וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמיד רציתם דרכון גרמני? עכשיו זה אפשרי

עו"ד ניר לנקר, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 16.12.2021 / 12:40

סעיף חדש בחוק האזרחות נכנס לתוקפו השנה ויצר מהפכה. ישראלים רבים שלא היו זכאים לקבל אזרחות בעבר יכולים היום ליהנות מדרכון של המדינה המובילה בעולם. גם אם ניסיתם בעבר וקיבלתם תשובה שלילית, יכול מאוד להיות שלפי החוק החדש אתם זכאים

עו"ד ניר לנקר. נימרוד כהן,
עו"ד לנקר/נימרוד כהן

בחודש אוגוסט השנה נכנס לתוקפו סעיף חדש בחוק האזרחות הגרמני שפותח את הדלת בפני ישראלים רבים שרוצים לקבל דרכון גרמני. "אפשר בהחלט להבין למה ישראלים רוצים אזרחות גרמנית", אומר עו"ד ניר לנקר, שעוסק יותר מ-15 שנה בנושאים משפטיים בין ישראל לגרמניה ובהגשת בקשות לקבלת אזרחות. "האזרחות הגרמנית אפילו טובה יותר מאזרחות אמריקאית כי בניגוד לארה"ב גרמניה היא מדינה סוציאלית, שהאזרחים בה נהנים מזכויות סוציאליות מפליגות ואחת המדינות החזקות בעולם. בעלי אזרחות גרמנית יכולים להיכנס כמעט לכל מדינה בעולם". למעשה השינויים בחוק האזרחות הגרמני מעידים על כך שגרמניה משיקוליה החליטה להקל על יהודים וישראלים בקבלת אזרחות והשינויים החדשים בזכאות לאזרחות גרמנית שנכנסו לתוקפם בשנה וחצי האחרונות, גרמו לכך שמספר הזכאים לאזרחות יעלה משמעותית.

שינויים מהותיים

הרשויות בגרמניה החליטו להכניס לחוק האזרחות הגרמני סעיפי סל כדי להקל על צאצאי מי שנמלטו מגרמניה עקב רדיפות הנאצים ובמהלך השואה. הסעיפים כוללים כמה הקלות משמעותיות מאוד לישראלים, שמעידים על שינוי מגמה של הממשל בגרמניה.

ההקלה הראשונה מתייחסת לסעיף בחוק האזרחות הגרמני לפיו מי שנולד לאישה שנמלטה מאימת הנאצים לפני שנת 1953 לא יהיה זכאי לאזרחות. למעשה החוק גרם לאפליה כלפי נשים וצאצאיהן, ובעדכון החדש החליטו להוריד את ההסתייגות הזו בחוק והאפליה הזו התבטלה. הקלה נוספת שנוגעת להרבה אנשים בישראל היא ביטול חובת ההוכחה שההורים היו נשואים. "לפני השינוי, אם נולדתם לגבר גרמני שנמלט מהנאצים אך ההורים לא היו נשואים, גם אם ההורים התחתנו אחרי הולדת הילד או הילדים, לא הייתה זכאות לאזרחות", אומר עו"ד לנקר. "זו גישה שמרנית וארכאית, וגם הסעיף הזה בוטל".

שינוי נוסף מאוד משמעותי נוגע לחובת הוכחת האזרחות של ההורים. עד היום על פי חוקי האזרחות הגרמנים מי שמעוניין באזרחות גרמנית צריך להמציא את האישורים לכך שהם היו אזרחי גרמניה או שהם צאצאים של אזרחי גרמניה. "הרבה מהניצולים שרדו בדרך לא דרך, ללא מסמכים או תעודות", אומר עו"ד לנקר. "בנוסף ארכיבים רבים ברחבי גרמניה נחרבו במהלך המלחמה לכן אנשים שלא מתמחים בכך מתקשים מאוד לאתר מסמכים ומקבלים תשובה שלילית. אנחנו יודעים איך לאתר מסמכים בגרמניה, יש לנו את הקשרים הנכונים".

גם אם לא הייתה אזרחות

עוד קבוצה שלא הייתה זכאית עד היום לאזרחות ועם השינוי החדש נפתחה בפניהם אפשרות חדשה הם צאצאים של יהודים תושבי גרמניה שלא הייתה להם אזרחות. בגרמניה ערב מלחמת העולם חיו יהודים רבים שהגיעו לגרמניה לפני עליית הנאצים בעיקר מפולין ומהמדינות הבלטיות ונקראו "אוסט-יודן". הם התגוררו ברחבי גרמניה ובעיקר בברלין. עד היום גרמניה סירבה לתת להם אזרחות גרמנית, גם אם חיו בגרמניה יותר מדור אבל במסגרת השינוי בחוקי האזרחות הגרמנית מצהירה ממשלת גרמניה שבתנאים מסוימים ישקלו לתת לצאצאי האנשים האלה אזרחות גרמנית.

"הגרמנים מכוונים למי שהיה מושרש בגרמניה הרבה שנים אך עקב יהדותו לא קיבל אזרחות מעולם ואף נאלץ לברוח מהנאצים. הם רוצים לבחון כל מקרה לגופו לכן חשוב להגיש בקשה בליווי אנשי מקצוע, שיודעים בדיוק מה חשוב לרשויות בגרמניה להבין ולדעת", מסביר עו"ד לנקר. "הם לא מתכוונים לכך שכל מי שיש לו אזרחות פולנית יקבל אזרחות גרמנית, זה לא יקרה. אבל אם אלה צאצאים של אזרחים שחיו בגרמניה תהיה אופציה לקבל אזרחות. אנשים שידעו שסבא למשל נולד במינכן או ברלין ואז קיבלו תשובה שלילית כי התברר שהוא היה אזרח פולני או אזרח חסר מעמד. היום גם מי שקיבל תשובה שלילית בעבר, מומלץ לפנות למשרד שלי ונבדוק שוב. אני יודע לצפות ב-100% דיוק אם המגישים יהיו זכאים או לא. לא נגיש בקשות שברור לנו שלא יתקבלו".

משרדו של עו"ד לנקר כבר נערך להגיש כמות גדולה של בקשות חדשות, ולהגיש מחדש בקשות שנדחו בעבר. "הרשויות בגרמניה עדכנו אותי מיד עם כניסת החוק החדש לתוקפו, כי הם מכירים אותנו כבר שנים רבות", אומר עו"ד לנקר. "אני קורא גרמנית ובמשרד שלנו יש צוות שלם שעוסק בנושא. רק אם אני משוכנע שהבקשה תתקבל נגיש אותה, ואם אני אומר למישהו שהוא לא יקבל זה בוודאות. בנוסף, לפי החוק הגרמני אם לאדם יש עבר פלילי הוא אינו זכאי לאזרחות, אבל אנחנו יכולים במקרים מסוימים להסדיר אזרחות גם לבעלי עבר פלילי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

בעקבות שינוי בחוק: זו ההזדמנות שלכם לקבל אזרחות אוסטרית

בשיתוף zap משפטי

טיפים להגשת בקשה לאזרחות גרמנית

• דרך אדם פרטי, חברה או עורך דין?: בתחום הסדרת אזרחויות אירופאיות פועלים אנשים פרטיים, חברות ומשרדי עורכי דין. חברה מתנהלת תחת עוסק מורשה או חברה בע"מ, ולא במסגרת מוקפדת ותחת רגולציה כמו אצל עורך דין. אם חברה מתרשלת, נסגרת או נעלמת אין "כתובת" לאחריות, עורך דין לעומת זאת חס וחלילה שיפעל כך, יכול לאבד את רישיונו. לכן עדיף לבחור בעורך דין. מאנשים פרטיים שהעלו אתר לאינטרנט ויש להם רק מס' נייד ומציגים את עצמם כ"מומחים" בכלל כדאי להתעלם, אלו הגורמים הכי פחות רציניים בתחום.
• רשימת עו"ד ונוטריונים המופיעה באתר שגרירות גרמניה: שגרירות גרמניה בישראל, בצעד מאוד אחראי מצידה, הכינה רשימת עו"ד, באתר השגרירות, אשר מתמצאים בנושאים משפטיים שונים ושולטים בשפה הגרמנית. מומלץ בחום רב לעיין ברשימה זו לפני יוצאים לדרך ולהתחיל בהליך עם אחד המשרדים המופיעים שם.
• התמחות מבטיחה איכות: לכל מדינה באירופה חוקי אזרחות משלה. משרד שמצהיר שהוא מטפל בכל אירופה יכול להעיד על חוסר רצינות.
• לא הכל אפשרי אונליין: עורך דין (אם קיים כלל אחד שפועל כך) שמציע לעשות את כל ההליך אונליין צריך להדליק נורה אדומה. חלק מההליך כולל חתימה על ייפוי כוח וטפסי בקשה לאזרחות, כאשר גרמניה מחשיבה במיוחד את הייצוג של בקשות לאזרחות גרמנית לקטינים כמאוד רגישות וישנה דרישה להסכמת שני ההורים. לעשות את כל ההליך אונליין זו עבירה הן על כללי לשכת עו"ד הישראלית והן על תקנות החוק בגרמניה.
• תגיעו למשרד: גם אם אתם עסוקים או גרים רחוק, מומלץ מאוד להגיע למשרד עו"ד ולהתרשם מהמקום.
• ידיעת השפה הגרמנית: אדם שמציג עצמו כמומחה בחוק הגרמני, לא הגיוני ולא ייתכן שלא יהיה במשרדו אף עו"ד דובר גרמנית. הגיעו עם מסמך פשוט וקצר בשפה הגרמנית ובקשו שיאמרו לכם מה רשום, זו בדיקת רצינות בסיסית ראשונית שתלמד אתכם הרבה, לפני שתשלמו ממיטב כספכם.

משרד עו"ד ונוטריון לנקר ירדני

לאתר של משרד עו"ד ונוטריון לנקר ירדני

טלפון: 03-5052141

הכתבה באדיבות Zap משפטי

כתובתנו: רח' הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי) ,ת"א.

דף הפייסבוק: https://www.facebook.com/nir.lanker.lyl/

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ניר לנקר, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully