וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק שיאפשר לאלפי ישראלים להוציא דרכון גרמני בקלות

עורך דין טל אופיר, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 11.11.2021 / 7:55

תקנות חדשות שקבע הפרלמנט הגרמני מרחיבות באופן משמעותי את מעגל הזכאים לדרכון גרמני בקרב ישראלים. מה התנאים החדשים, ומי זכאי?

דרכון גרמני. ShutterStock
דרכון גרמני/ShutterStock

ברלין מעולם לא היתה קרובה יותר: בזכות שינויים דרמטיים בחוק יסוד בגרמניה, אלפי ישראלים יכולים כעת לקבל אזרחות גרמנית בקלות רבה יותר לעומת העבר.

רוצים אזרחות גרמנית ואת אחד הדרכונים החזקים בעולם? כל שעליכם לעשות הוא להוכיח כי איבדתם או שקרוב משפחה שלכם איבד את האזרחות הגרמנית בין 1933-1945. בנוסף, החוק החדש חל גם על מי שהיה חסר נתינות בגרמניה באותן שנים, עקב סיבות אנטישמיות וגזעניות שהוביל המשטר הנאצי.

ניצולי שואה רבים יצאו מגרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה. אולם, בשל חוקי מגדר מעוותים נשים רבות סבלו מהפליה לאורך השנים ולא היו רשאיות להוציא אזרחות, וכך גם צאצאיהן. כיום בעקבות הרפורמות שנחקקו, גם הן זכאיות בדומה לגברים להוציא דרכון יחד עם צאצאיהן.

האזרחות עוברת בלי מגבלת דורות

יש לציין, כי לצורך קבלת הדרכון לא קיימת בחוק הגרמני מגבלת דורות, וניתן להוריש את האזרחות לדור הצעיר ביותר (ילדים, נכדים, נינים, חימשים וכן הלאה). זאת, גם אם ההורה או בעל הקשר הגרמני המקורי לא התאזרח. הסיבה לכך היא שהחוק הגרמני מבוסס על "דין הדם". לכן, לא חלה התיישנות כלשהי או הגבלה על הדור הצעיר בזכות הקשר הביולוגי.

לקריאה נוספת:

איך מוציאים ויזה קבועה לישראלים שרוצים לעשות עסקים בדובאי?

האם ישנם תנאים או הגבלות כלשהם בקבלת אזרחות גרמנית?

לא. להבדיל מהחוק הישן שהתנה את קבלת האזרחות במספר קריטריונים מחמירים, כיום מבקשי האזרחות לא נדרשים להציג קשר עכשווי לגרמניה.

למעשה, יש להוכיח אך ורק קשר היסטורי לאדם שחי במדינה בשנים המצוינות. במילים אחרות, המועמד לא נדרש לדעת גרמנית, לחיות בגרמניה או להגיע אליה במסגרת התהליך, והוא לא נדרש גם לוותר על אזרחות ישראלית או אחרת, להציג יכולת כלכלית מבוססת וכדומה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

כך תצילו את הרכוש שצברתם ותעבירו אותו ישירות לנכדים

בשיתוף zap משפטי

כמה זמן לוקח להוציא אזרחות גרמנית?

מרגע שאספנו את המסמכים הנדרשים (עניין שלוקח בדרך כלל עד חודשיים), בנינו בקשה מסודרת והתחלנו את ההליך המשפטי אל מול הרשויות בגרמניה באופן רשמי - משך הזמן ינוע בממוצע בין שנה לשנתיים.

אין לכם מסמכים? אין סיבה להתייאש

כדי להוכיח את הזכאות שלכם לאזרחות גרמנית תידרשו להציג מסמכים של בעל או בעלת האזרחות לשעבר. האמור חל גם על מי ששהה בגרמניה או על מי שעתרו כדי לקבל אזרחות וסורבו על ידי הרשויות.

כך לדוגמה, מסמכים כגון תעודת לידה, תעודת זהות, דרכון ישן, תעודת נישואין, תעודת גירושין, תעודת גולה וכדומה יהוו הוכחה מצוינת לקשר גרמני.

אין בידי מסמכים מגרמניה. מה לעשות?

קודם כל, לא להתייאש ולדעת שקיימות כמה אפשרויות. עקב הנסיבות הטרגיות שבגללן נאלצו יהודי גרמניה לצאת מהמדינה, במקרים רבים הם לא יכלו לקחת את המסמכים הנזכרים או שבדרך הטבע אלה לא שרדו.

במקרים כאלה, שהם שכיחים למדי, צריך לנסות לאתר את המסמכים בארכיונים הגרמניים הפועלים כיום באמצעות חוקר שורשים מוסמך. לרוב ניתן למצוא את המסמכים, הודות לשיטת השימור הגרמנית היעילה לאורך הדורות. בעבר איתרנו מסמכים רבים, וסייענו ללקוחות רבים להתאזרח.

הליך הוצאת האזרחות לילדים פשוט יותר

אם הורה כבר מחזיק באזרחות - התהליך עבור ילד שנולד לאחר ההתאזרחות יהיה רשמי בלבד. עליכם לרשום את הילד בשגרירות תוך כדי הצגת תעודת התאזרחות של ההורה ותעודת הלידה של הילד. הלידה תירשם רשמית במרשם האוכלוסין בגרמניה ועל ידי כך הילד יוכל להתאזרח.

בכל הנוגע לילדים קטינים ובגירים של מאוזרח - הליך הצגת הקשר בינם לבין ההורה יהיה פשוט יותר בגלל שהאחרון כבר התאזרח. אולם הם יצטרכו לעבור את התהליך באופן זהה.

מהי עלות התהליך?

המחיר משתנה בהתאם להוכחות שמציג הלקוח ובוודאי לעבודה המתבקשת במקרים בהם נדרש לבצע מחקר שורשים. מסיבה זו בקשה מרוכזת של כמה בני משפחה עשויה להוזיל משמעותית את העלויות עבור המשפחה כולה.

מלימודים ללא הגבלה ועד פטור מוויזה לארה"ב

הדרכון הגרמני טומן בחובו יתרונות רבים. נתחיל בכך שהמדינה הגרמנית היא חברה מלאה באיחוד האירופי, מה שמעניק לאזרחיה הטבות ייחודיות כמו מגורים, תעסוקה ולימודים בכל מדינות האיחוד ללא הגבלה. לצד זאת, מי שמחזיק בדרכון גרמני פטור מהוצאת ויזה לארצות הברית ואוסטרליה. בנוסף, הוא יכול לקבל היתר עבודה של שנה במדינות אלה ורבות נוספות כמו קנדה, יפן ועוד.

הדרכון הגרמני נחשב ליוקרתי מבין מדינות אירופה. זאת, הודות לעובדה שמחזיקיו מורשים להיכנס ליותר מ-190 מדינות מסביב לעולם. אם בחרתם לחיות במדינה תיהנו מקצבאות מחיה, הפרשות פנסיה, שירותים סוציאליים משופרים, קצבת סטודנטים, שירותי רפואה מתקדמים ומיסוי נוח ליזמים.

האם החוק החדש באמת יוצר מציאות חדשה בכל הנוגע לקבלת דרכון גרמני?

בהחלט. החוק החדש יוצר הזדמנות בלתי חוזרת לרכוש או להשיב אזרחות אירופית בעלת מוניטין עולמי עבור צאצאיהם של אלה שנכחו בגרמניה במהלך שלטון האימים של הרייך השלישי. ברשימת הדרכונים הגלובליים והכדאיים ביותר עומד הדרכון הגרמני במקום השלישי והמכובד, דבר המוכיח כי השקעה בו היא חכמה ויכולה לעצב את ההווה שלכם ואת העתיד של ילדיכם.

* נכתב בסיוע יהונתן גבריאלוב




משרד עו"ד כהן-דקר-פקס-ברוש - דיני הגירה

טלפון: 053-9376328

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עורך דין טל אופיר, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully