וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון לפסיקה ההיסטורית בעניין פונדקאות לזוגות חד-מיניים

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 5.10.2021 / 8:46

פסק דינו של בג"ץ, שקבע כי חוק הפונדקאות יחול גם על זוגות חד-מיניים, יעמוד למבחן בבית הדין האזורי לעבודה, שיקבע אם עובד שלו בן זוג מאותו המין, זכאי לזכויות על פי חוק עבודת נשים

פונדקאות להט"ב. אילוסטרציה.. shutterstock, ShutterStock
פונדקאות/ShutterStock, shutterstock

האם מעסיק צריך לבקש היתר לסיום העסקתו של עובד שלו זוגיות חד-מינית, פתח בהליך פונדקאות ויצא לחופשת לידה? זו אחת השאלות המסקרנות, שבה יצטרך לדון בקרוב בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בעקבות תביעה שהגיש עובד באמצעותי כנגד פיטוריו בעיצומו של ההסדר.

התביעה, שנראית שגרתית לכאורה, מהווה מבחן ראשון לפסיקה היסטורית של בג"ץ, שהורה למדינה לאחרונה לאפשר לזוגות חד-מיניים להביא ילדים בפונדקאות. בהחלטה נקבע כי בתוך חצי שנה יבוטלו ההגדרות בחוק הפונדקאות אשר מדירות גברים מגישה להסדר.

הליך הפנדקאות שביצע העובד נערך מחוץ לישראל, בעוד שחוק הפנדקאות קובע כי ההליך יערך בישראל, אך נוכח הוראות החוק, לא יכל העובד לבצע הליך פונדקאות בישראל נוכח החוק המפלה טרם ההלכה בבג"צ בנושא.

"הייתי בתקופה הקשה בחיי"

התביעה עצמה מגוללת סיפור סוער מאוד. התובע, עורך דין במקצועו, טוען כי מעסיקתו, חברת בה שימש כיועץ משפטי, החליטה לפטרו רק בשל החלטתו לצאת לחופשת לידה במסגרת הליך פונדקאות שעבר עם בן זוגו בארה"ב. "הייתי בתקופה הקשה בחיי", מתאר התובע בתביעה את מסכת פיטוריו. "מצד אחד ילדיי הפגים נלחמו על חייהם בפגייה בארה"ב, ומן הצד השני אבא שלי גסס בישראל. כל אותו זמן הייתי צריך לפתע להתמודד עם ניסיון לבטל את החלטת המעסיק לפטר אותי".

לטענת התובע, יומיים לאחר יציאתו לחופשת לידה מוקדמת כדי לסייע לאם הפונדקאית עם קשיים שחוותה בהיריון הוא קיבל את הודעת הפיטורים, מבלי שנערך לו שימוע. "ניסו לשחד אותי ולשלם לי שתי משכורות נוספות כדי שאסכים להתפטר, אבל לא הסכמתי", טוען העובד בתביעתו. "כאשר סירבתי ביקשו לפטר אותי בהליך אצל הממונה על חוק עבודת נשים במשרד הכלכלה והחלו להשמיץ אותי".

התובע טוען כי החל לעבוד בחברה כיועץ משפטי בסוף 2019. קודם לכן עבד בתפקיד נחשק בפירמת עורכי דין, ולטענתו עבר לעבוד בחברה "כדי להגשים את חלומו ולהפוך לאבא ". לצורך כך הוא החליט לעבוד במשרה עם שעות נוחות.

לטענת התובע, כבר בתחילת עבודתו הוא יידע את מעסיקיו כי הוא נמצא עם בן זוגו בהליך פונדקאות בארה"ב, וכמה חודשים לאחר מכן הודיע לחברה על קליטתו להיריון באמצעות הליך הפונדקאות, ובמסגרת זאת גם על בחירתו לצאת לחופשת לידה.

"אחרי שהודעתי למנכ"ל שאני צריך לטוס לארה"ב לפני הלידה, הוא שאל אותי בתדהמה אם אני מתכוון לצאת לחופשת לידה", מספר התובע בתביעה. "כשהשבתי בחיוב, הוא ענה לי - 'אז מה שאתה רוצה להגיד לי הוא שאתה הולך להיעלם לתקופה של ארבעה-חמישה חודשים?"

האב שכב על ערש דווי בישראל

התובע, שטס כדי להיות קרוב לאם הפונדקאית בשל קשיים שחוותה, היה מצוי באותה עת בסערה אחרת. כאמור, באותו זמן מצבו הרפואי של אביו הידרדר, והוא נקרע בין רצונו לשהות ליד מיטת אביו ששכב על ערש דווי בארץ וחלומו להביא ילד לעולם בארה"ב. בה בעת, נפתחה נגדו חזית נוספת.

"יומיים אחרי שיצאתי לחופשת לידה התקשרה אלי בכירה בחברה ואמרה לי שהמנכ"ל לא מרוצה ממני", טוען התובע בתביעתו. על פי התביעה, יום למחרת התקשרה אליו הבכירה שוב והודיעה שהמנכ"ל מבקש לסיים את העסקתו 'בצורה יפה' ובלי הליכים משפטיים. "המנכ"ל סיפר לה שלא יוכל להמשיך לעבוד איתי", מתאר העובד את אחת משיחותיו עם העובדת. לדבריו, מאותו יום ניהלה איתו הבכירה שיחות במשך חודש, שבהן היא ניסתה לשכנע אותו שוב ושוב לסיים את עבודתו בהסכמה, אחרת תגיש החברה נגדו בקשה לסיום העסקתו.

לקריאה נוספת:

בצעד דרמטי: בית הדין השיב סמכויות לבכיר במועצה בצפון לאחר שסבל מהתנכלות פוליטית>

"באחת השיחות נאמר לי שאין לי לאן לשוב", טוען התובע בתביעתו. למרות זאת, לטענתו היא המשיכה לנהל איתו מו"מ על פרישתו "בחוסר תום לב קיצוני", וזאת לאחר שכבר פוטר הלכה למעשה, אחרת יגיעו איתו למצב של "לכלוכים", לשון התביעה.

"לאחר הפצצה שהטילו עלי לא הצלחתי לישון לילה אחד רצוף", טוען התובע בתביעתו. לדבריו, הוא מימן את הליך הפונדקאות היקר בהלוואות תוך הסתמכות על משכורתו. "לא חלמתי שאאבד בכזאת פתאומיות את מקור פרנסתי ואת היכולת לפרוע את חובותיי ולממן את ילדיי".

בשלב זה, טוען התובע, לאחר שלא הסכים לסיים את העסקתו החלו מעסיקיו לממש את תוכניתם ו"ללכלך" עליו. לדבריו, הם הגישו בקשה רוויית שקרים לפיטוריו לממונה על חוק עבודת נשים, אך זו נדחתה, מה שלא אפשר לסיים את העסקתו. "יציאתו לחו"ל לצורך לידת בניו והיעדרותו למשך כמה חודשים היוו שיקול משמעותי בהחלטת המעסיק להביא לפיטוריו", נכתב בהחלטה הדרמטית של הממונה על חוק עבודת נשים, שדחתה את בקשת המעסיק לסיום העסקתו של התובע.

לאחר דחיית הבקשה, טוען העובד כי מעסיקתו עשתה הכל כדי למרר את חייו. בין היתר, היא חדלה לשלם לו החזר חודשי על ביטוח האחריות המקצועית ששילם; לא מילאה את טפסי הביטוח הלאומי שהיו נחוצים לו ומשכך לא יכול היה לקבל את דמי הלידה במועד ולא שילמה לו בונוס שנתי כמו שאר העובדים.

במסגרת תביעתו דרש העובד פיצוי, בין היתר, על פיטורים שלא כדין, פגיעה בפרטיות בעקבות חדירה שנעשתה לתיבת הדואר האלקטרוני האישית שלו, ואי עריכת שימוע. סך הפיצויים שנדרשו על ידי התובע הועמדו על 265 אלף שקל.

יש לך שאלה? עו"ד אורנה שמריהו עונה לשאלות גולשים בפורום דיני עבודה באתר משפטי>>

תגובת החברה: תמכנו בעובד מהיום הראשון

בכתב ההגנה שהגישה החברה היא הכחישה את כל טענות התובע. לטענתה, התובע לא פוטר על ידה בשום שלב, וגם אם היה מפוטר הוא איננו זכאי לפיצוי מכיוון שהחוק איננו חל עליו, ואין צורך לבקש היתר לסיום העסקתו.

לטענת החברה, חוק עבודת נשים מעניק הגנה לעובד המצוי בהליך פונדקאות לפי חוק הפונדקאות, אך העובד לא עונה על הגדרת "עובד מיועד", על פי החוק בהיותו גבר, ולא "הורים מיועדים שהם בני זוג" או "אם מיועדת יחידה".

החברה מכחישה את הטענה כי ניסתה לסיים את העסקתו של העובד בשל הליך הפונדקאות שעבר וטוענת כי תמכה בו מהיום הראשון וביקשה לסייע לו בהליך הפונדקאות. עוד טוענת החברה כי היא לא החליטה לסיים את העסקתו של התובע כאשר היה בחופשת הלידה, והוא זה שבחר להתפטר. לטענתה, היחס שלה כלפי העובד היה חברי לאורך כל הדרך, וכי תביעתו אינה אלא ניסיון להתעשר על חשבונה.

לסיכום, בפני בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב עומדת תביעה, שבמסגרתה תיבחן השאלה האם העובדה שהעובד ביצע את הליך הפונדקאות בחו"ל (היות ועל פי החוק טרם פסיקת בג"צ הוא לא יכול לבצע את ההליך בישראל) מקנה לו זכויות מכוח עבודת נשים.

* עו"ד אורנה שמריהו, המתמחה בדיני עבודה, מייצגת את העובד במסגרת ההליך המתואר

טלפון: 077-9977542

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully