וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גירושין במסגרת הליך גישור: להתגשר או לא להתגשר? זאת השאלה

עו"ד ורד לוי, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 2.11.2021 / 15:30

הליך גישור יכול להוות פתרון להרבה זוגות מתגרשים, בין אם הם כבר יודעים בדיוק מה הולך לכלול ההסכם שלהם ובין אם הם עדיין מגששים באפילה לגבי הרצונות של שניהם. בואו לבדוק אם הליך גישור מתאים לכם או לא

לחיצת ידיים בין גבר לאישה. ShutterStock
גישור בין בני זוג/ShutterStock

בין אם הקורונה פתחה לכם את העיניים ובין אם גירושין כבר ממזמן עלו על הפרק, כשהגיע הזמן הגיע הזמן, ועכשיו השאלה היא איך מתגרשים? הליך הגישור הוא הליך מבוקר שבו שני בני הזוג ממקדים את כל הסוגיות המשפטיות הרלוונטיות שמתלוות לגירושים ומסכימים כי הן יתבררו במסגרת ההליך. הגישור נותן מענה לזוגות בהם שני הצדדים מסכימים לגירושין, בין אם צד אחד מוביל את ההליך והשני מסכים לו ובין אם שניהם רוצים ומסכימים במידה שווה.

ההליך מתאים גם לבני זוג שאינם יודעים עדיין כיצד יחולק הרכוש שלהם וגם לבני זוג שיודעים כבר איך יחולק הרכוש. עם זאת, גם במקרה השני חשוב לדעת כיצד להעביר את ההסכמות למסמך משפטי מחייב שיוגש לבית המשפט וישקף אותן בצורה הנכונה והמדויקת ביותר. לשם כך מומלץ להיעזר במגשר.

מאין באנו ולאן אנחנו הולכים - השלבים של הליך הגישור

הליך גישור הוא הליך שמותאם באופן אישי לבני הזוג שמגיעים למגשר. עו"ד ומגשרת ורד לוי מדגישה כי בשלב הראשון, הכי חשוב לעשות בירור צרכים כדי להבין מי הזוג שנמצא בחדר, מה כל אחד מביא איתו לשולחן ומה הרצונות של כל אחד מבני הזוג. כל אחד מן הצדדים עשוי להגיע עם מחשבות ורצונות שונים ואף רחוקים מאד מהאחר, והשאיפה באמצעות הגישור היא להביא את שני הצדדים לנקודה שמקרבת את הרצונות שלהם ככל הניתן.

בחינה כלכלית

במסגרת הליך הגישור, צריך לבחון כמובן מה היכולות הכלכליות של בני הזוג, מהן ההוצאות של כל אחד מבני הזוג ומהן ההכנסות? גירושין כורכים בחובם ירידה ברמת החיים שכן אותן הכנסות מתחלקות למעשה מחדש בין שני משקי בית ועל כן יש לבצע חשיבה מעמיקה בנושא.

כל אחד הצדדים בעצמו צריך גם לבצע תהליך שבו הוא עושה בדיקה של היכולות הכלכליות שלו ושל הכספים הנזילים שלו ומציג אותה בפני המגשר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

נמצאים בחופשה ללא תשלום (חל"ת)? הכירו את זכויותיכם

בשיתוף zap משפטי

שיקוף המערכת המשפטית

על המגשר בהליך הגישור להסביר לכל צד מה הסיכויים והסיכונים שלו אם הוא בוחר לגשת אל בית המשפט. התפישה המשפטית של בית המשפט בתחום דיני המשפחה משתנה תדיר וכל מספר חודשים מתקבלת הלכה תקדימית שעשויה לשנות את התמונה. לעתים צדדים מגיעים עם ציפיות לא ריאליות מהגירושין, ויש לעשות סדר לגבי מה הסיכוי המשפטי של כל צד.

בנוסף יש לציין כי כל הסכם גירושין שנחתם בגישור צריך להיות מובא בפני בית המשפט כדי לבחון את סבירותו. בית המשפט אינו מהווה חותמת גומי ולא יאשר הסכם שמקפח צד מוחלש או לחלופין פוגע בטובת הילדים. באותו אופן, הסכם שיכיל סעיפים לא סבירים או מנוגדים להוראות חוק כלשהן, לא יאושר.

במהלך הגישור צריך להבין איזה סעיפים בהסכם סבירים ואילו לא ומה בית המשפט יאשר.

ניסוח ההסכם בין הצדדים

במהלך הליך הגישור מנסחים הצדדים למעשה את הסכם הגירושין שיובא בפני בית המשפט. ישנן גישות שונות של מגשרים לגבי מידת המעורבות שלהם בניסוח ההסכם. יש מגשרים שמנסחים לבד את ההסכמות שהושגו בין הצדדים ויש מגשרים שנותנים את ההכוונה והסיוע לצדדים להגיע להסכמות ובונים את ההסכם יחד איתם.

עו"ד ומגשרת ורד לוי מדגישה כי על המגשר לשמור על אובייקטיביות ועל האינטרסים של שני הצדדים. לכן, מומלץ שכל אחד מהצדדים יתייעץ בנוסף ותוך כדי הליך הגישור עם עורך דין מטעמו שמייצג רק את האינטרסים שלו ויקבל חוות דעת שנייה ממוקדים חיצוניים כדי לוודא שהוא יהיה מרוצה מהתוצאה הסופית. עוד נקודת מבט יכולה לנטוע ביטחון בכל צד וגם לתת נקודת מבט רחבה או שונה על הנושא.

לקריאה נוספת מאת עו"ד לוי: שימוש לרעה בצו הרחקה>>

יש לך שאלה בנושא הסכמי הורות, גירושין ודיני משפחה? עו"ד לוי עונה על שאלות גולשים בפורום הסכמי הורות באתר משפטי

יתרונות וחסרונות של ההליך

הליך גישור עם ליווי צמוד כולל גם הגשת הסכם הגירושין לבית המשפט ואישור הגירושין. להסכם גירושין המאושר על ידי בית המשפט יש הרבה יתרונות כי הוא מאפשר להם חופש פעולה בניסוח הבחירות מפורטות לגבי העתיד שלהם במסגרת הסכם, שכן הוא יכול להתייחס להמון סוגיות שבית משפט לא יתייחס להם בפסק דין. מצד שני, הסכם כזה דורש מידה רבה של אחריות כי הרבה יותר קשה לשנות הסכם כזה שמאושר על ידי בית המשפט מאשר פסק דין של גירושין שניתן בבית משפט. שינוי כזה דורש גם כן אישור של בית המשפט, והוא יתאפשר רק בשינוי נסיבות מהותי. לכן חשוב שההסכם ייעשה בצורה מקצועית ויסודית.

הליכים אחרים מחוץ לבית המשפט למי שגישור לא מתאים לו

לבסוף, חשוב לציין כי הליך גישור אינו מתאים לכולם. כאשר יש פערי כוחות משמעותיים בין הצדדים כמו למשל מקרה בו צד אחד הוא בעל כל הרכוש ולצד שני אין כלום, או כאשר יש צד אחד חלש וכנוע והצד השני שתלטן ולא מאפשר מקום לצד השני - ההליך לא יעבוד.

כמו כן, כאשר המטרות והאינטרסים של שני בני הזוג שונים לחלוטין, כלומר כאשר יש פערי ציפיות מאד גדולים, הליך הגישור לרוב לא יוכל לסייע. במקרים כאלו עדיין ניתן להגיע להסכם, אולם בצורה של שיח בין עורכי הדין של הצדדים. אם גם עורכי הדין לא יוכלו להגיע להסכמות, כל עורך דין ילווה את הצד שאותו הוא ייצג בהליך המשפטי.

הליך נוסף שיש לציין הוא הליך הגישור שמתבצע בבית המשפט על פי החוק לבני זוג שלא הגיעו להסכמות. חשוב להבין שהליך זה לא מחליף גישור פרטי מאחר שלמעשה מדובר במספר מאד מצומצם של פגישות שנערכות על ידי מגשרות שהן עובדות סוציאליות ולא עורכות דין. על כן, זהו לא הליך עמוק כמו גישור שנערך על ידי עורך דין פרטי שעושה את ההתאמות בהסכם לפי רצונות בני הזוג ולכן לא מהווה תחליף לו.

לסיכום, להליך הגישור יש המון יתרונות והוא נועד להביא את הצדדים למצב שבו הם מוצאים פתרון המוסכם על שניהם, דרך אמצע שמבטאת את רצונות שני בני הזוג. המגשר המלווה את התהליך מתחילתו ועד סופו מסייע לבני הזוג להגיע להסכמות ממצות ופועל למען האינטרסים של שניהם. עם זאת, לא כל בני זוג ימצאו את עצמם מתאימים להליך גישור ובמקרה זה יש לשקול את החלופות השונות בהתחשב בנסיבות האישיות.

ורד לוי עו"ד ומגשרת עוסקת שנים רבות בתחום דיני המשפחה והובילה זוגות רבים בהליך גישור אפקטיבי

טלפון: 0772304000

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ורד לוי, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גישור
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully