וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גירושין בשיתוף פעולה: הכלי שמשנה את כללי המשחק

עו"ד ענבל כספי-גאון, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 18.11.2021 / 8:19

החלטתם להתגרש, אבל אתם רוצים לעשות את זה מחוץ לבית המשפט? הכירו את ההליך שנותן למתגרשים סט שלם של כלים משפטיים, פיננסיים ורגשיים

בני זוג חותמים על הסכם גירושים וחלוקת רכוש. ShutterStock
גירושים/ShutterStock

אם אתם עומדים להתגרש, סביר להניח שאין דבר שמדיר שינה מעיניכם יותר מהאופן שבו עלול ההליך להתפתח. מאבקי גירושין יכולים להפוך למכוערים במיוחד, והמרוויחים העיקריים מהם במקרים רבים הם רק עורכי הדין, בעוד בני הזוג והילדים מלקקים את הפצעים.

לקרבות הגירושין המיותרים בבתי המשפט ישנה אלטרנטיבה חדשה, שאיננה מוכרת כל כך בישראל, ומכונה גירושין בשיתוף פעולה. בשורות הקרובות ננסה להסביר מעט מה מהות ההליך, כיצד הוא מתבצע, ואילו יתרונות משמעותיים יש בו לזוגות העומדים להתגרש.

מה זה גירושין בשיתוף פעולה?

הליך גירושין בשיתוף פעולה הוא הליך שנועד לפתור סכסוכי גירושין מחוץ לכותלי בית המשפט. בתחילת ההליך חותמים הצדדים על הסכם, שבמסגרתו הם מסכימים שלא להגיש תביעות לבית המשפט או לנקוט בהליכים כנגד הצד השני, כל עוד ההליך עצמו מתנהל.

לאורך ההליך, כל אחד מהצדדים מיוצג על ידי עורך דין מטעמו ומלווה על ידי מעטפת של יועצים פיננסיים, אקטוארים, שמאים, יועצים רגשיים, ומומחי ילדים. בסוף ההליך, בעזרת עורכי דינם, הצדדים אמורים להגיע להסכם גירושין מחייב ביניהם, שיקבל תוקף של פסק דין.

מה ההבדל בין גירושין בשיתוף פעולה והליך גישור?

בעוד שבגישור המגשר הוא גורם ניטרלי, שלא מייצג את אף אחד מהצדדים ורק מסייע להם להגיע להסכמה, בגירושין בשיתוף פעולה כל אחד מהצדדים מיוצג על ידי עורך דין מטעמו, שמייעץ לו בהליך ועבר הכשרה המוכרת על ידי ארגון ה-IACP, הארגון בינלאומי לגירושין בשיתוף פעולה. יצוין, כי הארגון שנוסד בארה"ב בתחילת שנות ה-2000 מונה כבר יותר מ-5,000 חברים.

לקריאה נוספת: הסדרי ראייה בתקופת הקורונה>>

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מדוע קציבת מזונות בהליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון היא כל כך בעייתית?

בשיתוף zap משפטי

מה ההבדל בין גירושין בשיתוף פעולה ומו"מ רגיל לחתימה על הסכם גירושין?

ההבדל הוא שגירושין בשיתוף פעולה הוא הליך ממוסד וסדור, שנותן מעטפת שלמה לזוגות המתגרשים, מתוך הבנה מלאה לצרכים שלהם - החל מחישוב הזכויות האקטואריות שלהם, דרך השמאות לשווי הבית, ועד מענה לצרכים הרגשיים של בני הזוג והילדים המתעוררים בגירושין.

עורכי הדין שעברו הכשרה במסגרת הליך זה הם שוחרי שלום. הם לא שולפים את הציפורניים כאשר הם מגיעים להליך גירושין בשיתוף פעולה, אלא מנסים לנהל מו"מ בצורה טובה ואיכותית, בדרכי שלום ומבלי לשבור את הכלים, מתוך הבנה שזהו האינטרס האמיתי של בני הזוג.

האם מי שמצטרף להליך לא יכול לפנות בשום שלב לבית המשפט?

לא, במסגרת ההסכם שעליו חותמים הצדדים הם מסכימים לא לפנות לערכאות משפטיות (ובכלל זה, לא להגיש בקשות לצווים, עיקולים וכו') כל עוד ההליך מתנהל. עם זאת, אם ההליך עולה על שרטון יכול כל אחד מהצדדים להודיע על סיומו, ולפנות לערכאות משפטיות.

כלומר, ההליך לא חוסם את האפשרות לפנות לבית המשפט, אלא רק כל עוד יש הסכמה על קיומו בין הצדדים.

חשוב לציין, כי לא ניתן לעשות שימוש בראיות או בחומרים מתוך ההליך בבית המשפט. כמו כן, עורכי הדין שמייצגים את הצדדים בגירושין בשיתוף פעולה לא יכולים לייצג אותם בהמשך, ככל שיבחרו לנהל הליכים בבית המשפט.

מהו ניכור הורי ומה ניתן לעשות? עו"ד כספי גאון עם הפרטים. צפו עכשיו>>

מה היתרונות של פנייה להליך גירושין בשיתוף פעולה לעומת הליך גירושין רגיל?

הליך גירושין בשיתוף פעולה מאפשר להגיע להסכמות בדרך יותר מהירה, שקופה ויעילה (וכמובן גם זולה) לעומת הליך גירושין רגיל. כל הצוות המעורב בהליך (עורכי הדין של הצדדים, היועצים וכו') חותרים לסיים את ההליך בצורה טובה ומכובדת, ללא מזימות ותככים ובעלות נמוכה יותר.

ההליך לא רק יוצר אמון רב יותר בין בני הזוג המתגרשים, הוא גם מעודד אותם לנהל תקשורת טובה יותר, ומאפשר להורים לתת לילדים מענה רגשי מקיף יותר בתקופה הקשה ביותר בחייהם.

מה החסרונות של הליך גירושין בשיתוף פעולה לעומת הליך גירושין רגיל?

אין להליך גירושין בשיתוף פעולה חסרונות משמעותיים. החיסרון היחיד הוא שמכיוון שמדובר בהליך שתלוי בהסכמת שני הצדדים לא ניתן לחייב את הצד השני להשתתף בו. כלומר, אם הוא לא מסכים לנהל את הליך הגירושין בדרך זו, ומתעקש לפנות לבית המשפט - לא ניתן למנוע זאת ממנו.

* הכותבת היא עורכת דין ומגשרת ענבל כספי גאון המתמחה בתחום דיני המשפחה והירושה, ועברה הכשרה מטעם ארגון ה-IACP ללוות הליכי גירושין בשיתוף פעולה, בין היתר תוך שימוש בכלים מעולמות ההתפתחות האישית וה-NLP

טלפון: 053-9380382


המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ענבל כספי-גאון, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully