וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הידעת? הגשת בקשת פטנט אינה מגנה מפני העתקה לא חוקית

גד בנט, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 4.11.2021 / 10:39

הגשת בקשת פטנט אינה מספקת לכשעצמה הגנה מפני העתקה לא חוקית של המוצר, כל עוד בקשת הפטנט לא נבחנה ואושרה. עם זאת, הגשת בקשת פטנט מספקת הגנה משפטית קריטית אחרת, וחשובה לא פחות

סטודנט עם רעיון. ShutterStock
רעיון/ShutterStock

פעמים רבות כל כך שמעתי מיזמים שהגיעו למשרדנו את הדבר הבא: "אני רוצה להגיש בקשת פטנט ראשונה, שמעתי שאני אהיה מוגן בכל העולם למשך שנה". האם זה נכון? ובכן, בגדול, התשובה היא לא! הגשת בקשת פטנט ראשונה (ולא משנה באיזו מדינה היא מוגשת) לא באמת תגן על הרעיון או המיזם שלכם, לא באותה מדינה, ולא בכל העולם.

מתי פטנט מספק הגנה מפני העתקה לא חוקית?

חשוב להבין שכדי לקבל הגנה כנגד כל שימוש ברעיון שאתם מפתחים על ידי צד ג', צריך להגיש בקשת פטנט בכל מדינה שבה אתם רוצים הגנה כזאת, ולעבור מחדש את הליך הבחינה של הפטנט בכל מדינה בנפרד. רק אז, בסיום הליך הבחינה, ורק במידה והפטנט אושר ונרשם, תזכו להגנה המבוקשת (באותה מדינה בלבד), כך שחברות אחרות לא יורשו להעתיק את המוצר שלכם, או לעשות בו כל שימוש מסחרי כגון ייצור, מכירה או אפילו לא הצעה למכירה.

מדוע הגשת בקשת הפטנט לכשעצמה אינה מספקת הגנה מידית?

לא פעם ולא פעמיים פנו אליי לקוחות ואמרו "אבל הגשתי בקשת פטנט! אני אמור להיות מוגן". נכון, הגשתם! ונכון, אכן ביקשתם! ואם אגיד לכם שהבוקר הגשתי בקשת פטנט בישראל שאני ממציא המכונית הפרטית? לכתוב בקשות פטנט הרי אני יודע, ואת האגרה שילמתי. אז מה? האם יאשרו לי להוריד את כל הרכבים מהכביש כי יש הגשתי בקשה לפטנט על מכונית? האם אני יכול לבקש דמי רישיון מכל אחד שנוסע או מוכר רכב? ברור שלא!

רק אחרי שיבדקו את בקשת הפטנט שלי ויאשרו אותה לפטנט, רק אז יהיו לי זכויות על המוצר וכנגד כל שימוש בו.

יש לך שאלה? עורך הפטנטים גד בנט עונה על כל השאלות בפורום פטנטים באתר משפטי>>

sheen-shitof

עוד בוואלה!

כך תבחרו את מסלול הגשת בקשת הפטנט הראשונה המתאים למוצר שלכם

בשיתוף zap משפטי

אם כך, מהי ההגנה המשפטית הקריטית שהגשת בקשת פטנט ראשונה כן מספקת?

למרות כל מה נכתב עד כה, מומלץ לא להימנע או לדחות את הגשת בקשת הפטנט הראשונה, משום שהיא מספקת הגנה חשובה מאין כמוה לתהליך של פיתוח המוצר ורישום הפטנט. החוק הבינלאומי (אמנת פריז להגנת קניין רוחני מ-1883) קובע כי כאשר אתם מגישים בקשת פטנט ראשונה במדינה אחת, אזי נשמרת לכם הזכות להגיש בהמשך, תוך 12 חודשים, את אותה הבקשה ביתר המדינות בעולם, תוך שאתם שומרים על תאריך ההגשה של הבקשה הראשונה והמקורית.

כלומר, אין צורך, בתחילת הדרך לפחות, להגיש בקשת פטנט ראשונה במספר מדינות במקביל כדי להבטיח את רישום הפטנט בכולן.

מהי המשמעות של ההגנה המשפטית שהחוק הבינלאומי מספק להגשת פטנט ראשונה?

היה ותמשיכו בהליך רישום הפטנט גם במדינות אחרות, והיה ותעברו את הבחינה בהצלחה ויעניקו לכם פטנט באותן מדינות, הרי שתהיה לכם עדיפות על כל מי שהגיש בקשת פטנט על אותו מוצר, גם אם הוא הגיש את הבקשה שלו לפניכם באותה המדינה.

כלומר, ברגע שתגישו בקשת פטנט ראשונה אחת במדינה כלשהי, ולפני כל השאר, תישמר לכם זכות הראשונים גם במדינות אחרות. מכאן, שגם אם חברה אחרת תנסה להגיש בקשת פטנט על אותו מוצר, אבל במדינה אחרת, עדיין תהיה לכם זכות הראשונים על פניה במידה ותגישו גם אתם בקשת פטנט באותה מדינה. זו הגנה חשובה מאין כמוה בשוק העולמי של ימינו, שבו חברות רבות מפתחות בו זמנית מוצרים דומים, לעתים קרובות מבלי אפילו לדעת זאת. שלא לדבר על עולם רווי ריגול תעשייתי.

לסיכום, ההגנה הממשית שהגשת בקשת פטנט מספקת היא מפני אלה שיגישו בקשת פטנט על אותו מוצר בתאריך מאוחר יותר בכל מדינה אחרת בעולם.

גד בנט הוא שותף מנהל ועורך פטנטים במשרד פאולינה בן-עמי, עורכי פטנטים, המתמחה ברישום פטנטים בישראל ובחו"ל

טלפון: 053-9377857

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

גד בנט, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פטנטים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully