וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייפוי כוח מתמשך, אפוטרופסות ומה שביניהם

עו"ד יוסף תמיר, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 16.12.2021 / 12:41

גדולתו של ייפוי הכוח המתמשך היא באפשרות שהוא נותן לאדם לקבוע מראש כיצד יתנהלו חייו במקרה שבו הוא לא יוכל עוד לקבל החלטות באופן עצמאי

חתימה על מסמכים. ShutterStock
מהם היתרונות הכלכליים של ייפוי הכוח המתמשך?/ShutterStock

כניסתו של מנגנון ייפוי הכוח המתמשך למשפטנו באפריל 2017 היא לא פחות ממהפכה בדיני האפוטרופסות. יש אף רבים הגורסים כי ייפוי הכוח המתמשך הוא חשוב יותר אפילו מצוואה. זהו מסמך החולש על חייו של הממנה ומסדיר אותם במשך שנים רבות בכל התחומים - האישי, הרכושי והרפואי. זאת לעומת צוואה שכוחה מוגבל, והיא קובעת אך ורק כיצד יתחלק רכושו של אדם בין יורשיו לאחר מותו.

במאמר זה נעמוד על ההבדלים שבין אפוטרופסות לבין ייפוי הכוח המתמשך, ועל יתרונותיו של האחרון.

מהי אפוטרופסות?

עד לאחרונה, בפני קרוביו של אדם שבעודו בחייו ואיבד את כושרו לקבל החלטות מחמת דמנציה, תאונה או כל גורם אחר, עמדה אפשרות אחת - לבקש מבית המשפט כי ימונה לאותו אדם אפוטרופוס, שיקבל את ההחלטות עבורו. למנגנון זה חסרונות רבים, שהעיקרי שבהם הוא שלאותו אדם שאיבד את כושרו לקבל החלטות ("החוסה") אין שליטה על זהות האפוטרופוס או על מהות ההחלטות שהוא יקבל עבורו.

כיצד באים לידי ביטוי חסרונותיה של האפוטרופסות במקרים שונים?

דוגמה נפוצה למדי היא מצב שבו בית המשפט ממנה לתפקיד אפוטרופוס אדם, שהחוסה, לו היה כשיר לקבל החלטות, לא היה מסכים למינויו. רק לאחרונה נתקלנו במקרה שבו בית המשפט מינה לאשה מבוגרת את בנה כאפוטרופוס, למרות אישיותו הבעייתית של הבן, ועל אף שכאשר אותה אשה הייתה כשירה לקבל החלטות לא היה לה כל אמון בבן, ואף שררו ביניהם סכסוכים קשים.

כל ניסיונותיה של אותה אישה, ששקעה בהדרגה בדמנציה, לפטר את הבן מתפקידו עלו בתוהו, והיא נותרה תלויה בהחלטותיו לשארית חייה.

דוגמה אחרת היא במצבים שבהם מתבקש להתמנות כאפוטרופוס מי ששיקוליו נגועים בניגוד עניינים. למשל, אדם המבקש להשתלט כך על רכוש החסוי. בית המשפט יכול אמנם למנות כאפוטרופוס עמותות או תאגידים המתמחים בתחום זה כדי למנוע זאת, אך אלו הם גופים גדולים, שהעניין שלהם בחוסה אינו בעל אופי אישי, על כל המגבלות המתלוות לכך.

לבסוף, גם כאשר האפוטרופוס פועל כשורה, לא תמיד הוא יודע מה היה רוצה החסוי בסיטואציה רפואית או כלכלית מסוימת, והוא יכול לקבל החלטות שהחסוי לא היה רוצה בהן, לו יכול היה לקבל את ההחלטה בעצמו.

סיטואציות עגומות אלה ואחרות ניתן למנוע על ידי הכנת ייפוי כוח מתמשך.

מהו ההבדל המרכזי בין ייפוי הכוח המתמשך לאפוטרופסות?

ייפוי כוח מתמשך מכבד הרבה יותר את האוטונומיה ואת הרצון של האדם החוסה. הוא מאפשר לו למנות בעצמו, מראש, כאשר עודו כשיר, מיופה כוח שיוכל לקבל החלטות בענייניו אם וכאשר יאבד את צלילות דעתו, ואף לקבוע מראש את המסגרת לקבלת אותן החלטות, מבלי להיות תלוי בבית המשפט.

האם הממנה יכול להכתיב למיופה הכוח את ההחלטות השונות מראש?

אכן כן, וזהו יתרון מרכזי שיש לייפוי הכוח המתמשך - היכולת ליתן הנחיות מקדימות מפורטות למיופה הכוח. דהיינו, בשעה שהממנה צלול וכשיר הוא יכול להגדיר לא רק מי יהיה מיופה הכוח, אלא לפרט כיצד יפעל מיופה הכוח בענייניו, תוך שהוא פועל על בסיס רצונותיו וצרכיו של החוסה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

גירושין, אופציות ומניות, וכל מה שביניהם

בשיתוף zap משפטי

מהם היתרונות הכלכליים של ייפוי הכוח המתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הינו יעיל יותר, ואף זול יותר למימוש, לעומת אפוטרופסות. מינוי אפוטרופוס, הפיקוח עליו וניהול האפוטרופסות הם הליכים יקרים ולעתים מסורבלים, הכרוכים במעורבות תמידית של בית המשפט וכן של האפוטרופוס הכללי. לעומתם, ייפוי הכוח המתמשך מאפשר למיופי הכוח לפעול במהירות וביעילות לטובת החסוי, ללא צורך במעורבות של בתי המשפט או בשכירת שירותי עורכי דין.

כיצד ניתן להבטיח שמיופה הכוח לא ינצל את כוחו לרעה?

החוק קובע שלושה מנגנוני בקרה מרכזיים על כוחו של מיופה הכוח. ראשית, ניתן למנות שני מיופי כוח או יותר שיקבלו החלטות ביחד, כך שהממנה לא יהיה תלוי רק בהחלטות שיקבל אדם אחד. שנית, ניתן למנות בייפוי הכוח המתמשך גם "גורם מיודע", דהיינו גורם אשר מיופה הכוח יהיה חייב לדווח לו על פעולותיו, וליצור כך מנגנון בקרה נוסף. לבסוף, ניתן להגביל את מראש סמכויותיו של מיופה הכוח.

מדוע מומלץ לערוך את ייפוי הכוח עם עורך דין המתמחה בנושא?

לעורך הדין המלווה את הכנת ייפוי הכוח המתמשך תפקיד משמעותי בתהליך. זהו אינו תהליך טכני וסטנדרטי, אלא עניין בעל מורכבות וניואנסים. לכל אדם יש רצונות משלו ושיקולים כלכליים ורפואיים שונים, ואין בנמצא נוסח שמתאים לכל הממנים.

משכך, רצוי להקדיש לנושא מחשבה וזמן, להגדיר באופן מפורט את רצונותיכם, לשקול היטב ומראש את כל השיקולים לגבי זהות מיופי הכוח והגדרת סמכויותיהם ולערוך את המסמך באמצעות עורך דין מנוסה המצוי היטב בתחום שיוכל לסייע לכם לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבורכם.

עו"ד יוסף תמיר מתמחה בייעוץ ועריכת ייפוי כוח מתמשך

053-9348800

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד יוסף תמיר, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully