וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגירה לישראל: על שר הפנים הבא להקנות מעמד חוקי מסודר לפליטי אוקראינה

בשיתוף zap משפטי

22.2.2023 / 9:50

דווקא מדינת העם היהודי, שידע רדיפות ואנשיו היו פליטים, צריכה לפתוח את השערים והלב למשפחות האוקראיניות שחרב עליהן עולמן ולהקל את הליכי ההגירה כלפיהן

פליטים מאוקראינה נוחתים בנתב"ג. שלו שלום, TPS
מאז תחילת הלחימה, נכנסו לישראל 57,642 אזרחים אוקראינים/TPS, שלו שלום

למעלה משישה חודשי לחימה אכזרית עברו מאז פלשה רוסיה אל אוקראינה, שכנתה מהמערב, והפכה את המדינה שבחרה בדמוקרטיה לאיי חורבות.

משבר הפליטים האוקראינים הנמלטים על נפשם, בעיקר למדינות אירופה השכנות, הפך לבעיה עולמית והציף את מדינות נאט"ו הגובלות עימה באנשים ללא קורת גג. רוב הפליטים עברו לפולין, הונגריה, מולדובה, רומניה, סלובקיה ולגרמניה. ההערכות מדברות על כחמישה מיליון פליטים שעזבו את המדינה בתוספת ל-7.5 מיליון פליטי פנים. מספר הפליטים עולה ככל שנמשכת הלחימה, והמצב הוגדר כמשבר הפליטים הגדול באירופה במאה הנוכחית.

דקר פקס - עורך דין יהושע פקס. שירי דקר,
דקר פקס - עורך דין יהושע פקס/שירי דקר

פליטי מלחמה אוקראינים מגיעים לישראל

בישראל נפתחו השערים בעיקר ליהודים. הסוכנות היהודית יזמה מבצעי פינויים של ישראלים, יהודים וקרובי משפחותיהם דרך ורשה, אומן ומקומות נוספים. אוקראינים זכאי שבות וכאלה עם בני משפחה מקרבה ראשונה בישראל קיבלו סיוע עורך דין בהליכי ההגירה לישראל.

לעומת זאת, כדי להגביל את מספר הפליטים הלא יהודים שיכנסו למדינה, משרד הפנים הודיע על שינוי תקנות ביקורת גבולות לגבי כניסת אזרחי אוקראינה לישראל, היות שהסכמי העבר בין המדינות קבעו כי כל אזרח אוקראיני יוכל לקבל ויזת תייר לישראל. לצד זאת, נראה שהגיעו לארץ יותר בעלי דרכון רוסי ממוצא יהודי באותם זמנים מאשר אוקראינים.

כמה מבקשי מקלט אוקראינים נכנסו לארץ מאז תחילת המלחמה?

על פי נתוני משרד הפנים, בסך הכל, מאז תחילת הלחימה, נכנסו לישראל 57,642 אזרחים אוקראינים, מתוכם 29,122 יצאו את המדינה ו-1,177 סורבו כניסה.

עקב פסיקת בג"צ שאסרה על מתווה הפליטים של שרת הפנים שקד, וגם בשל לחץ ציבורי ובינלאומי, מאז יולי המדינה לא אוכפת את החוק נגד מעסיקים שיעסיקו ללא היתר בעלי דרכון אוקראיני, גם כאלה ששהו בארץ ללא היתרים ערב פרוץ המלחמה. כמו כן הוחלט להאריך את הויזות של כלל האוקראינים שנכנסו מאז החלה המלחמה ועד סוף חודש יולי האחרון.

שישה חודשים עברו, וההערכה היא כי 13,000 פליטים אוקראינים עדיין נמצאים בארץ. הנושא אמנם ירד מהכותרות, אך הלחימה נמשכת. הפליטים לא זכו למעמד מסודר כלשהו, ועל אף אי האכיפה, לא הונפקו עבורם אשרות עבודה, לכן העסקתם בישראל עדיין מוגדרת בלתי חוקית.

נחוצה מדיניות ברורה של שר הפנים הבא לגבי מעמד הפליטים מאוקראינה

נראה כי בנושא המלחמה באוקראינה, הפוליטיקה משחקת יותר מהמצפון והערכים האנושיים הבסיסיים של כולנו. לא מדובר רק על אי שליחת נשק התקפי והגנתי. מדובר על קליטה הומניטארית של משפחות אשר ביתן חרב, ונתינת מעמד מסודר עד יעבור זעם.

על שר הפנים החדש לעשות סדר, לאפשר למבקשי מקלט אוקראינים להגיש בקשות לקבלת מעמד פליט על פי אמנת האו"ם, עליה ישראל חתומה, ולהקנות מעמד קבע שמאפשר עבודה וחיים לפליטים אשר כבר נמצאים כאן. דווקא מדינה המייצגת את העם היהודי, שידע רדיפות, שהיה פליט בין מדינות, צריכה לפתוח את הלב ולשמש "אור לגויים" בעניין זה.

אם פולין, גרמניה, בריטניה ואף מדינות מעבר לים כגון ארה"ב ואוסטרליה ידעו לעשות כן, לא יאה כי ישראל תהיה המדינה היחידה במערב שנוהגת אחרת. זה לא רק עניין מוסרי, זה עניין מדיני הקשור למעמד ישראל בעולם, לאיזה צד היא שייכת ולמחויבות שלה לערכים בינלאומיים.

משרד עורכי הדין דקר, פקס, אופיר ושות' מתמחה בהגירה, עליה לארץ, אשרת עובדים זרים בישראל, רילוקיישן וקבלת אשרות בישראל ודרכונים זרים במדינות האיחוד האירופי. לפרטים נוספים וליצירת קשר ניתן לפנות כאן או בטלפון - 053-9376328

לאתר המשרד

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • הגירה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully