרציה צה"ל חייל לוחם חיילים לוחמים. ShutterStock
חיילים/ShutterStock

השירות הצבאי מהווה נדבך מרכזי בחייו של האזרח הישראלי, כל אחד על פי נתוניו הפיזיים. יחד עם זאת, כל שירות צבאי טומן בחובו סיכונים שבעטיים עלולות להתפתח בעיות רפואיות, מחלות או תאונות. אלה עלולות להותיר בחייל, מתנדב או איש הקבע, נכות. לעיתים אף בשל תנאי השירות הצבאי עלולה להתרחש החמרה במצב הרפואי באופן שמותיר נכות זמנית, או נכות צמיתה.

חשוב לזכור כי כל אדם יכול להיפגע במהלך השירות הצבאי ועל מנת להיות זכאי לפיצוי הולם עקב הפגיעה וכן כדי להיות זכאי להשתתפות בתרופות, טיפול רפואי - שיקומי וכן הלאה יש להתנהל בצורה אחראית ונבונה, לתעד היטב את מהלך הפגיעה או התהוות המחלה, אך לא רק.

התנעת תהליך התביעה מול משרד הביטחון

זה יכול לקרות ברגע אחד של היסח דעת, תאונה, או כתוצאה מחשיפה ממושכת לסכנות סביבתיות - לפתע אדם בריא ומתפקד הופך לאדם עם נכות ומגבלה גופנית או נפשית. כתוצאה מכך, הוא אינו כשיר עוד לשרת ונדרש לעמוד מול אגף השיקום במשרד הביטחון, להוכיח את התנאים הקבועים בחוק להכרתו כנכה, וכן להופיע מול ועדות רפואיות במטרה להוכיח את גובה הנכות. הכניסה לתהליך זה חשובה ויש לנהוג במהלכה בדקדקנות שכן להכרה של משרד הביטחון ולגובה הנכות השפעה מכרעת על הזכאות לקצבה או לגמלה, סל שיקום וזכויות נוספות להם זכאים נכי צה"ל והמערכת הביטחונית.

בשונה מוועדות רפואיות המתקיימות בביטוח הלאומי, למשל נכות כללית, במקרה של הכרה בנכות שמקורה בשירות הצבאי, יש להוכיח כי הנכות ארעה במהלך השירות הצבאי ועקב השירות הצבאי.

מדוע צריך להילחם כדי לקבל זכויות רפואיות?

לאחרונה עלה לכותרת מקרה מצער ביותר של נכה צה"ל, איציק סעידן. איציק, שאובחן כהלום קרב וסובל מפוסט טראומה קשה, הצית את עצמו מול משרדי אגף השיקום בפתח תקווה ממש בסמיכות למועד רגיש מאוד - יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. איציק סעידן עבר מספר וועדות רפואיות וסיפר באחד מראיונותיו לתקשורת על התהליך הקשה של ההכרה מול משרד הביטחון אגף שיקום הנכים. באחד מהראיונות הוא אף טען שהיחס לנכי צה"ל משתפר רק כאשר אלו מיוצגים על ידי עורכי דין. לצערנו הרב, תיאור זה של תחושות קשות אינו חריג בנוף, ולאחר שעלה לכותרות המקרה המצער של מר סעידאן, צפינו כולנו באמצעי התקשורת בעוד ועוד עדויות של נכי צה"ל ששיתפו בתהליך שנתפס עבורם משפיל מאוד ומתיש, נפשית ופיזית.

לצערי הרב, המידע הרלוונטי הן בדבר דרכי ההכרה והן בדבר הדרך להעלאת הסיכויים לקביעת אחוזי נכות, עדיין איננו נחלת הכלל, ונכים רבים מוצאים עצמם נלחמים בבירוקרטיה כשידם איננה על העליונה - לא אחת עקב מחסור במידע והעדר הכוונה מתאימה. רבים ששירתו את המדינה עלולים לאחר פציעתם או מחלתם, עלולים להיתקל באותן חומות בירוקרטיה, בלבלול ואטימות.

לכן מומלץ לכל מי שסבור כי הוא סובל מפגיעה, מחלה או החמרה במצב הרפואי - בעקבות השירות הצבאי ובמהלכו להיוועץ בעורך דין המתמצא בתחום - בטרם התחלת התהליך! כך יוכל לקבל את מלוא המידע הרלוונטי ולהיערך כראוי הן להגשת התביעה להכרה והן בהתמודדות מול הוועדות הרפואיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מה חברות הביטוח מסתירות מכם בהגשת תביעת סיעוד?

בשיתוף zap משפטי

מהם התנאים להכרה בנכות?

ישנם שני תנאי סף להכרה בנכות:

הראשון - כאשר הפגיעה התרחשה במהלך השירות הצבאי.

השני - כאשר ניתן להוכיח קשר נסיבתי בין השירות לבין הפגיעה - כלומר, שהנכות הנטענת היא עקב השירות הצבאי.

אדם שנפגע במהלך שירותו (בין אם במתקן צבאי ובין אם בדרך למתקן צבאי או ממנו ולעיתים אף בימי כיף וימי יחידה למיניהם) תהיה שאלת ההכרה נוחה יותר, אך אדם שנפגע מחוץ לשירות, למשל בעת חופשה, או אם חלה במחלה (להבדיל מתאונה או בשדה הקרב) נדרש להוכיח את הקשר הסיבתי ההדוק בין המחלה או הפגיעה לבין השירות - תנאי שמהווה בדרך כלל מכשול ועלול להוביל לדחיית התביעה. במצבים כאלה - כאמור - חשוב להיוועץ בעורך דין עוד בטרם הגשת הבקשה להכרה ובסמוך לאחר שהתעורר חשד כי המצב הגופני או הנפשי קשור לשירות הצבאי.

כיצד להבטיח שהדיון בעניינכם מתנהל באופן הוגן?

תביעת ההכרה עצמה היא תהליך ארוך אשר בדרך כלל אורך מספר חודשים. רק לאחר ההכרה או לצורך ההכרעה בשאלת ההכרה, מופנה התובע או הנכה לוועדות רפואיות. בוועדה רפואית שמתכנסת לצורך ההכרה - בדרך כלל מוקד הדיון הוא בשאלה האם המצב הגופני או נפשי קשור לשירות הצבאי ואירע במהלך השירות הצבאי. בוועדות כאלה, שאלת הקשר הסיבתי היא הקשה ביותר להוכחה ולעתים רבות תביעות הכרה נדחות בשל מענה שלילי לשאלת הקשר הסיבתי. אך גם במצבים כאלה - עדיין יש מה לעשות וניתן לפנות להליכי ערר.

בוועדה הרפואית לאחר ההכרה, כלומר, לאחר שנידונה שאלת הקשר הסיבתי והוכרעה לחיוב, מתייצבים הנכים להוכחת הנכות וחומרתה, האם מדובר בנכות זמנית או קבועה וכן לאילו תחומים נוגעת הנכות. אחוזי הנכות נקבעים בהתאם לגובה אחוזי הנכות שנפסקים, כאשר עד עשרה אחוזי נכות, לא זכאי הנכה לתגמול כספי. אחוזי הנכות קבועים בקובץ מנחה, שעל פיו פועלים באגף השיקום. במסגרת תהליך כולו - החל בשלב הכנת התביעה להכרה, כלה בשלב הגשתה ועד להתנהלות מול הוועדות הרפואיות, ההכוונה על ידי עורך דין מקצועי בתחום ואף קבלת ליווי צמוד היא חסרת תחליף.

טיפים חשובים לפני שמתחילים

אספתי עבורכם מספר טיפים חשובים שייסעו לכם להתחיל את התהליך בדרך הנכונה:

• איסוף חומר רפואי ותיעוד כל התלונות והטיפול בצורה של אבחנה רפואית כתובה. חשוב כי הרופא יתעד בכתב בתיקכם הרפואי כל תלונה, כל הפניה וכל תוצאות בדיקה. זכרו! התלונה שנשמעת בעל פה אל מול הרופאה ואיננה מתועדת בכתב, לא קיימת מבחינת הוועדה הרפואית! חשוב לתעד כל תלונה בסמוך כמה שניתן להופעת התסמין.

• בעת מילוי התביעה להכרה יש לצרף את מלוא המסמכים הרפואיים המתעדים את התלונות, התסמינים, הבדיקות שבוצעו ואת הטיפול הרפואי שקיבלתם. נוסף לכך צרפו את דו"ח הפציעה שמילא מפקד היחידה ואם ניתן הוסיפו עדויות למקרה, ובהיעדר עדויות צרפו תצהיר.

• אם בחרתם להתחיל בתהליך ללא ליווי משפטי, ניתן להעביר את תביעת ההכרה לעיוניו של עורך דין בטרם ההגשה. בשלב זה עורך הדין יבחן את הבקשה בעיניים מקצועיות ויסייע בניסוח מקצועי ומדויק של התביעה.

• חשוב להיוועץ בעורך דין גם בשלב הוועדות הרפואיות שכן עורך הדין יוכל לבחון מראש את הסיכונים בעניין שאלת הקשר הסיבתי ולצפות מראש טענות אפשריות של חברי הוועדה הרפואית בדבר מצב רפואי קודם שאינו קשור לשירות או ספקות העולות בנוגע לקשר הסיבתי - ולהתכונן במתן מענה לאותן שאלות.

• אם הבקשה להכרה נדחתה או הוקפאה תוכלו לפתוח בהליך ערר בעזרת עורך הדין ולהאיץ את התהליך.

אם אתם מצויים בשלב שלאחר אבחנה רפואית, או שהתגלתה בעיה כלשהי שאתם סבורים שהיא קשורה לשירות הצבאי, בין אם תאונה, בין אם לחימה בשדה הקרב ובין אם עקב תנאי השירות, פנו לעורך דין! אל תתנו לבירוקרטיה המעמיסה על המצב הרגשי והפיזי להרפות ידיכם. משרדנו מלווה נכי צה"ל החל משלב ההכרה ועד שלב הוועדות השונות לרבות הגשת עררים לבתי המשפט, משרדנו פועל להשגת התוצאה המרבית התואמת את המציאות ואת הנתונים. זהו תחום ההתמחות המרכזי של המשרד, צברנו ניסיון רב בתחום וכן הצלחות רבות.

לבירורים ולייעוץ ראשוני ללא התחייבות חייגו: 08-9797340 / 050-4385882 - למידע נוסף בקרו באתר .

עו"ד ליאת חמו - נזיקין וביטוח

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ליאת חמו, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully