וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחוזי פסק: דיון בסירובי כניסה אוקראינים יתקיים בתל אביב

עו"ד יהושע פקס, בשיתוף zap משפטי

21.2.2023 / 13:50

על רקע רפורמת לוין, המאבק בין הרשויות מגיע גם לפסקי דין של בית המשפט המחוזי. שרת הפנים הקודמת קבעה כי ההחלטות על כניסת מבקשי מקלט מאוקראינה יתקיימו במטה רשות ההגירה בירושלים, אבל בית המשפט הבהיר כי החלטות בערערים יתקיימו בתל אביב

מבקשי מקלט אוקראינים. ShutterStock
מבקשי מקלט אוקראינים/ShutterStock

דומה שהמאבק בין הרשות המחוקקת למבצעת מחלחל גם לבית המשפט המחוזי. כבוד השופטת מיכל אגמון גונן, מבית המשפט המחוזי לעניינים מנהליים בתל אביב, קבעה בפסק דין אשר ניתן לפני כחודש, כי למרות החלטת השרה לשעבר איילת שקד, הסמכות לדון בערעורים על החלטות שהתקבלו לסרב כניסה של אזרחי אוקראינה תהיה של בית המשפט בתל אביב.

ב-22 באפריל 2022, השרה לשעבר שקד קבעה כי כל ההחלטות הנוגעות לסירוב כניסה של אזרחי אוקראינה בנתב"ג יתקבלו על ידי ראש רשות האוכלוסין וההגירה בעצמו, בירושלים. הרקע להחלטה זו הוא, ככל הנראה, ניסיון להימנע מלהגיע לדיון בפני בית המשפט המחוזי תל אביב, אשר פוסק נגד המדינה באופן קבוע. זאת משום שערעורים מנהליים על החלטות של רשויות נערכים בדרך כלל באזור הגיאוגרפי שבו ניתנה ההחלטה.

עורך דין יהושע פקס. שירי דקר,
עורך דין יהושע פקס/שירי דקר

במדינת חוק דמוקרטית בית המשפט חייב להישאר בלתי תלוי

השופטת אגמון פתחה את פסק דינה בציטוט מדבריו של מנחם בגין, תוך שהיא מבהירה שמדובר בסוגיה עקרונית הנוגעת לעקרון הפרדת הרשויות ולהתערבות הרשות המבצעת בשיקול דעתו של בית המשפט: "אין ספק כי גדולה מסכנת טשטוש התחומים בין הרשות המבצעת לבין הרשות המחוקקת היא הסכנה של ביטול התחומים בין הרשות המבצעת לבין הרשות השופטת. המשפט הבלתי תלוי הוא למעשה המבצר האחרון של חירות האדם בימינו. כל עוד מבצר זה קיים, יש תוחלת להדיפת הגל העכור; בנפול המשפט, אין עוד מציל לאדם הנשחק בין אבני הריחיים של השררה".

מדובר בהתנגשות חזיתית, דרמטית ופומבית בין הרשויות, המשמשת תמונת ראי למה שמתרחש בין ראשי כל הרשויות בימים אלה ממש. אם בעבר התנגשויות אלו נעשו מתחת לשולחן, נראה כי כעת ויתרו הצדדים על הנימוס או על מראית עין ומבצעים התנגשויות כוללות.

המאבק על עצמאות הרשות השופטת מגיע בימים אלה לשיאו בכל הנוגע לשינויי חקיקה שמוביל שר המשפטים לוין מול נסיונותיה של אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון, למנוע מהפכה במערכת המשפט הכוללת את פסקת ההתגברות להחלשת מעמדו של בית מהמשפט העליון, שינוי הליך בחירת שופטים, כדי להעניק משקל גדול יותר לפוליטיקאים בוועדה הממנה, פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה ושינוי תפקיד היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה.

מי מחליט לגבי סירוב כניסת אוקראינים לישראל?

הרקע להחלטת השרה שקד נבע ממצבם המיוחד של אזרחי אוקראינה והמלחמה שמתחוללת בארצם. השרה לשעבר קבעה מכסות שהגבילו את מספר האוקראינים שרשאים להיכנס לישראל. מכסות אלו בוטלו בחודש יולי 2022, וכיום כניסתם של אזרחי אוקראינה אינה מוגבלת עוד במכסות.

השופטת אגמון עמדה על הבעייתיות כי הסמכות המקומית בעניינים מנהלים נקבעת לחלוטין לפי שיקול דעתה של הרשות וציינה: "כיוון שהרשות היא זו ששולטת במקום מתן ההחלטה, הדבר עלול לעורר את החשש כי העברת מקום קבלת ההחלטה ממקום אחד לאחר תיעשה אך ורק לצורך בחירת המותב או בית המשפט לנוחיות הרשות, בניגוד למטרה המקורית של מתקין התקנות".

מדוע מבקש משרד הפנים להעביר את הסמכות לירושלים?

השופטת סקרה מקרים נוספים שנדונו בפני מותבים שונים בבתי המשפט המנהליים בארץ, בהם נקבע כי התקבלו החלטות לפיה הסמכות המקומית תיוותר באזור שיפוט שבו התקבלה ההחלטה הראשונית, על אף שהרשות ניסתה לשנות את מקום הדיון והמותב שידון, על ידי קבלת החלטה נוספת במקום אחר, זאת משום שנקבע כי הרשות השתמשה לרעה בנימוקי הסמכות המקומית.

השופטת קבעה כי החלטת שרת הפנים דאז להעביר את ההחלטות בענייני אזרחי אוקראינה למשרד הפנים בירושלים נעשתה במטרה להביא לכך שהדיונים לא יתקיימו לפניה: "סמיכות הזמנים בין החלטתי בעניינם של אזרחי אוקראינה, והטיעונים שהוצגו במספר תיקים בעניין זה, אף לאחרונה, למרות שינוי המצב בהעדר מכסות כבעבר... מצביעים לכל הפחות על דפוס מכוון, המעלה חשש ממשי כי הכוונה בהנחיית השרה לשעבר שקד בהעברת ההחלטות בעניין זה לראש הרשות היתה ניסיון לבחירת המותב".

לסיכום, החלטת כבוד השופטת אגמון-גונן בנושא לכאורה שולי, אשר עניינו דיני הגירה לישראל וסירובי כניסה של אזרחי אוקראינה, מלמד על מאבק האיתנים שמתחולל בימים אלה בין רשויות השלטון במדינה. הרשות השופטת נאבקת על עצמאותה אל מול הרשות המבצעת, אשר נשענת על רוב מוצק ברשות המחוקקת במטרה לצמצם את סמכויות והשפעת השופטים.

משרד עורכי הדין דקר, פקס, אופיר ושות' מתמחה בהגירה, עליה לארץ, אשרת עובדים זרים בישראל, רילוקיישן וקבלת אשרות בישראל ודרכונים זרים במדינות האיחוד האירופי. לפרטים נוספים וליצירת קשר ניתן לפנות כאן או בטלפון - 053-9376328

לאתר המשרד

לעמוד המשרד באתר משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד יהושע פקס, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully